به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۵:۳۴
 
۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۳/۲۸ ساعت ۰۱:۳۱
کد مطلب : ۱۰۹۵۶۰

کمیسیون حمل و نقل اتحادیه اروپا: ایران‌ایر از فهرست سیاه پرواز در اروپا بیرون آمد

گروه اقتصادی: کمیسیون اروپا روز پنجشنبه هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) را از فهرست سیاه امنیت پرواز در اروپا خارج کرد و همزمان، جان کری گفت: آمریکا برای نمایش حسن نیت خود به ایران باید بیشتر تلاش کند.
کمیسیون حمل و نقل اتحادیه اروپا: ایران‌ایر از فهرست سیاه پرواز در اروپا بیرون آمد
به گزارش خبرگزاری فرانسه، 'ویولتا بالک' کمیسیونر حمل و نقل اتحادیه اروپا، امروز با انتشار بیانیه ای گفت: به دنبال سفرم در ماه آوریل (فروردین – اردیبهشت) به ایران، یک ارزیابی فنی در ماه مه (اردیبهشت - خرداد) با موفقیت انجام شد. در بخشی از این بیانیه آمده است: بر اساس این ارزیابی، شادمانم که اعلام کنم ما اکنون می توانیم به اکثر هواپیماهای ایران ایر اجازه دهیم به آسمان اروپا وارد شوند.

پیش از این، تنها هواپیماهای ایرباس ایران ایر اجازه پرواز در اروپا داشتند. یک مقام اروپایی به خبرگزاری فرانسه گفت همچنان هواپیماهای فوکر 100 و بویینگ 747 ایران ایر به دلیل سن زیاد نمی توانند در آسمان اروپا پرواز کنند، اما پرواز سایر هواپیماها مجاز خواهد بود. صنعت هواپیمایی ایران در دوران تحریمهای آمریکا و متحدان غربیش، قادر به خرید هواپیماهای تجاری و یا قطعات یدکی آنها نبود زیرا بیشتر این هواپیماها و یا قطعات آنها از جمله موتور هواپیماهای ساخت اروپا ساخت آمریکا بود و دولت آن کشور اجازه صدور آنها را به ایران نمی داد. ایران بتازگی بیش از 100 فروند هواپیمای ایرباس سفارش داده است و گفته می شود قرارداد خرید هواپیماهای بویینگ نیز بزودی امضا خواهد شد.

کری: آمریکا برای نمایش حسن نیت خود به ایران باید بیشتر تلاش کند

در همین حال، وزیر امور خارجه آمریکا گفت: اگر قرار است در آینده هم معامله ای (با ایران) داشته باشیم یا حتی اگر می خواهیم شهرت مثبت به دست آوریم، باید بیشتر تلاش کنیم تا حسن نیت خود را در معامله هسته ای ثابت کنیم. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، کری که پس از دیدار با جواد ظریف در اسلو با خبرنگاران سخن می گفت، تاکید کرد: فکر می کنم جاهایی که تردید وجود دارد، ایالات متحده می تواند اطمینان بدهد و به نظرم اگر قرار است در آینده هم معامله ای (با ایران) داشته باشیم یا حتی اگر می خواهیم شهرت مثبتی در زمینه حسن نیت داشته باشیم، مهم است که این کار را بکنیم.'

وی افزود: ما تحریم هایی را که قرار بود لغو کنیم، لغو کردیم... در واقع من شخصا از مفاد لغو تحریم ها هم فراتر رفتم و با برخی بانک ها و شرکت ها و دیگرانی که پس از سال ها تحریم بطور طبیعی تمایلی به همکاری با ایران نداشتند، گفت و گو کردم و شرح دادم که چه فعالیت هایی می توانند بکنند و چه فعالیت هایی نمی توانند بکنند.' جان کری با اشاره به دیدار خود با همتای ایرانیش در اسلو، تاکید کرد: رهبر عالی (ایران) و وزیر امو رخارجه ظریف فشار می آورند تا اطمینان حاصل کنند که ایران آنچه را طبق توافق محق است به دست آورد، هر چه سریعتر کسب کند.' وزیران خارجه ایران و آمریکا روز چهارشنبه (دیروز) به مدت 70 دقیقه در هتلی در شهر اسلو (نروژ) دیدار و گفت و گو کردند.