به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۲۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۳/۲۸ ساعت ۰۱:۲۴
کد مطلب : ۱۰۹۵۵۹
از اعماق مدیترانه بیرون کشیده شد

جعبه سیاه هواپیمای مصری پیدا شد

گروه بین‌الملل: کمیته تحقیق سقوط هواپیمای خطوط هوایی مصر اعلام کرد یکی از دو جعبه سیاه این هواپیما که شامل گفتگوهای خلبانان و کادر پرواز است از اعماق دریای مدیترانه بیرون کشیده شد.
جعبه سیاه هواپیمای مصری پیدا شد
هواپیمای A – 320 مسافربری مصر روز 19 می ( 30 اردیبهشت 95 ) با 56 سرنشین و 10 خدمه از فرودگاه بین المللی پاریس به مقصد قاهره حرکت کرده بود که در آب های بین المللی بین جزیره کرت یونان و اسکندریه مصرسقوط کرد و تمامی سرنشینان آن کشته شدند. به گزارش ایرنا به نقل از فرانس 24، کمیته تحقیق درباره سقوط هواپیمای مصری در بیانیه ای اعلام کرد کشتی «جان لیتبریج» که در اجاره مصر برای کشف اجزای هواپیمای یادشده در دریای مدیترانه بود موفق شد بخش حاوی اطلاعات گفتگوهای کادر پرواز که مهم ترین قسمت ثبت رویدادهای پروازی است را از اعماق آب ها بیرون بکشد.

این بیانیه می افزاید: عملیات خروج دستگاه به علت از هم پاشیدگی در چند مرحله انجام شد. قرار است ترتیباتی اتخاذ شود که جعبه سیاه هواپیمای مصری به شهر اسکندریه مصر منتقل شود تا در آنجا برای بررسی و استخراج گفتگوهای ثبت شده به کمیته تحقیق فنی تحویل داده شود. کمیته تحقیق روز چهارشنبه اشاره کرده بود که کشتی اکتشاف جعبه سیاه هواپیما چند نقطه اصلی را برای عملیات کشف جعبه سیاه تعیین کرده بود نقاطی که محل های احتمالی سقوط هواپیما بودند. این کمیته افزود: مسابقه ای تنگاتنگ با زمان برای عملیات کشف جریان دارد.

این اظهار اشاره ای به موضوع از دست رفتن وقت برای یافتن هواپیمای مذکور و اجزای آن بود زیرا در صورت گذشت بیش از چهار تا پنج هفته از سقوط هواپیما، باتری های آن به طور معمول خالی می شود و دیگر سیگنالی برای ردگیری آن ارسال نخواهد شد. ارسال سیگنال از جعبه های سیاه هواپیمای مصری تنها تا 24 ژوئن (4 تیرماه 95) امکانپذیر است این در حالی است که هنوز جعبه سیاه دوم حاوی سایر اطلاعات پرواز، کشف نشده است. جعبه سیاه دوم در قسمت دم هواپیمای ایرباس 320 قرار دارد.

حدود دو هفته پیش، «ریمی جوتی» مدیر تحقیقات و تحلیل پروازهای مسافربری فرانسه اعلام کرد: سیگنال های جعبه سیاه هواپیمای مصری را کشتی لاپلاس متعلق به نیروی دریایی فرانسه دریافت کرده است. منابع خبری پیشتر اعلام کردند فرانسه یک فروند کشتی برای یافتن دو جعبه سیاه هواپیمای ساقط شده مصری به دریای مدیترانه اعزام کرده است. گشوده شدن جعبه سیاه هواپیمای مصری احتمالا می تواند به ابهام ها و سناریوهای مطرح شده درباره سقوط آن پاسخ دهد و رمزگشایی از آن به این سئوال اصلی جواب خواهد داد که آیا سقوط این هواپیما چنانچه برخی ادعا می کنند در نتیجه اقدامی تروریستی بوده است یا خیر؟