به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۷:۳۶
 
۱۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۳/۳۰ ساعت ۱۰:۵۹
کد مطلب : ۱۰۹۷۳۱
فشار بر دولت روحانی، از دولت خاتمی بیشتر است

می‌خواهند اختلاس‌های کلان را بپوشانند

گروه سیاسی: وزیر کشور دولت اصلاحات گفت: اینکه یک مرتبه حساسیت‌ها ده برابر شده است و در خصوص دزدی‌ها و اختلاس‌های کلان چند هزار میلیارد تومانی کمترین حساسیتی شکل نمی‌گیرد، این سوال را به ذهن متبادر می‌کند که آیا این خود یک جریانی نیست که بخواهد اختلاس‌های کلان را بپوشاند.
می‌خواهند اختلاس‌های کلان را بپوشانند
حجت‌الاسلام موسوی لاری با اشاره به سریال به اصطلاح افشای فیش‌های حقوقی اظهار داشت: این چیزی نیست که مربوط به سا‌ل‌های اخیر باشد، بلکه این مسئله در گذشته مدیریت کشور بوده است. در ثانی این بر اساس نوعی مقررات و ضوابط غلطی بوده است که نظام و مدیریت گذشته امضا کرده است و بر آن اساس در برخی از بنگاه‌های اقتصادی و بانک‌ها به مرحله اجرا گذاشته می‌شده است.

با طرح موضوع فیش حقوقی می‌خواهند اختلاس‌های کلان را بپوشاند
او خاطرنشان کرد: به هر حال رسیدگی به این مسئله امری مبارک است که باید زود‌تر از اینها انجام می‌گرفت، اما اینکه یک مرتبه حساسیت‌ها ده برابر شده است و در خصوص دزدی‌ها و اختلاس‌های کلان چند هزار میلیارد تومانی کمترین حساسیتی شکل نمی‌گیرد، این سوال را به ذهن متبادر می‌کند که آیا این خود یک جریانی نیست که بخواهد اختلاس‌های کلان را بپوشاند و آیا این شیوه جدیدی برای زمینگیر کردن دولت نیست؟ اگرنه این مسئله غلطی بوده که به امروز هم تعلق نداشته است، بلکه به گذشته بر می‌گشته است و قواعد و ضوابطی که مدیران در ارتباط با برخی دستگاه‌های اقتصادی و بانکی تدوین کرده بودند، باید زود‌تر از اینها مورد رسیدگی قرار می‌گرفت

جریانی به دنبال زمین‌گیر کردن دولت است
وزیر کشور دولت سیدمحمد خاتمی افزود: با توجه به اینکه این موضوع در این مقطع و با این حدت و شدت مطرح شده، بر این باورم که جریانی به دنبال زمینگیر کردن دولت در این رابطه و انحراف ذهن و ضمیر جامعه از اختلاس‌های کلان هستند.

به رییس جمهور گفتیم پشت پرده مسائل را با مردم در میان بگذارد
موسوی لاری با صحبت‌هایی که با رییس جمهور در این رابطه داشتیم، دوستان بر این باور بودند که باید پشت‌‌پرده این وقایع و مواردی که مطلقا به این دولت ارتباطی نداشته است را با مردم در میان گذاشت. این عضو مجمع روحانیون مبارز تصریح کرد: اطلاع‌رسانی و نهاد رسانه‌ای دولت ضعیف عمل کرده است، چرا که باید این هجمه‌ها را پاسخ می‌داد و در آن شکی نبوده است، زیرا دولت موظف است ذهن و ضمیر مردم را از برخی آلودگی‌های اطلاعاتی پاک کند. او با تاکید بر اینکه به نظر می‌رسد دستگاه اطلاع‌رسانی دولت در این ارتباط هم‌سو با دولت عمل نکرده است، گفت: دولت باید پاسخ بدهد. این مسئله ولو اینکه به گذشته تعلق داشته باشد، وظیفه دولت است که در جهت تصحیح ساختار نظام حقوفی اقدام عاجل کند که چنین کاری هم در حال انجام است.

می‌خواهند موضوع فیش‌های حقوقی را به دولت کنونی بچسبانند
وزیر کشور دولت اصلاحات با بیان اینکه اگر این موارد به دولت‌های قبل نیز تعلق داشته باشد، دلیل نمی‌شود که در این دولت استمرار آن را شاهد باشیم، عنوان داشت: اینکه بخواهند این مسئله را به دولت کنونی اطلاق کنند و بچسبانند، درست نیست. در برخی موارد در نظام‌های حقوقی و دستگاه‌های اقتصادی مثل بانک‌ها برای مدیر عامل‌ها شرایط و ضریب‌هایی را در نظر گرفته بودند که مجموعه حقوق و درآمد‌های آن‌ها در سطح کلانی بوده است.

این حجم هجمه به سمت دولت، ناشی از دلسوزی دلواپسان نیست
او تاکید کرد: دولت باید در این رابطه پاسخ دهد، اما اینکه یک‌مرتبه این حجم از هجمه به سمت دولت روانه شود، مطمئنا ناشی از دلسوزی دلواپسان نیست. این از‌‌ همان قضایایی است که ما در جریان هسته‌ای و خیلی از مسائل دیگر دیده‌ایم. دولت باید به‌هوش بوده و مراقب باشد در این دست‌انداز‌ها قرار نگیرد. موسوی لاری با تاکید بر اینکه دولت باید واضح و روشن مسائل را تبیین کند، اذعان داشت: باید نسبت به این مسئله آگاهی لازم به مردم داده شود. نظام حقوقی‌ای که الان مطرح شده و اختلاس‌های صورت گرفته در سال‌های اخیر با هم متفاوت است.

او توضیخ داد: نظام حقوقی‌ای که الان مطرح است، به صورت فراگیر و گسترده برای همه سررشته‌داران امر حکومت نبوده است، بلکه منحصر به بخش مدیران عامل‌ بانک‌ها و بنگاه‌های اقتصادی بوده که مجموعه حقوق‌ها و دریافتی‌های آن‌ها سرجمع رقم بالایی بوده است والا حقوق ماهیانه آن‌ها بر روی کاغذ چنین شرایطی نداشته است، بلکه این‌ها از یک سری تسهیلات ویژه‌ای برخوردار بودند. مثلا در سیستم بانکی در گذشته برای خودشان مصوب کردند که در پاره‌ای از مدیریت بانک‌ها بتوانند تا ۴۲ برابر حقوقشان وام با درصد پایین دریافت کنند.

موسوی لاری با بیان اینکه اینها چیزی نیست که ادامه پیدا کند و باید اصلاح شود، تاکید کرد: اینطور نبوده که برای همه مدیران دولتی و وزا اینگونه باشد و در این جهت دولت موظف به اطلاع‌رسانی است. این نوع طرح موضوع فضای ذهنی جامعه را کدر می‌کند و در همه شهروندان این جامعه باوری را به وجود می‌آورد که اصلاح‌طلب اصولگرا همه در یک امر اتفاق نظر دارند و آن هم دزدی و چپاولگری و قالتاقی است.

وزیر کشور دولت اصلاحات با تاکید بر اینکه این مسائل به نفع هیچ‌کسی نیست، اضافه کرد: اگر دلواپسان واقعا نگران آینده کشور هستند، باید دو چیز را مد نظر قرار دهند. اول اینکه به میزانی که نسبت به این مسئله که در جمع یک‌صدم اختلاس‌ها نمی‌شده است، ای کاش حساسیت داشتند‌ و ای کاش در مورد آن سوءمدیریت‌هایی که میلیارد‌ها ثروت این مردم را به نابودی کشاند، حساسیت نشان می‌دادند. او افزود: دوم اینکه راه اصلاح این مسئله مصوباتی است که باید از طریق مجلس تصویب شود. این‌ها باید از غوغاسالاری پرهیز کنند و در عوض مجلس جدید را در جریان امور قرار دهند تا دولت بتواند در یک فضای آرام به اصلاح سازمان حقوقی در همه بخش‌ها بپردازد.

دولت از اطلاع‌رسانی در این زمینه شانه خالی نکند
موسوی لاری ضمن ابراز خرسندی از بالا رفتن مرزهای آگاهی جامعه گفت: انتخابات گذشته نشان داد علیرغم همه این غوغا سالاری‌ها مردم به روند کلی در کارهای اساسی کشور فکر می‌کنند از این رو چنین هجمه‌هایی کمتر بر انتخابات سال آینده نیز تاثیرگذار خواهد بود، چراکه مردم در یک نمای کلی به بررسی وضعیت دولت می‌پردازند. این بدان معنی نیست که دولت از اطلاع‌رسانی در این زمینه شانه خالی کند.

وزیر کشور دولت سیدمحمد خاتمی افزود: مردم می‌بینند که دولت در مهار تورم موفق بوده است و توانسته اشتغال را نه به سطح مطلوب، بلکه دست کم از اشتغال صفر در طول هشت سال گذشته به یک سطح بالاتری برساند. دولت چندصد هزار فضای اشتغال ایجاد کرده است و توانسته بحران‌های بین المللی را مهار کند و تحریم‌ها را از بین ببرد و صادرات نفت را به سطح قبل از تحریم‌ها برساند.

اگر دلواپسان دلسوز بودند، نسبت به مسائل هشت‌سال گذشته سکوت نمی‌کردند
موسوی لاری با بیان اینکه این نقاط مثبت دوالت در عرصه اطلاع‌رسانی باید به اطلاع مردم رسانده شود، گفت: اگر مردم از یک نمای کلی از تلاش‌ها و توفیق‌های دولت مطلع شوند، می‌دانند که این هجمه‌ها از روی دلسوزی نیست که اگر بود هشت سالی که آتش به خرمن این مملکت ریخته شد، این آقایان ساکت نمی‌نشستند.

دستگاه اطلاع‌رسانی دولت از افرادی همگون‌تر و کارا‌تر تشکیل شود
وزیر دولت اصلاحات در خصوص وجود برخی نا‌همگونی‌ها بین دولت و دستگاه اطلاع‌رسانی دولت نیز گفت: امیدوارم این ناهمگونی تعمدی نباشد، اما به نظر من دستگاه اطلاع‌رسانی دولت باید از افرادی همگون‌تر و کارا‌تر تشکیل شود. بر این باور نیستم که ائتلاف در این بخش کارکرد درستی داشته باشد. ممکن است در بخش‌های دیگر ائتلاف جواب بدهد، اما در بخش رسانه دولت و گزارش اخبار و عملکرد دولت به مردم حتما باید یکدست باشد و کسانی باشند که هم راه دولت را باور داشته باشند هم توان انجام رسالتشان را داشته باشند

او تصریح کرد معتقدم خود آقای روحانی به این نتیجه رسیده است که چنین همگونی‌ای لازمه کار دولت است بنابراین امیدوارم این مسئله هرچه زود‌تر، قبل از انتخابات سال آینده درمان شود تا مردم بهتر و بیشتر در جریان واقعیت‌ها قرار بگیرند.

فشاری که بر دولت روحانی وارد شده از دولت خاتمی بیشتر است
وزیر دولت اصلاحات با بیان اینکه هجمه و سنگینی اتهام‌هایی که به دولت روحانی زده می‌شود، به مراتب از دولت اصلاحات بیشتر است، گفت: فشاری که بر دولت روحانی وارد شده از فشار دولت خاتمی بیشتر است، بنابراین توجه بیشتر و کار بیشتر دولت روحانی را می‌طلبد و او باید با مردم بیشتر صحبت کند.

دولت روابط و مناسبت‌هایش را با نهادهای تاثیرگذار بیشتر کند
او با بیان اینگه این دولت باید روابط و مناسبت‌هایش را با نهادهای تاثیرگذار در جامعه بیشتر کند، گفت: این نهاد‌ها از مراجع و روحانیت و علما گرفته تا دانشگاه و فرهیختگان جامعه هستند که از این طریق روحانی می‌تواند‌‌ همان طور که مردم را در جریان جزییات برجام و موانع برجام قرار داد، در جریان کارشکنی‌ها قرار داده باید در جریان امور نیز قرار دهد.

اتاق‌های فکر علیه دولت کاری از پیش نخواهند برد
موسوی لاری تاکید کرد: به میزانی که اطلاع‌رسانی در سطح خوبی شکل بگیرد، گروه‌های فشار یا به گفته سخنگوی دولت آن اتاق‌های فکر علیه دولت کاری از پیش نخواهند برد. گرچه مانع‌تراشی می‌کنند اما عمده این است که دولت از این هجمه‌ها آگاه باشد و بتواند مسیر خودش را به سمت و سوی اطلاع‌رسانی منظم هموار کند.
مرجع : ایلنا

محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۳۰ ۱۱:۴۳
اين چه توجيهي است كه مي كنيد ؟؟؟ حتي اگر در گذشته و دولت هاي قبل پرداخت حقوق و پاداش و فساد اينگونه بوده است شما چرا در دولت جديد كه با شعار دولت ضد فساد و تبعيض بر سر كار آمد اين روند فساد اداري رو ادامه داديد ؟؟؟ چرا بعد از 3 سال كه فيش هاي حقوق هاي نجومي افشا شد به فكر اصلاح افتاديد چرا از همان سال اول به فكر نبوديد ؟؟؟ اين ها همه بهانه است ، اگر اين فيش هاي حقوق هاي نجومي برملا نمي شد تا ده سال ديگر هم ادامه مي داديد ... (339231)
ابوالقاسم
Romania
۱۳۹۵/۰۳/۳۰ ۱۲:۰۵
سلام ،
در اوایل تشکیل دولت دهم،به آقای روحانی گفتیم،پس از 4 سال ریاست جمهوری اول شما، اگر عذری را بیان کنید، قابل پذیرش است، مگر یک عذر ! و آنهم اینکه بگوئید،(نگذاشتند ما کار کنیم !؟ ما تدارکات چی بودیم و ...)
اگر زورتان ( که همان زور مردم است ) نمیرسد،استعفا دهید ! این عملِ حسنه،بهتر از منفعلی است ! (339240)
صالح
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۳۰ ۱۲:۳۸
بنظره من سایت های اصلاح طلب من جمله بهارنیوز باید کم کم این رویه ی انتقاد از دولت نهم و دهم رو رها کنند... بعد از گذشت سه سال از دولت اقای روحانی، مردم بدنبال شنیدن ثمرات فعالیت های این دولت هستند... (339241)
اميد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۳۰ ۱۳:۱۶
بايد فاصله طبقاتي كم شود كنترل دريافتي حقوق مديران و پزشكان امر سختي نيست چطور دولت هر ساله براي تعيين افزايش حقوق كارگران بر اساس تورم اقدام مي كند ولي براي مديران و پزشكان هيچ كنترلي نيست ضمنا حقوق فرماندهان نظامي و نهادهاي انقلابي و مسئولان قضايي را نيز كنترل كنند (339250)
شب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۳۰ ۱۴:۱۴
خوشحالم شرایطی پیش آمده که مجبوریم از دولت انتقاد کنیم و امیدوارم این وضعیت دولت را چند گام بسمت توجه بیشتر به رعایت شفافیت و جدیت در پاسخگویی سوق دهد. و باعث گردد تفاوت مواضع اعتدالی با مواضع ناشی از ترس بخوبی نشان داده شود.ما حامی دولتیم و بیدی نیستیم که به هر بادی بلرزیم ولی انتظاراتی هم داریم. انتظار ما مشاهده عملکرد فعال دولت در همه زمینه هاست و انفعال را برازنده دولت اعتدالی نمی دانیم.زیرا انفعال همراهی با اصولگرایان افراطیست. (339266)
يك كارمند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۳۰ ۱۴:۴۹
آقاي لاري عزيز حرف شما كاملا درست است ولي مگر جناب روحاني و وزراي ايشان همواره دم از به يغما بردن اموال بيت المال توسط دولت نهم و دهم نداشته اند اين موضوع براي من ايراني نه مسلمان قابل قبول نيست كه چون بيت المال دست ما است هر كاري با اون بكنيم همين جناب نوبخت اواخر سال 94 35 درصد حقوق كاركنان نهاد رياست جمهوري را اضافه كرد و اول سال هم بايد 15 درصد به حقوقشان اضافه شود چه فرقي بين كارمند رياست جمهوري و كارمند وزارت راه است اين تبعيض ها و سوئ مديرتهاي مديران آقاي روحاني سال 96 خودشو نشون ميدهد ... (339271)
دوست
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۳۰ ۱۹:۲۴
تازماني كه هزينه هاي دولت از طريق چاپ اسكناس تامين مي شود اش همين اش وكاسه همين كاسه خواهد بود و فساد ادري ومالي سكه بازار (339298)
کاظم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۳۰ ۱۹:۴۰
خب افراد دولت قبلی فیش حقوقی غیر رسمی داشتند و از طریق اختلاس امرار معاش می کردند.نیازی به حقوق رسمی بالا نداشتند! (339300)
پورامینی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۳۰ ۲۰:۲۷
دولت تدبیر وامید باید اصولا اطلاع رسانی کند ایا در نظر داردمشی اقتصادی 28سال گذشته را ادامه دهدیا در حال انجام تغییرات ساختاری توسعه پایدار کمی وکیفی ومقاوم سازی اقتصادی به تمام معنی است ومستندات انرا اطلاع رسانی کند (339306)
سهراب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۳۰ ۲۲:۱۱
بنده کسی هستم ک در انتخابات ریاست جمهوری طرفدار دکترعارف بودم ؛ بعد از انصراف عارف صد در صد از آقای روحانی حمایت کردم و اکنون نیز حمایت میکنم ولی برای این قضیّه پیش آمده دلم برای روحانی میسوزه عاجزانه از ایشان میخواهم که با قوّت با این موضوع بر خورد کنند و برای مردم شفّاف سازی کنند .اگر کسی بنا حق پولی از بیت المال دریافت کرده آنرا باز گرداند . (339316)
ناشناس
Romania
۱۳۹۵/۰۳/۳۱ ۰۰:۰۰
می خواهند که اختلاس های کلان را بپوشانند؟!مطمئن باشید هیچ کس نمی خواهد ونمی تواند اختلاس را بپوشاندو شما هم اگر موردی سراغ دارید به قوه محترم قضاییه اطلاع دهید قطعا برخورد می کنند.همین تفکر شما خطرناک است که موافق پوشاندن فسادهای کوچک هستیدقطعا فسادهای کوچک بعلت تعداد بالای انها هم رقمی زیادی هستند ومدیرانی که فاسد هستند زمینه فسادهای بزرگ را فراهم می کنند (339323)