به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۵:۳۹
 
۵۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۳/۲۸ ساعت ۱۲:۵۰
کد مطلب : ۱۰۹۵۸۷
اشكمان در آمد آقاي توكلي!

روضه توكلي براي توقيف رسانه دلواپس

همين 6 ماه پيش بود كه روزنامه بهار را به خاطر فقط يك مقاله سياسي آن هم در دفاع از آقايان هاشمي و سيدحسن، توقيف كردند و تاكنون نيز در تعطيلي و توقيف به سر مي برد، چرا يك هزارم توقيف رسانه دوستتان آقاي زاكاني، براي توقيف بهار روضه نخوانديد؟
روضه توكلي براي توقيف رسانه دلواپس
گروه سياسي: نماينده اصولگراي مجلس نهم در واكنش به توقيف سايت جهان‌نيوز از سوي هيات نظارت بر مطبوعات گفت كه مردم نبايد از علت تصمیمات بزرگی مانند توقیف یک رسانه بی‌اطلاع نگاه داشته شوند!

قبل از خواندن اين روضه آتشين آقاي توكلي براي توقيف يك رسانه همسو، از ايشان كه ادعاي يك فعال سياسي منصف هم دارند سئوال مي‌كنيم چرا اين همه آزادمنشي‌تان فقط در مواقع تنگناهاي دوستان همفكر و اصولگرايتان خلاصه مي‌شود و اينگونه آسمان و ريسمان را به هم مي‌بافيد و آزاديخواه و مدافع آزادي مطبوعات و رسانه ها مي‌شويد؟

همين مطلب پيش رويمان در انتقاد به توقيف سايت آقاي زاكاني، (كه اشك هر انسان آزاديخواهي را در خواهد آورد!!) را ملاحظه كنيد. آيا در طول اين 30 سال و اندي كه حضرت عالي در مقام وزارت (وزير كار)، نمايندگي مجلس (چندين دوره)، مدير مسئولي روزنامه (روزنامه فردا) و سايت خبري (سايت الف)، و ... بوده‌ايد حتي يك صدم اين مطلب، در دفاع از توقيف رسانه‌هاي غير همسو، چيزي گفته‌ و يا نوشته‌ايد؟ از حقوق شهروندان چطور؟ از حصر بدون دادگاه، چه؟ از حقوق مخالف و منتقد، از ... چه آقاي دكتر توكلي؟

مگر همين 6 ماه پيش نبود كه روزنامه بهار را به خاطر فقط يك مقاله سياسي آن هم در دفاع از آقايان هاشمي و سيدحسن، شبانه توقيف كردند و تاكنون نيز در تعطيلي و توقيف به سر مي‌برد، چرا يك هزارم توقيف رسانه دوستتان آقاي زاكاني، براي توقيف «بهار» روضه نخوانديد؟ و حتي برخي رسانه‌هاي حقير (حتي به اصلاح اصلاح‌طلب اما در واقع فرصت طلب) حتي خبر توقيفش را هم منتشر نكردند! نكند خون جهان‌نيوز از خون بهار قرمزتر است! آقاي توكلي؛ با اين وصف و اين كارنامه تاريك شما و دوستانتان در دفاع از آزادي رسانه‌ها؛ آن 30 و اندي سال به كنار، چگونه باورمان بشود كه شما ششماهه مدافع آزادي مطبوعات و رسانه‌ها شده‌ايد؟

بر همين اساس، اصولا صداقتي در اظهارات و ژست‌هاي آزاديخواهانه شما ديده نمي‌شود و چندان هم نگران نباشيد كه يقننا نيستيد زيرا خود از ما بهتر مي‌دانيد رسانه‌هاي شما اصولگرايان آنقدر داراي حاشيه امني هستند كه اين گونه تصميمات برايشان مصداق يك مزاح تلقي شود! مگر يادتان رفت همين هيات نظارت، مدتي پيش يك نشريه تندرو اصولگرا را لغو امتياز كرد اما مسئول نشريه، دوباره اقدام به چاپ و توزيع نشريه لغو امتياز شده خود نمود!؟ واقعا و پس از چند دهه، سياه بازي و اداي آزاديخواهي در آوردن، و قباي انسان منصف را پوشيدن، ما برخي ايرانيان تا كي مي‌‌خواهيم اين بازي تهوع‌آور را ادامه بدهيم؟ بازي كه نه، خيمه شب‌بازي آزاديخواه بودن، منصف بودن، منتقد بودن اوضاع در هنگامه‌هاي مورد نياز رفقا!!، و ....! بس كنيم اين خيمه‌شب‌بازي تكراري و مهوع را؛ دوستان!


متن آقاي توكلي را بخوانيد

در خبرهای امروز آمده است که سایت جهان‌نیوز توقیف شد. چرا؟ به درستی معلوم نیست. حتی بر اصحاب جهان‌نیوز! خبر این است که دبیرخانه هیأت نظارت بر مطبوعات اعلام کرده «این هیات بر اساس بند ١١ ماده ٦ و مستند به تبصره ذیل ماده ١٢ قانون مطبوعات، جهان‌نیوز را توقیف کرد.» همین و بس!

بند 11 ماده 6 می‌گوید رسانه مجاز به «پخش‌ شايعات‌ و مطالب‌ خلاف‌ واقع‌ و يا تحريف‌ مطالب‌ ديگران‌» نیست. در تبصره ماده 12 نیز برای تخلفاتی، از جمله همین تخلف گفته است: «هيأت‌ نظارت ‌مي‌تواند نشريه‌ را توقيف‌ نمايد و در صورت‌ توقيف‌ موظف‌ است‌ ظرف‌ يک‌ هفته‌ پرونده‌ را جهت‌ رسيدگي‌ به‌ دادگاه‌ ارسال‌ نمايد.» این طرز برخورد که قانونی بودنش را جداگانه باید بررسی کرد، از جهات مختلف مغایر مصالح کشور است. برخی از این جهات بدین قرار است:

1. جهان‌نیوز کی و چه شایعه‌ای را پخش کرده است؟ کی و کدام امر خلاف واقع را منتشر ساخته است؟ چه مطلبی را و از چه کسی و کی پخش نموده است؟ همه این تخلفات را مرتکب شده یا برخی از آنها را و چند بار؟ این شیوه منع مردم از حقوق قانونی در اسلام هست؟ در تجربه‌های موفق قضایی بشری هست؟

2. چرا قانونگذار برای مجازات گفته است هیأت نظارت می‌تواند نشریه را توقیف کند؟ علت پیچیده نیست. هر کس با رسانه آشنا باشد، به خوبی می‌داند که انتشار شایعات یا مطالب خلاف واقع یا تحریف مطالب دیگران ناخواسته نیز زیاد رخ می‌دهد. به همین دلیل برای ذینفع حق تکذیب و بر عهده رسانه تکلیف انتشار تکذیبیه را قائل شده است و در کثیری از موارد جرم هم شناخته نمی‌شود، زیرا مثلا تعمدی اثبات نمی‌شود. اگر قرار بود به محض وقوع یکی از این تخلفات رسانه توقیف شود، دیگر رسانه‌ای باقی نمی‌ماند. به همین دلیل مقنن الزام نکرده است و گفته می‌تواند. ممکن است اگر تخلف جهان‌نیوز را می‌دانستیم ما هم مانند هیأت نظارت تصمیم می‌گرفتیم ولی چون معلوم نیست، آنها زیر سوال هستند و نزد افکار عمومی متهم به استبداد. تا روشن نکنند همین درست است.

3. چرا قانون اساسی دادگاه‌ها را جز در موارد استثنایی علنی نموده است؟ چون قاضی بداند که فهم او از قانون و تمایلات احتمالی او را علاوه بر خدای خبیر مردم هم می‌بینند و قضاوت می‌کنند. پس جانب احتیاط و حق را بیشتر رعایت کند. هیأت نظارت که جایگاه او با علو جایگاه دادگاه قابل قیاس نیست نباید مردم را از علت تصمیماتش اگاه کند؟

4. مردم اقدامات هر نهادی را پذیرفتنی‌تر بشمارند، مشروعیتش بالا می‌رود و به افزایش مشروعیت نظام سیاسی کمک می‌شود. وقتی مردم از علت تصمیمات بزرگی مانند توقیف یک رسانه بی‌اطلاع نگاه داشته شوند، مسئولیت آسیب به مشروعيت را که قطعا از زیان پخش یک شایعه بیشتر است، چه کسی بر عهده می‌گیرد؟ وزیر محترم ارشاد؟ دولت؟ برای این امر چه مجازاتی مناسب است؟

5. شفافیت رفتار حاکمان یکی ار ارکان مشروعیت حاکمیت است. شفافیت را رهبر حکیم ما این طور تعریف کرده است: «شفافیت معنایش این است که مسئول در جمهوری اسلامی عملکرد خودش را به طور واضح در اختیار مردم قرار دهد.» هیأت نظارت این جور رفتار کرده است؟

6. این طرز برخورد با آزادی که یکی از ارکان نظام اسلامی است چه می‌کند؟ سرمایه اجتماعی را چقدر کاهش می‌دهد؟ با نخستین رسالت مطبوعات یعنی «روشن‌ ساختن‌ افکار عمومي‌» چه نسبتی دارد؟ هیأت نظارت برای این نحوه کار باید از ملت عذرخواهی کند و برای زیان‌هایی که با این رفتار به مصالح ملی وارد آورده توبه کند. در ماه مبارک رمضان، توبه از گناه بزرگ متهم ساختن نظامی برآمده از خون شهیدان و به نام اسلام عزیز، بهتر پذیرفته می‌شود.»

حبيب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۲۸ ۱۲:۵۷
واقعا خوب جواب اين فرصت طلب را داديد. هميشه از حصر دفاع كرده اما اشكش از توقيف سايت دوستش در آمده و قيافه حق به جانب هم گرفته است. (339066)
تازه مسلمان نروژی مقیم ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۲۸ ۱۶:۳۶
دولتمردان بدانند با توقیف یک سایت ارزشی و انقلابی چون جهان نیوز گور خودتان را میکنیدکوس رسوایی حقوق های چندصد میلیاردی مدایران دولتی از قلب تهران تا دماغه امیدنیک زده شده است و شما خرداد97را نخواهید دید (339085)
بهار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۲۸ ۲۱:۴۲
بخواب بابا!!! (339102)
نقطه چین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۲۸ ۲۱:۵۱
دقیقا منظور شما از ارزش چیه؟
رانت فراقانونی و دروغ شده ارزش؟! (339104)
امین
۱۳۹۵/۰۳/۲۸ ۲۲:۳۹
پس قبول دارید که این داستان ها فضا سازی رسانه های زنجیره ای اصولگرایان برای باز پس گرفتن ریاست جمهوری و بازگشت به دوران خوش اقتصادی احمدی نژاد( البته برای کاسبین) هست؟ (339107)
رضا .ف
Romania
۱۳۹۵/۰۳/۲۹ ۰۳:۴۸
اگر با توقیف یک سایت دولت کن فیکون شود با توقیف 200 سایت و روزنامه خاور میانه نابود خواهد شد ولی ما دیدیم آقای مرتضوی (که شما نمیشناسید و آنزمان ایران نبودید )کیلویی مطبوعات رو می بست و آب از آب تکان نخورد .عزیزم اینجا ایران است و باید آستانه تحملتان را بالا ببرید .توقیف یک سایت خیلی هم مهم نیست اینجا بیشتر بمانید عادت خواهید کرد .امیدوارم با این جور چیزها دلسرد نشوید و بخواهید به نروژ برگردید . (339113)
سبدکالای 100روزه!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۲۸ ۱۸:۰۳
این است معنای آزادی بیان وزنده بادمخالف من .بستن دهان منتقدین وپلمپ کردن رسانه هایی که فقط جرمشان تفاوت فکری است. (339096)
گونی سیب زمینی تحویل در محل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۲۸ ۲۱:۵۳
تفاوت فكری با منافع ملی و اكثریت جامعه
انتخابات و نظر مردم روشنه یا باز لازمه (339105)
آزادی تفکر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۲۸ ۲۰:۰۱
امیدوارم آزادی بیان واحترام به تفکرات مخالف توکشوربه وجودبیاد.
چه جهان نیوزباشه چه بهارنیوز (339101)
خندان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۲۹ ۰۰:۰۰
آزادی بیان و احترام به افکار مخالف در چهارچوب های قانونی بسیار ارزشمند است و بستن سایت جهان نیوز قانونی بوده است.اگر من جای دولت بودم مجوز همه این ها را بدلیل عدم شایستگی و اینکه اهل فرهنگ و تفکر نیستند و در واقع عرصه فرهنگ را غصب کرده اند باطل می کزدم.برای فعالیت در عرصه فرهنگ در تمام دنیا حداقل هایی لازم است که این ها ذره ای از آن را ندارند. (339108)
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۲۹ ۰۰:۰۵
البته نباید از ایشون توقع بیشتر از این رو داشت چون ایشون خودش با بورسیه غیرقانونی و پول بیت المال تحصیلات خارج داشتند. (339109)
یاس از بهشهر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۲۸ ۱۳:۰۳
ایشون همشهری ما هستن تو شهر ما حرفش خریدار نداره به رسمیت نمیشناسنش چطور حرفشونو چاپ میکنین (339067)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۲۸ ۱۳:۱۸
می‌دانید که! آزادی و دفاع از آزادی باید باشه ولی فقط برای اقلیتی که دلواپس نامیده می‌شوند... (339068)
----------
Germany
۱۳۹۵/۰۳/۲۸ ۱۳:۳۹
توکلی دیگه چرا (339069)
فلف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۲۸ ۱۳:۵۳
مرغ همسایه غازه (339070)
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۲۸ ۱۴:۰۵
برای این گروه همه چی حلال است. (339072)
بهروز زارعي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۲۸ ۱۴:۰۶
جناب توكلي
اين رسانه ، مصداق بارز رسانه " هتاك " محسوب مي شود ؟ ، آيا شما براي لغو امتياز " مردم امروز" ، توقيف روزنامه بهار و توقيف مجله زنان همين موضع گيري را داشتيد ؟! (339073)
این بودآزادی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۲۸ ۱۴:۲۹
زنده بادمخالف من ! (339074)
خندان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۲۸ ۱۴:۵۳
توضیحات گروه سیاسی بهار خیلی عالی بود.آقای توکلی بینی و بین الله یک بار هم شده کلاهتان را قاضی کنید و عملکرد خود را در مدت این سی سالی که در مناصب مختلف بوده اید به قضاوت بنشیندو ببینیدظلمی که از ناحیه عملکرد،مواضع ویا سکوت افردی مثل جنابعالی بر ملت وکشور روا داشته شده قابل جبران است؟آیا شما در طول مدت مسئولیت از امانت انقلاب ضد استبدادی و آرمانهای بلندش که حاصل خون هزاران شهدا بود امانت داری کردید؟!حالا همه تقیصرات حضرت عالی به کنار،دفاع از آن رسانه لجن پراکن،دروغگو و فرصت طلب و... برای چیست؟! (339075)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۲۸ ۱۵:۲۱
مطالب کذب این سایت واقعا ابعاد وسیعی علیه منافع ملی داشته.
نامه کذب ادعایی از طرف طرف اروپایی یعنی فاجعه
حضور رهبر طالبان هم که دیگه شده دستمایه رسانه های ارتجاع عرب.
اقای توکلی چرا چنین موضع گیری هایی می کنید؟ (339077)
رضا .ف
Romania
۱۳۹۵/۰۳/۲۸ ۱۵:۲۲
گفتیم شاید توکلی بعد از رأی نیاوردن تجدید نظری در رفتار خود داشته باشد و دفاع متعصبانه و غیر منطقی جناحی رو کنار میگذارد و به حق طلبی روی میاورد ولی ظاهرأ جناب توکلی نمیخواهد مردمی شود .جناب از سال 76 شروع اصلاحات تا به امروز چند نشریه اصلاحات توقیف شده و چند تا نشریه های وابسته به جناح راست .چند بار شما به توقیف فله ای روزنامه ها اعتراض کردید شما که ادعای انصاف و حق طلبی دارید آیا در مجلس تلاش کردید قانون جامع مطبوعات تصویب شود چیزی که عوض داره گله نداره . (339078)
عدالت قطره ایی برای مردم و عدالت خرواری برای پایداری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۲۸ ۱۶:۱۹
کلا اینا مملکت رو برا خودشون میخوان بقیه هم پشم (339081)
آقا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۲۸ ۱۶:۴۶
باور کنید من تا امروز نمیدونستم سایتی به اسم جهان نیوز وجود داره دولت باید جلو سایتای در پیتی که مشتی دروغ و شایه رو درست میکنن که دولت رو زیرفشار بذارن باید برخورد جدی بشه... تشکر ازدولت محترم (339089)
علی
Russian Federation
۱۳۹۵/۰۳/۲۸ ۱۶:۵۰
حصر و ممنوع تصویری لازم نبود صدایت بیرون بیاد که با آبروی شخصیتهاص انقلابی بازی شده حالا برای یه سایت درپیتی بیانیه بدی (339090)
هاشم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۲۸ ۱۸:۰۵
ایشان با حدود 20 سال (بیشتر یا کمترشو دقیق نمیدانم) عافیت طلبی در گوشه دنج مجلس، یک بار به خود نیامدند برای خدا و مردم قضاوت داشته باشند و در اکثر اوقات سوگیرانه و پیرو مطالبات صنفی حزبی قدم برداشته اند. همه میدانستند این حاشیه امن از کجا آب میخورد. این مجلس جدید اگر فقط یک حسن داشت می توان گفت ان یک حسن بیرون انداختن عافیت طلب خوش نشین معروف بوده است. خدای عادل بالاخره عدل خود را به مردم نشان خواهد داد. (339097)
رضا درودگر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۲۸ ۲۱:۴۶
طنز روزگار ما كه دلواپسان دم از قانونمداری و شفاف سازی میزنن!
البته قانونمداری فقط در حفظ منافع نامشروع و غیر مردمی تند روها (339103)
صالح
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۲۹ ۰۵:۱۲
بنظره من رسانه ها باید آزادی کامل(البته مطابق با قانون اساسی) داشته باشند... هیچ رسانه ای نباید سلیقه ای مجازات بشه... (339115)
رضا
۱۳۹۵/۰۳/۲۹ ۰۷:۲۹
توکلی را منصف خواندن توهین به انصاف است. (339116)
ر
Russian Federation
۱۳۹۵/۰۳/۲۹ ۰۷:۴۹
ایشون فقط خودشون می‌بینند بعضی موقعها هم صدا و سیمای میلی به عنوان کارشناس میبره ومعلوم هم نیست چی میگه خیال پردازی میکنه فکر میکنه فقط خودشه که همه چیز می دونه (339118)