به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۴۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۳/۳۰ ساعت ۰۲:۱۹
کد مطلب : ۱۰۹۶۹۹
تشریح واژه د.ی.و.ث.ی توسط آقای دمدمی‌مزاج!

فراستی: افخمی از اصلاح‌طلبان متنفر است

فراستی: افخمی از اصلاح‌طلبان متنفر است
گروه فرهنگی: مسعود فراستی نویسنده و منتقد سینمایی که در اوایل انقلاب یک مارکسیست بود و پس از توبه از زندان آزاد شد در تازه‌ترین اطهارات سخیفش نسبت به کارگردانان و سینماگران ایرانی با یک نشریه باند احمدی‌نژاد مصاحبه ای مفصل کرده و بار دیگر کارگردانانی همچون کمال تبریزی و اصغر فرهادی را مصداق د ی و ث فرهنگی دانسته است! وی در این گفتگو با تجلیل از همپالکی خود (بهروز افخمی، مجری برنامه هفت سیما) گفته است: افخمی خیلی حالش از اینها(اصلاح‌طلبان) به هم می‌‌خورد. اصلاً آنها را دست می‌اندازد. می‌گوید نه باوری دارند، نه سوادی و هیچی نیستند. می‌گویند آن طرف ممکن است خیلی عیب داشته باشند، ولی باور هست. به‌شدت ضد اصلاحاتی است. گفتنی اینکه بهروز افخمی در انتخابات مجلس ششم با لیست اصلاحات نماینده مجلس شد!

تشریح واژه دیاثت (د.ی.و.ث.ی)

... آقای جوادی آملی اصطلاح خیلی خوبی یادم داد و فکر می‌کنم این اصطلاح (د.ی.و.ث.ی) را هضم کردم و قبول دارم. هم اقتصادی‌اش را قبول دارم، هم سیاسی و هم فرهنگی‌اش را که اعلام کردم. خیلی مناسب است. بسیاری از روزنامه‌های طیف اصلاح‌طلب و روشنفکر واکنش تندی نسبت نشان دادند ...حرمت چه چیزی را باید حفظ کرد؟ لغتی که من به کار بردم ابداً بی‌ادبانه نیست، همچنان که لغت آقای جوادی آملی بی‌ادبانه نیست. عین ادب است. واژه فقهی است و معنی روشنی هم دارد که آقای آملی گفته‌اند. این ابداً بی‌ادبی نیست. خب وقتی می‌گویم این است، چرا به هم می‌ریزید؟ مگر چیزی غیر از این گفته‌ام؟ گفته‌ام آنچه که تو داری می‌گویی مصداق دیاثت است. دیاثت فرهنگی ـ هنری. چرا به هم می‌ریزید؟ مگر حرف‌ام غلط است؟

سوابق و شخصیت فراستی از زبان خودش

بخش دیگری از این مصاحبه كه سوابق و شخصیت دمدمی فراستی را از زبان خودش به خوبی نشان می‌دهد را در زیر بخوانید:

شما طرفدار انقلاب اسلامی هستید؟

بله، طرفدار انقلاب اسلامی هستم.

بعد از انقلاب مشکلی برایتان پیش نیامد؟

بعضی اوقات زندان بودم.

شنیده‌ام حکم سنگین هم به شما دادند.

اعدام.

چرا؟

برای اینکه جزو یکی از گروه‌های چپ بودم. چپ به قول آن موقع خودمان غیر وابسته. فکر می‌کردیم. تفکری همچنان وابسته است. چپ غیر توده‌ای، چون توده‌ای‌ها غیر از اینکه وابستگی جبهه‌ای داشتند، وابستگی جیبی هم داشتند. به ایران آمدیم و از انقلاب دفاع کردیم. در جایی هم نکشیدیم. من هم شل شدم. نه فقط من، عده‌ای از بچه‌ها این‌طوری شدند. در ما انشعاب شد، عده‌ای مسلحانه علیه حکومت شدند. طیف من منفعل شدند. گفتند این راه غلط است، ولی منفعل شدند. راهی هم جز این نداشتیم، چون مردم آن طرف بودند. ما هم علیه مردم نبودیم. نمی‌دانستیم چکار کنیم. در یک سال و خرده‌ای آخر کاملاً به بن‌بست رسیدیم و همه را در یک شب گرفتند.

چه سالی؟

آخر سال ۱۳۶۰. به اوین رفتیم. یک بازجو داشتم که از زیر چشم‌بند او را می‌دیدم. لبه کتش پاره بود. دانشجوی فوق‌لیسانس علوم سیاسی بود. ماه بود. این باید مرا تعزیر می‌کرد. همان موقع که حکم تعزیر مرا داشت، اشک هم از گوشه چشمش افتاد. این را دیدم. اینها را به یک آدم امروزی بگویی نمی‌فهمد. با این دعوا دارم؟ مرا تغییر داد، بلکه نشستم و مثل خر خواندم. ۴۰۰ جلد کتاب خواندم.

در زندان؟

بله. یعنی هر چه کتاب مسلمانی نخوانده بودم، آنجا خواندم.

مذهبی بودید؟

نه، چپ بودم. چپ مائوئیست بودم. شروع به خواندن کردم. از فلسفه هم شروع کردم. بعد تاریخ و سپس همه چیز. هر آنچه را که جدی بود خواندم. المیزان خواندم. چهار جلد اساسی علامه طباطبایی را به دقت می‌خواندم و خط می‌کشیدم. از نظر فکری هم در بیرون تیر خلاص را خورده بودم، یعنی انفعال داشتم. مذهبی که نبودم، همچنان هم چپ می‌زدم. آرام‌آرام به چیزهایی رسیدم. پیش حاکم شرع که رفتم، پرسید: «تو جمهوری اسلامی را قبول داری؟» جواب دادم: «نه.» سئوال کرد: «اسلام را قبول داری؟» پاسخ دادم: «نه.» گفت: «برو.» سه سال و نیم زیر حکم اعدام بودم. بازجو مرا می‌شناخت. یعنی در این مدت آن‌قدر با من سر و کله زده بود، مرا می‌شناخت. یک شب به سلولم آمد. پشتم را به دیوار کردم و نشست. گفت: «الاغ! خواسته‌ام دو باره از اول محاکمه شوی. خودت را لوس نکن. می‌دانم دیگر مارکسیست نیستی. این را هم می‌دانم که طرفدار انقلاب اسلامی هستی. مسلمان هستی یا نیستی، به من مربوط نیست. از تو سئوال می‌کنم مثل آدم جواب بده. خودت را لوس نکن. قبول است؟» گفتم: «قبول است.» گفت: «به من مدیونی.» بچه خیلی خوبی بود.

بعضی‌ها می‌گویند برای اینکه متهم به حکومتی بودن نشوید، بعضی وقت‌ها مواضع آن طرفی هم می‌گیرید.

هیچ‌وقت این‌طور نبود!!

حبیب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۳۰ ۰۲:۲۲
شرم بر این آدم فروشان باد. فراستی ها، افخمی‌ها و ... نماد ابتذال و فرومایگی اند. جدی اشان نگیریم. (339195)
خندان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۳۰ ۱۳:۴۲
آقای فراستی ما مخالف نقد نیستیم نقد را خیلی هم دوست داریم اما خودتان بهتر از هر کسی می دانید نقد با هتاکی تفاوت دارد . شما بجای آنکه نقد کنید و برای نقد خود دلیل و منطق و حداقل توجیه ارائه کنید معمولا در جاهایی که با کمبود منطق و دلایل قانع کننده مواجهید فحش می دهید و این روش شما در مواجهه با آثار هنری و سینمایی، روش داعشیان را در انهدام آثار هنری و باستانی تداعی میکند. (339260)
خندان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۳۰ ۱۶:۴۶
حالا که پیشینه آقای فراستی روشن شده و همه متوجه شدند پس زمینه های افراطی گری چه ذهنیت هایی است باید از صدا و سیما پرسید آیا در کشور منتقدی غیر از آقای فراستی وجود نداشت که پای ثابت نقادی در برنامه هفت را به ایشان محول کردید؟! فردی که اطلاعاتش در حوزه فقهی آنقدر کم است که نمی داند مجازات بکار بردن واژه د ی ا ث ت هفتادضربه شلاق است. و تازه مدعی شده معنی بدی ندارد!آیا صداو سیمای جمهوری اسلامی فرهنگ ایرانی و اسلامی را اینگونه باید ترویج کند؟! (339282)
نیما
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۳۰ ۱۷:۲۷
همین فردا قرار بزاریم روشنفکرانه بریزیم تو خیابون سطل آشغالها هم زیادتر شده بانکها که اووه (339289)
کاظم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۳۱ ۰۰:۵۹
سفارتخانه و کنسرت یادت نره برادر دلواپس.البته انجام اون کارها در سال ۸۸ هم در تخصص شماست.کما اینکه فیلمهای اونو خیلیها دیدند. (339331)
صالح
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۳۰ ۰۲:۲۹
می توانستید چپ باشید و مسلمان هم باشید... ربطی بهم نداشت... (339196)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۳۰ ۱۳:۲۸
خيردوست عزيز به نظر اطلاعات شما در مورد مباني اصول اسلام و مارکسيسم ناقص است، اگر بشود يعني يک تفکر التقاطي مثل مجاهدين خلق...در صورتي که بنيان تفکر چپ اومانيسم يا انسان محوري است و اسلام مکتبي خدا محور، اگر هر دو را با هم باشيم يعني انساني با مجموعه تفکرات متناقض، ناهمگون ... (339257)
امرایی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۳۰ ۰۲:۴۰
دل به دل راه دارد !!!! و چیزی که عوض دارد گله ندارد!!! (339197)
۱۳۹۵/۰۳/۳۰ ۰۲:۵۲
اگر ناراحت نمی شوید آقای فراستی خودتان د ی و ث فرهنگی هستید (339200)
جواد
United States
۱۳۹۵/۰۳/۳۰ ۰۴:۳۷
درود بر سایت بهار نیوز با این شهامت قابل ستایش.همین افراد بی دانش سینما را به لجن کشیدند و به فیلمسازان بزرگ دیگر توهین می کنند.فراستی منتقد بسیار بی سوادیست که از سینما هیچ نمی داند و افخمی هم در نهایت یک فیلمساز متوسط که چشم دیدن سینماگران موفق را ندارند فراستی به هیچ وجه در حدو اندازه ای نیست که به فرهادی بپردازد.امید به این که برنامه هفت از دست این افراد نجات پیدا کند. (339203)
کاظم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۳۰ ۰۵:۴۷
اصلاح طلبان هم از ابن الوقتی مثل افخمی متنفرند. در ضمن اگر این واژه از نظر تو بی ادبی نیست پس خوبه ما هم به تو بگیم مسعود دیاثتی!؟ (339204)
...
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۳۰ ۰۶:۳۹
اگر دیوث بی ادبی نیست پس امیدوارم به شما هم بر نخوره اگر با رعایت کامل ادب خدمتتان عرض کنیم که ما هم امثال تو و هم پیالگی های تو را دیوث میدانیم. (339206)
فراستی دیوث
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۳۰ ۱۳:۲۶
اتفاقا قند تو دلش آب میشه وقتی بهش بگی
دیدین بعضی لات و اوباش فحش ناموس مثل نقل و نبات از دهنشون جاریه ؟ اگر هم کسی بهشون رکیک ترین فحشا رو بده خوششون میاد. شما مطمئن باشین به این اقا قرمساق هم بگین لبخند میزنه (339256)
اميد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۳۰ ۰۸:۲۶
از همين مصاحبه ولحن سخن اين بزرگوار! مشخص است كه چگونه ادمي است از اينكه چنين افراد ي متولي امور فرهنگي مي باشند واقعا براي كشور متاسفم (339212)
اصلان
۱۳۹۵/۰۳/۳۰ ۰۹:۳۵
ما ایرانی ها باید سعی کنیم از اظهارنظر درباره هر مسائله ای اعم از ورزش و فلسفه و فیلم و ... تا سیاست و اقتصاد و در کل هر چیزی که در آن تخصصی نداریم بپرهیزیم.
مخصوصا برخی از افرادی که تریبون هم دارند مانند آقای فراستی، آقای زیباکلام و ... (339218)
طاها
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۳۰ ۰۹:۴۶
اطمنیان دارم که الانم معتقد نیست بلکه زیرک تر شده (339219)
تازه مسلمان نروژی مقیم ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۳۰ ۰۹:۵۰
احسنت بر آقای فراستی شجاع و باغیرت و اندیشمند و باانصاف (339220)
وحید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۳۰ ۱۱:۲۵
تازه مسلمان نروژی مقیم ایران . خخخ . اولش احسن درسته نه احسنت .. دومش مسایل داخلی ربطی به تو قاعدتن نداره . برو عمو (339226)
امید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۳۰ ۱۳:۲۱
خ خ خ
این تازه مسلمون خیلی جالبه شبیه همون یارو زینال بندریه (339253)
مصطفی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۳۰ ۲۰:۱۶
این تازه مسلمان نروژی فکر کنم براساس دلایل ومستندات اقای فراستی مسلمان شده ان هم نو مسلمان فراستیسم
واماجناب فراستی ..انسان میتواند تفکرات چپ داشته باشد مسلمان هم باشد وانسانیتش را هم خرج پاچه خواری نکند (339303)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۳۰ ۲۱:۰۱
برای من واقعا جالبه که شما میگید آدم هم میتونه چپ باشه هم مسلمان من بالا هم در جواب یکی از دوستان نوشتم اما ادمین چاپ نکرد مبانی اسلام و مارکسیست کاملا متفاوت است چگونه میتوان جمع ضدین باشیم اگر کسی بگوید من مسلمان مارکسیست هستم نه این است نه ان یا نکند شما مفهوم چپ بودن را اصلا نمیدانید یا راجع به اصول دین و مبانی مارکسیست اطلاعی ندارید (339308)
شب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۳۰ ۱۰:۱۲
نگرش توده ای ها همیشه با عینک بدبینی نسبت به جهان همراه بوده و تفکراتشان بر اساس توهم توطئه شکل گرفته و می گیرد.و آثار این تفکرات حتی با تغییر نگرش در افراد حالا حالاها از بین نمی رود.این بحث نه تنها در مورد آقای فراستی بلکه در موارد دیگری هم که بعضا مناصب والایی دارند کاملا مشهود است. (339221)
وحید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۳۰ ۱۰:۴۹
اراجیف سر هم کرده (339222)
جمشید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۳۰ ۱۳:۵۸
کجای حرفهایش شخصیت دمدمی او را نشان می دهد؟ (339263)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۳۰ ۱۵:۳۴
ایشان با بکار بردن کلمه موردنظر و بحث های ایجاد شده در جامعه .بخوبی قدرشناس کسانی هستند که جانشان را نجات داده اند . وبدین ترتیب ذهن جامعه را برای مدتیست که به این موضوع مشغول کرده اند . ما گرفتاریمان کم بود که الان ایشان هم ملت را سر کار گذاشته اند . بهترین پاسخ در جواب ایشان بایکوت فرهنگی ایشان از طرف جامعه هست نه اینکه بدنبالش بدویم و بخواهیم مطلب چاپ کنیم .فقط می خواستم یک چیز دیگر را بدانم وآن اینکه انوقت که چپ بوده اند هم از این ارجیف استفاده می کرده اند و یا این را هم در زندان یاد گرفته ا (339274)
مملی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۳۰ ۱۶:۴۷
ااین دو تا تازه یاد گرفتن چطور راحت میشه دراین مملکت خوب زندگی کرد و راحت پول دار شد بدون اینکه سنگ رو سنگ بزاری کافیه به خودیها تملق و مجیز گوی به غیر خودی تاپیدن (339283)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۳۰ ۱۷:۳۳
اصلاح طلبان هم از تو و افخمی متنفر هستند. (339291)
امرایی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۳۰ ۱۷:۴۶
نون خوردن در مجلس ششم یه نرخ داشت ، مخالفت و تنفر از اصلاح طلبان هم امروز یه نرخ داره لابد الآن بیشتر می چربه !!! به این میگن نون خوردن به نرخ روز!!! (339293)
فرید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۳۰ ۲۰:۱۸
نکته جالب اینجاست که این دلواپسان که امروز برای افخمی فرش قرمز پهن کرده اند به خون نمایندگان مجلس ششم که نامه جام زهر را نوشتند و تحصن کردند تشنه اند.در حالیکه افخمی یکی از همان نمایندگان بوده است و این خودش نشاندهنده یک بام و دو هوای دلواپسان است. (339304)
سید هادی اندرواژ
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۳۱ ۰۲:۳۵
تازه بوی کباب ... کره ...را گرفتند این آقای فراستی و افخمی (339343)
پورامینی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۳۱ ۰۳:۰۲
اقای فراستی هر گاه بزرگی در یک مجموعه علمی فرهنگی دیاٍثت فرهنگی را شرح وبیان کند شمافکر می کنید مجازید به استناد ان به مصادیق پرداخته و به کسی لقبی را نسبت دهید پس در اشتباهید شما باید هم ازبزرگ و هم ازکوچک عذر خواهی کنید (339347)
ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۳۱ ۰۴:۲۶
ایشون همون نیست که تند تند عینک عوض میکنه ده تا هم عینک میاره توبرنامه از همه فیلمها هم صد تا ایراد میگیره خخخخخخخخخخح (339349)