به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۰۸:۴۶
 
۶۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۳/۲۷ ساعت ۱۳:۵۷
کد مطلب : ۱۰۹۵۴۷
گشت ارشاد نمی‌تواند من را با حجاب کند

گزارش خبرگزاری روسي از حجاب در ايران

گزارش خبرگزاری روسي از حجاب در ايران
گروه جامعه: خبرگزاری روسي اسپوتنیک در گزارشي درباره موضوع حجاب زنان در ايران كه همواره دغدغه مسئولان اين كشور است نوشت: ماشین پدر در گوشه یکی از خیابانهای مرکزی شهر پارک شده بود و من کودکی کنجکاو که در صندلی عقب نشسته و پیاده روی پرتردد را تماشا می‌کردم.

مرد جوانی فریاد کشان با تسبیح بر سر و صورت دختری می‌زد و او را به خاطر دسته مویی که متناسب با مد دهه شصت ایران آراسته شده بود سرزنش می‌کرد، دختر جوان با خجالت موهای خود را به زیر روسری کشید و به سرعت از آنجا رفت. به دنبال مشکلات و ناآرامی هایی که در سطح جامعه به بهانه امر به معروف و نهی از منکر و مبارزه با بدحجابی ایجاد شد امام خمینی (ره) در سخنانی اعلام نمودند: «ممکن است تعرض به زن ها در کوچه، خیابان و بازار از ناحیه منحرفین و مخالفین انقلاب باشد از این جهت کسی حق تعرض ندارد و اینگونه دخالت ها برای مسلمان ها حرام است و باید پلیس و کمیته ها از اینگونه جریانات جلوگیری کنند».

از آن روزها تقریبا بیست سال می‌‌گذرد و هر فرد، دسته و جریانی فراخور درک و صلاحدید خود نسبت به موضوع بدحجابی اقدام نموده است و اکنون چند سالی است که طرح گشت ارشاد به طرق مختلف در جریان است. در همین راستا برخی از بانوان ایرانی تجربه شخصی خود از برخورد ماموران گشت ارشاد را در اختیار خبرگزاری اسپوتنیک قرار داده اند، زهرا 30 ساله دارای دو فرزند و دبیر ریاضی می‌گوید: من از حجاب خودم راضی هستم اما اگر که اختیار آن دست خودم بود تا شخصا تصمیم بگیرم چه لباسی بپوشم از حجابم راضی تر بودم، در هر صورت من به روسری یعنی حجاب سر اعتقادی ندارم و تنها به خاطر قانونی بودن این مدل حجاب به آن پایبند و تا همین اندازه راضی هستم و به نظرم بیشتر از این لازم نیست.

— از نظر من حجاب به هیچ وجه امنیت نمی‌آورد. اساسا با وجود مردانی که نگاه ناپاک دارند امنیت معنا پیدا نمی‌کند. در جامعه ایران تا وقتی مردها کردار و رفتارهای خود را به صورت ریشه ای اصلاح نکنند، اگر حجابت پوشیده ترین شکل ممکن هم باشد باز امنیت نیست و از نظر من این یک تعریف خیلی اشتباه است که حجاب برای فردی امنیت بیاورد چون بارها شنیده و دیده ام افرادی را که حتی با حجاب کامل مورد آزار و اذیت و نگاه آلوده مردها قرار گرفته اند و اتفاقهای ناخوشایندی رخ داده است.
 
- من به عنوان یک زن هیچگاه حجاب برای من ایجاد امنیت نکرده و بارها در سفرهای خارج از کشور که اتفاقا خیلی هم بی حجاب تر بودم، اما هیچگاه احساس عدم آرامش نکرده یا تجاوز بصری از سوی فردی را مشاهده نکردم، اما متاسفانه در کشور خودم حتی وقتی لباس خیلی پوشیده هم دارم اغلب نگاه های حریص و نامطلوب مردها در جامعه واقعا اسباب آزردگی را فراهم می‌نماید.

— بارها گشت ارشاد من را به خاطر پوشش به اصطلاح آنها نامناسب گرفته است و مسلما طرز برخوردشان هیچ وقت خوب نخواهد بود. شما خودتان تجسم کنید که در ماشین شخصی نشستید یا در خیابان راه می‌روید و مشغول افکار خودتان هستید، نا گهان یک نفر جلوی شما را می‌گیرد و با یک نگاه خیلی خشن و رفتار توهین‌آمیز وادار می‌کند تا سوار خودروی ون پلیس شوید، یا اینکه درخواست مدارک شناسایی می‌کنند. ناگهان اضطراب و استرس خیلی شدیدی به فرد وارد می‌شود که واقعا حس ناخشایندی است.
 
- هربار که توسط مامورین متوقف شده شاهد رفتار مشابه بودم که با یک عبارت «میشه تشریف بیارید» و بعد توهین های بی وقفه شروع می‌شود، اگر همان لحظه به حرفشان گوش نکنید یواش یواش به داد و فریاد و زور و حتی شاید کتک هم برسد البته تا به حال من شخصا کتک نخوردم ولی این صحنه را زیاد دیدم. منظور از کتک این نیست که در ملاءعام شما را بگیرند زیر مشت و لگد، اما دیدم که به زور دخترها را روی زمین می‌کشند و با خودشان می‌بردند. دفعه اول که ماموران من را گرفتند یک نفر از یک بازو، دیگری هم از آن بازوی من گرفتند. شما خودتان قضاوت کنید مگر نه اینکه فقط یک دزد یا یک قاتل را می‌شود این جوری گرفت و برد، نه خانمی که به قول خودشان چون شلوار کرم رنگ و مانتوی مشکی به تن دارد و از نظر آنها جلب نظر می‌کند.

— هیچ وقت حضور گشت ارشاد باعث نخواهد شد که تغییری در پوشش خود ایجاد نمایم. به خاطر قانون ایران ناگزیر به روسری پوشیدن هستم و همین کافی است. اجازه نمی‌دهنم که آنها نوع پوشش من را تعیین کرده و بگویند در چه سطحی باید باشد و چه مدلی باید باشد حتی اگر بعد از این باز هم من را بگیرند.

— متاسفانه تا زمانی که این قانون نانوشته و این فرهنگ اشتباه در جامعه ما و میان مردان وجود دارد که اگر یک زن حجابش طبق تعاریف جمهوری اسلامی نبوده، پس حتما خودش خواسته که مورد توهین و حرمت شکنی قرار گیرد بنابراین نباید بی تفاوت از کنارش رد نشویم، هیچ زنی در ایران از جایگاه مناسبی برخوردار نخواهد بود.
 
- قطعا بی‌حجابی به اندازه ای که بیکاری و وضعیت اقتصادی بد و بی فرهنگی امنیت جامعه را به خطر می‌اندازد، تهدید کننده نخواهد بود. بی‌حجابی کاری به امنیت جامعه ندارد، تا وقتی اختلاس‌های کلان، دزدی، افسردگی اجتماعی، افزایش خشونت میان جوانان، بیکاری، وضعیت بد اقتصادی و دیگر مشکلات وجود دارد. مشکلات ایران زمانی حل می‌شود که آرامش و توان اقتصادی و میل به مشارکت سازنده شهروندان به جامعه باز گردد.