به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۴/۰۲ ساعت ۱۵:۰۶
کد مطلب : ۱۰۹۹۷۴
روزنامه گاردین می نویسد؛

جهان وارد وضعیت اضطراری شد

گروه علمی: جهان به طرز عجیب و بی سابقه ای وارد وضعیت اضطراری شده است.
جهان وارد وضعیت اضطراری شد
این هشدار جدی گروهی از دانشمندان علوم زیست محیطی است که بازتاب قابل توجهی در رسانه های خبری سراسر دنیا داشته است.
 روزنامه گاردین در گزارشی ویژه به این موضوع پرداخته و می نویسد: دمای زمین در بسیاری از نقاط آن به طرز بی سابقه ای افزایش یافته است که این به معنای امواج گرمایی بیشتر، سیلابهای مخرب گسترده تر و آتش سوزی های خانمان سوز در نواحی جنگلی است. از آن گذشته باید انتظار تندبادهای دریایی بیشتری را هم داشت.
 
گاردین ادامه می دهد: ماه مه سیزدهمین ماه متوالی محسوب می شود که طی آن رکورد افزایش دما شکسته می شود. اعداد و ارقامی که در این زمینه منتشر شده آنچنان نگران کننده بود که دانشمندان آن را یک وضعیت «اضطراری» عنوان کرده اند.  دانشمندان گرمای عجیب و بی سابقه در ماههای فوریه و مارس را مورد توجه قرار داده اند. آنها دیگر به این مقوله به عنوان تهدیدی جدی برای آینده نگاه نکرده و آن را معطوف به زمان حال می دانند.
 
در ادامه گزارش گاردین آمده است: اما افزایش دمای زمین تنها به گرم شدن مناطق گسترده آن ختم نمی شود. هم اکنون توده های یخی قطب شمال در حال ناپدیدشدن هستند. در هند خشکسالی افزایش یافته و اگر سری هم به زیر اقیانوسها بزنیم با منظره نگران کننده سفید شدن صخره های مرجانی مواجه می شویم. در برخی کشورها نظیر بریتانیا جریان سیلاب به طرز عجیبی افزایش یافته است.
 
گاردین همچنین به توافقنامه تاریخی پاریس در دسامبر گذشته اشاره کرده و ادامه می دهد: در آن توافقنامه دولتهای جهان متعهد شدند تا اقدامات جدی را برای نجات زمین از گرمایش بیش از حد انجام دهند اما به عقیده دانشمندانی همچون پروفسور رامستورف از انستیتو تحقیقات تأثیرات جوی Potsdam آلمان، مسیری که در پاریس دنبال شد نتیجه ای نداشته و باید هرچه سریعتر تغییراتی در نگرش آن ایجاد شود.
 
در بخش دیگری از این گزارش آمده است: افزایش خیره کننده دمای زمین نشان می دهد که سال ۲۰۱۶ را باید داغ ترین سال در تاریخ ثبت شده زمین به شمار آوریم که این به معنای شکسته شدن رکورد سال ۲۰۱۵ است و یادمان نرود که آن سال نیز رکورد سال ۲۰۱۴ را شکسته بود.
مرجع : مهر