به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۱:۴۲
 
۳۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۴/۰۴ ساعت ۱۴:۱۶
کد مطلب : ۱۱۰۰۶۰
روحانی – احمدی‌نژاد و دوگانه اقتدار و قدرت

آنچه «دکتر» نداشت و «شیخ» دارد

آنچه «دکتر» نداشت و «شیخ» دارد
ایمان یعقوبی

گروه مقالات: قدرت از پیچیده‌ترین مقولات سیاسی است به گونه‌ای که توافق عمومی بر روی مفهوم و حوزه عملیاتی آن دری به تطورات فلسفی می‌گشاید. شناخت ماهوی قدرت و ساختارهای آن به عنوان اهرم و موتور محرکه حاکمیت در اداره جامعه لازم و مهم است. اینکه اعمال قدرت از سوی دولت به رضایت عموم بیانجامد یا گام در وادی استبداد و خودکامگی بگذارد تا حد زیادی تحت شعاع فرهنگ عمومی و آگاهی‌های مدنی است.

جهان سوم و کشورهای در حال توسعه معمولاً به لحاظ ساختار سیاسی وضعیتی پیچیده و غیر شفاف دارند. در این کشورها مهم بدست آوردن قدرت و تأمین منافع گروهی و یا فردی است. گذار تدریجی از این حالت به بوروکراسی شفاف و منسجم سیری است که درست یا نادرست در حال پیمایش است. این نادرستی از آن رو است که بوروکراسی در ذات خود گرایش به انحصار دارد و در مواقعی خود، تهدیدی برای دموکراسی است.

در نظام‌های دموکراتیک از آن جهت که نقش احزاب در ساختار سیاسی، نهادینه و پذیرفته شده است پس اجتماع و نهادهای مدنی و احزاب منشأ قدرت هستند. در ایران ما به دلیل عدم توسعه یافتگی احزاب و نهادهای دموکراتیک، منشأ قدرت از اجتماع به سمت کانونهای خاص تغییر جهت می‌دهد. رابطه بین قدرت و ثروت در نظامهای حاکم در دنیا موضوعی تقریباً غیرقابل انکار است. شاید خوش بین‌ترین فیلسوفان که روزگاری تز زیربنا بودن اقتصاد مارکس را بیرحمانه به نقد کشیدند این روزها انتظار چنین شوی ناخوشایندی را نداشتند.

در جهان معاصر این ثروت و سرمایه است که قدرت را تعیین می‌کند. در کشور ما هم اقتصاد پول محور مشوق و قوام بخش قدرت سیاسی است. همزمانی این دو، و نبود نهادهای نظارتی قدرتمند بلایی است که هم سیاست را عاری از اخلاق نموده و هم اقتصاد را به فساد کشانده است. رسیدن به قدرت از مسیر سرمایه در قالب حامیان متمول و یا ثروت فردی بیماری مزمن سیاست است چرا که هر گاه چنین افرادی به قدرت رسند وامدار حامیان خویشند و سهم خواهی حامیان سابق، دولت را ناگزیر به ادای دین خواهد نمود. دولتی که می‌بایست مدافع قانون و حقوق شهروندی باشد خود بزرگترین نافرمان از قانون می‌شود. سیاست به بدترین شکل ممکن دین خود را به اقتصاد ادا می‌کند.

این امر روی نانوشته سخن کارل مارکس است که گفت: سرمایه دار هر چه را نخواهد دولت هم نمی‌خواهد. در شرایط کنونی بازتعریف قدرت و مرزبندی آن با اقتدار گریزناپذیر است. قدرت و اعمال آن کنشی است جبارانه ولو به زور و اکراه و توأم با نارضایتی و اقتدار، اعمال قدرت با چاشنی رضایت عمومی است. بوروکراسی ارتباط نزدیکی با قدرت طلبی دارد و از سوی دیگر می‌تواند جانشین اقتدار نسبی باشد اما همین بوروکراسی جز لاینفک دموکراسی‌های مدرن است و نمی‌توان آن را از بین برد. هر چند تقابلی ذاتی میان بوروکراسی و دموکراسی وجود دارد.

آنجا که دموکراسی دستوری و از بالا به پایین نبوده و مبتنی بر آرای عمومی مردم باشد به کمک رهبران فرهمند که در رأس احزاب و نهادهای مدنی قرار دارند می‌توان اثرات تحمیق کننده بوروکراسی را در مواقع ضرور کمرنگ کرد. لاجرم این دو هووی سیاسی باید تن به زندگی مسالمت آمیز دهند. دولت روحانی که امروز آماج حملات مخالفین است، متهم به قدرت طلبی و انحصار قدرت است، ولیکن این کنش روحانی و دولتش را می‌توان واکنشی به حملات و فشارهای گروهای مخالف خود که کمر همت به تضعیف و زمینگیر کردن آن دارند تعبیر کرد. مقایسه‌ای کوتاه و اجمالی میان دولت تدبیر و امید با دولت پاکدستان و دلواپسان کار را بسیار آسان می‌کند.

روحانی برخلاف احمدی نژاد یک دیپلمات و حقوقدان است. وی این خصوصیت خود را با فرهمندی ذاتیش درآمیخته است. اگر چه این خمیر مایه فرهمندانه نوع مطلوب اقتدار نیست اما اگر این خصوصیت را که در معرض لغزش به سمت جباریت و تک صدایی است را به اخلاق مهار کرد آنگاه تأثیر شگرفی در مناسبات و بر هم زدن معادلات سیاسی دارد. احمدی نژاد که مروج پوپولیسم است و لیدر این تفکر در سالهای گذشته بوده در نقطه مقابل شیخ دیپلمات می‌ایستد که بر خلاف احمدی نژاد گرایش به خرد و عقلانیت در اداره امور دارد.

این چنین است که دولت دلواپسان پاکدست، به دلیل عدم آشنایی با قوانین حاکم بر روابط بین الملل و درک نادرست از اوضاع منطقه و جهان به ماجراجویی می‌پردازد، سیاست تهاجمی در پیش می‌گیرد و کشور را به بحران سیاسی، اقتصادی و اجتماعی سختی می‌کشاند. اما دولت روحانی با شناخت صحیح از شرایط جهانی راه تعامل با دنیا را برمی گزیند و کشور را به ساحل آرامش می‌رساند.
این همه تفاوت از کجا ناشی می‌شود؟

در کنار گرایشات فکری و خاستگاه‌های سیاسی دو دولت باید نیم نگاهی به مرزبندی بین قدرت و اقتدار داشت. در امر مقایسه دولتین می‌توان مدعی شد احمدی نژاد به دنبال اعمال قدرت به شیوه خاص خود، به خطرناک‌ترین امر ممکن یعنی تولید اقتدار روی آورد. تولید اقتدار خود گرایش به استبداد دارد و در پی ناکامی پدیده اصولگرایی در کسب اقتدار، نهایتاً چراغ آزادی‌های مدنی و منتقدین را خاموش می‌کند و در پی بسط قدرت با تکیه بر اجبار، اکراه، تقابل و قانون گریزی زنجیره‌ای از نزدیکان فکری خود را اندام وار وارد دستگاههای دولتی می‌نماید تا پایه‌های قدرت خویش را تثبیت کند. نمونه بارز این اقدام اعطای هزاران بورسیه تحصیلی غیر قانونی است.

اما حسن روحانی دارای اقتدار ذاتی است و همین برگ برنده وی در حرکت قدرتمندانه و عزتمندانه در داخل و نیز عرصه‌های بین المللی است. فرزین‌های دولت بخصوص دکتر ظریف کاردان و محبوب خود حکایتی جداگانه دارند که شرحش در این مقال نمی‌گنجد. مهمترین حامیان دولت آقایان هاشمی، خاتمی و سیدحسن خمینی هر یک در مدل ماکس وبر واجد تعاریف اقتدار از سنتی و کاریزماتیک و قانونی – عقلانی هستند. روحانی به واسطه رأی مردم و فرآیند انتخابی قانونی در مدل وبر دارای اقتدار قانونی و عقلانی نیز می‌باشد، این در حالی ست که احمدی نژاد و یارانش فاقد چنین خصوصیاتی حتی از نوع اقتدار سنتی هستند.

تلاش احمدی نژاد و یاران دلواپس وی برای تولید اقتدار، در واقع حرکتی در جهت بر هم زدن فضای سیاسی و نظم اجتماعی بود تا بحران مقبولیت و محبوبیت خود را بپوشانند که متأسفانه این عمل باعث گرایش وی و دولت متبوعش به خودکامگی و تفسیر خودخواهانه و منفعت طلبانه از قانون گردید. بر خلاف احمدی نژاد و دوستانش، یک رهبر فرهمند می‌تواند نقش بهم زدن شرایط و تغییر آن خصوصاً در زمان انتخابات به نفع طیف خود را به خوبی ایفا کند. در پاسخ به این شبهه که آیا اعمال قدرت از سوی دولت دکتر روحانی مجاز است باید گفت: اقتدار دولت و نه قدرت طلبی آن، بر اساس مدل قانونی – عقلانی توسط حسن روحانی رواست چون دارای دو پارامتر مهم خردگرایی و قانونمندی بر پایه مقبولیت و محبوبیت است.

از سوی دیگر برخلاف قدرت طلبی اصولگرایان، اقتدار اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان که سالها خارج از ساختار قدرت بوده‌اند منجر به ایجاد تعادل و توازن قدرت در سطح کلان مدیریتی و سیاسی کشور می‌شود اما اعمال قدرت از سوی اصولگرایان که خود را صاحبان قدرت می‌پندارند و در سالهای اخیر نیز بر مسند قدرت بوده‌اند باعث بر هم خوردن هر چه بیشتر تعادل و انحصاری شدن قدرت در دست این طیف می‌شود. این امر نه تنها کمکی به بهبود شرایط نمی‌کند بلکه معضلی پیچیده‌تر به وجود می‌آورد. همین اقتدار دولت اعتدال مخالفین را برآن داشته است تا حملات هدفمند خود را به دولت افزایش دهند. حوزه این اقدامات از دیپلماسی خارجی تا اقتصاد گسترده است.

اقتصاد بیماری که در دولت پاکدستان تا مرز فروپاشی پیش رفته بود، تبدیل به ارثیه شومی برای دولت تدبیر و امید گشت. اگرچه سیاست‌های اقتصادی دولت تا حدی آرامش روانی و ثبات را به اقتصاد برگردانده است و سرمایه‌گذاران خارجی را به سمت بازار کشور می‌کشاند اما برای درمان این بیماری مزمن راه درازی مانده است. پروژه افشای حقوق دریافتی مدیران ارشد که به تازگی کلید خورده است نمونه‌ی دیگری از تقابل سخت مخالفین روحانی و کاسبان تحریم با دولت وی و حامیانش است.

ورود مقتدرانه رئیس‌جمهور و خطاهای فاحش دلواپسان در قالب عدم درک صحیح از ریشه‌های این پرداخت‌های نامتعارف دامان خود آنها را گرفته است. چنین پرداخت‌هایی غیرقابل قبول است و غير قابل توجیه. یقیناً حتی در صورت ختم این پرروژه اتاق فکر مخالفین برای ضربه زدن به دولت تدبیر و امید، دوباره طرحی نو می‌اندازند و در سال منتهی به انتخابات ریاست‌جمهوری شاهد رونمایی از چنین پروژه‌هايي خواهیم بود.

918
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۰۴ ۱۴:۵۰
اگر دو نفر رو داخل اتاقی کرد و یک کیسه گچ و یک ماله به اونها داد و توقع قصر از اونها داشت درست نیست هر رئیس جمهوری در راستای ساختارهای کشورش نمی تونه بیشتر حرکت کنه اما یکی از اون دو نفر میتونه تو اتاق با گچ یک طرح زیبایی روی سقف گچبری کنه و شاید دیگری اصلا کار با گچ رو بلد نباشه (339797)
شب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۰۴ ۱۴:۵۹
افشای فیش های حقوقی مدیران یکی از آثار پر خیر و برکت رقابت های سیاسی است و نیت افشا کنندگان آن هر چه باشد مهم نیست مهم اصلاح روند های معیوب وفساد آور است.و مواضعی که آقای روحانی و دولت در این خصوص اتخاذ کردند قابل تقدیر می باشد.اما بنظرم در برخورد با مدیران خاطی باید خیلی احتیاط شود زیرا رویه ها و دستورالالعمل ها به آنان این اجازه را می داده که خودشان مبلغ حقوق خود را تعیین کنند بنابر عمل آنان در تعیین حقوق نجومی برای خودشان یک خطاست نه تخلف. (339798)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۰۴ ۱۵:۵۴
معلومه ترسیدینا.هرچقدرهم زور بزنید احمدی نژاد محبوبه (339802)
کاظم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۰۵ ۰۳:۵۴
البته که محبوب .....ان است. درضمن معلومه کی ترسیده که از پناهگاه ولنجک جرات نداره یبرون بیاد و در مورد دزدیها و اختلاسهای مدیراش جواب پس بده. (339851)
امیر حسین
۱۳۹۵/۰۴/۰۵ ۱۱:۲۹
دوست عزیز احمدی نژاد دیگه هیچ عزت و احترامی پیش مردم نداره اینو مطمئن باش
....از احمدی نژاد دیگه به خوبی یاد نمیشه ....... (339888)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۰۵ ۱۳:۱۲
خیال باطل اینکه احمدنژاد محبوبه (339899)
هایدگر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۰۴ ۱۶:۱۹
مهم این است كه قدرت را بدست بیاریم پس از آن چه كسی به دستهای ما نگاه میكند؟ (339808)
محمد علی
Germany
۱۳۹۵/۰۴/۰۴ ۱۶:۲۹
پروژه ی افشای فیش حقوق ودامه ی ان برگ برنده ای در دست دولت روحانی است تا از این طریق افشاگری در سطوح دارای خط قرمز نظام انجام بگیرد و فرصت گسترده ای را برای حسابرسی در نهادهای انتصابی به وجود اورد (339810)
تازه مسلمان نروژی مقیم ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۰۴ ۱۷:۱۸
آنچه دکتر دارد و حقوقدان ندارد دکتر شجاعت دارد دکتر ساده زیست و مردمی است دکتر منافق نیست دکترهمه هم و غمش پیشرفت علمی کشورش بود دکترشرف دارد دکتر نجابت دارد دکتر دشمنان خدا و قاتل میلیون ها بی گناه در یمن و عراق و افغانستان و بحرین و فلسطین و سوریه و لبنان و دانشمندان هسته ای را مودب و باهوش نمیخواند و آنها را کفتار میخواند دکتر به شغال باج نداد دکتر دنبال وابسته کردن کشورش به خارج نبود دکتر از پیشرفت تکنولوژی و توانمندی موشکی ایران اشک شوق میریخت و با برجام 2 به دنبال نابود کردن موشک ها نب (339813)
مردم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۰۵ ۰۲:۰۳
تو خود دکتری،نه؟ (339847)
کاظم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۰۵ ۰۳:۵۷
بخاطر همین بود که اون نامه های ملتمسانه را به باراک اوباما نوشت و اونم تحویلش نگرفت! البته ایشون بخاطر اختلاسها و دزدیها هم اشک میریخت! آنچه دکتررر! دارد و روحانی ندارد روی بالایی است که سنگ پای قزوین هم ندارد. (339852)
رضا .ف
Russian Federation
۱۳۹۵/۰۴/۰۵ ۰۵:۳۲
دکتر شجاعت اجرای حذف یارانه ها را داشت که خاتمی نداشت و زیر بار اجرای آن نرفت و دکتر با اینکار خیلی از صنایع ،کشاورزی ،باغداری ودامپروری رو به تعطیلی کشاند با ماهی 45 هزار تومان 450 هزار تومان از ملت گرفت ،هزینه مسکن ،پوشاک ،. دهها برابر گران شد با شعار حمایت از مستضعف این قشر رو نابود کرد .قیمت دلار ،اتومبیل را مطابق میل سرمایه دارها تنظیم کرد و اکثریت جامعه دلال شده بودند .آری این شجاعت فقط خاص آقا محمود است و بس . (339860)
رضا .ف
Russian Federation
۱۳۹۵/۰۴/۰۵ ۰۵:۴۵
جناب نروژی میشود نام 5 شهر نروژ را نام ببرید .چنان از شجاعتهای محمود تعریف میکنید آدم شک میکند اگر حرف جنابعالی صحیح است چرا ایشان با آن شجاعت مثال زدنی در دادگاه حاضر نمیشوند و در مورد اختلاسهای پایان نا پذیر هشت ساله توضیح نمیدهند .چرا اکثر کابینه ایشان مشگل اقتصادی داشته اند و محکوم شده اند .چرا با پول این ملت در ونزوئلا ساختمان سازی کرده اند .چرا هزینه ساخت مجلس جیبوتی راایشان داده اند .چرا پول بیت المال را به جیب زنجانی ریخته اند .اگر ذره ای شجاعت داشت و مشگلی نداشت در دادگاه حاضر میشد . (339861)
امیرحسین
۱۳۹۵/۰۴/۰۵ ۱۱:۳۵
شما احتمالا بهت رسیدن که اینجوری حمایتش میکنی
اگه مسلمانی خوب باید براساس حق وانصاف صحبت کنی برو ببین که دکتر شما چه بر سر مملکت بزرگ اورده که هر کجا میریم میبینیم خرابی است که همش از دولت دکتر شما به بار اومده
دولتی که معاون اول رییس دولت بره زندان ...به خدا دیگه نمیونم چه بگم دلم از دست حمایت هایی که هیچ انصافی نیست خونه (339889)
تازه مسلمان نروژی مقیم ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۰۴ ۱۷:۲۰
آنچه دکتر دارد و حقوقدان ندارد دکتر به خون شهدا خیانت نکرد دکتر چوب حراج به عزت ایران و ایرانی نزد دکتر به ملت خودش از پشت خنجر نزد (339814)
عاشق پیشه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۰۴ ۲۱:۳۶
پدر بزرگم همیشه می گفت هر کی عقل دارد همه چی دارد هر کی عقل ندارد هیچی ندارد! تو هم بهتر بود بجای این همه مقایسه شعاری در مورد عقلانیت دکتر می گفتی و نتایج 8 سال مدیریت ایشان که عمری کشور را بدبخت کرد! (339831)
نقطه چین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۰۴ ۲۲:۱۴
از اختلاس های دوره دولت نهم و دهم در بنیاد شهید چه خبر؟ (339833)
۱۳۹۵/۰۴/۰۴ ۲۲:۲۱
باهات موافقم ولی جنابعالی خیلی ناشیانه مشغول خرج کردن مقدسات و ارزش های نظام هستی (339834)
۱۳۹۵/۰۴/۰۵ ۰۱:۱۱
چقدر دروغ می بافی (مثل همون .....)! بسه دیگه! (339845)
امرایی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۰۵ ۰۱:۳۶
....دکتر هاله نور نشد ، دولت دکتر 16 میلیارد از بیت المال برای دانشگاه خصوصی بر نداشت، دکتر معاونش در زندان نیست ، دکتر کشور را تا مرز ورشکستگی نبرد، دکتر......نگفت، دکترتورم را تا مرز 50٪ نبرد ، دکتربجای دارو دسته بیل وارد نکرد،دکتر رئیس بانک ملی اش با پول مردم به کانادا فرار نکرد، دکترچوب حراج به صداقت و راستگویی نزد ،دکتر سرمایه مملکتش را به بابک زنجانی نداد ، دکتر کشور ایران را در جهان گوشه نشین نکرد ، دکتر تحریم را به مملکت تحمیل نکرد ،دکتر.......................... (339846)
جزايري
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۰۵ ۱۵:۳۵
قبول دارم تازه مسلمان! دکتر، از پشت به ملت خودش خنجر نزد، بلکه مستقيما" از روبرو خنجر را تا دسته در قلب و مغز مردم ايران فرو نشاند! البته دستهائي ديگر از پشت ، دست دکتر را گرفته و با قدرتي به مراتب بيشتر از دست تنهاي دکتر، ضربات را خيلي کاري و آني وارد کردند بگونه اي که نه از تاک نشاني ماند و نه از تاک نشان! (339919)
پور امینی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۰۴ ۲۰:۱۱
بنطر می رسد حقوق وپاداش های نامتعارف احتمالا می تواند از عواقبی باشد که طبق گفته یکی از مسئولین دولتی : دولت یاردهم میراث دار سیستم نا کار امد اداری گذشته است بنا براین اصلاح ساختار اداری واقتصادی میتواند مورد مداقه وچالش کاندیدا های ریاست جمهوری دوره دواز دهم نیز قرار گیرد و این دولت تدبیر وامید واعتدال باشد که بعد از بر قرا ری ثبات اقتصادی وتوافق هسته ای ار این چالش نیز در عمل سر افرا زانه بیرون اید (339826)
ناشناس
Romania
۱۳۹۵/۰۴/۰۴ ۲۰:۱۶
هر چند که روحانی بسار ضعیف عمل کرذه ولی اگر بعضی از سران اصلاحات از ایشان حمایت کنند قطعا برنده انتخابات96است (339827)
مقداد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۰۴ ۲۲:۳۰
روحانی ضعیف عمل نکرده بلکه آهسته عمل کرده ودلیلش هم آواربرداری از خرابی های دولت پاکدستانه . (339836)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۰۵ ۱۵:۰۵
یک حرف دروغی گفتید حالا خودتون باور کردید. اینها همش جنگ روانی برای رای اوردن بود. (339912)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۰۵ ۰۰:۱۵
دکتر یک فرد مردم ابزار و پوپولیسم و بنام مردم برای خود لحاف میدوزد و شیخ شهروند سالار میباشد (339843)
رضا .ف
Russian Federation
۱۳۹۵/۰۴/۰۵ ۰۴:۴۶
دولت روحانی در بعد روابط خارجی موفق عمل کرد و تنش زدایی و تعامل با قدرتهای دنیا بر عکس دولت منزوی قبلی در حد قابل قبول بوده است .مهار تورم و تثبیت قیمتها هم نمره قبولی گرفت ولی پاشنه آشیل دولت اقتصاد ورکود و کسادی حاکم بر آن میباشد وتا زمانیکه محیط کسب وکار رونق نگیرد نمیشود گفت دولت اعتدال موفق بوده و این کسادی اقتصاد تمام موفقیتهای دیگرش را تحت الشعاع قرار خواهد داد . (339858)
مهم نیست
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۰۵ ۱۱:۴۵
صحبت از منزوی شد مالدیو ما رو منزوی تر کرد دیپلماسی فعال دیگه (339892)
طلبه سطح عالی حوزه علمیه قم
Romania
۱۳۹۵/۰۴/۰۵ ۰۵:۵۳
این تئوری پردازی ها و فعالیت های تئوریک، در عمل بی فایده خواهد بود. زیرا در صورت نامزدی احمدی نژاد و روحانی در انتخابات 96، فضا به شدت قطبی خواهد شد و دیگر مجالی برای گفتگوی منطقی باقی نخواهد ماند. به عنوان کسی که به روحانی رای دادم، عرض می کنم اگر تا انتخابات آتی، چند چالش دیگر مانند فیش های حقوقی ایجاد شود، دولت روحانی تک دوره ای خواهد شد. (339862)
مهم نیست
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۰۵ ۱۳:۰۹
یک چیز در مورد اقتدار به این نویسنده این مقاله یادم اومد بگم. ازش بیشتر استفاده کنید خیلی خوب متوهمه می گه . این صحبت جان کری : چند ماه قبل که کاروان کمک از سوی ایران به سمت یمن در حرکت بود بهشون گفتم که اینکار باعث رویارویی جدی ما میشود که ما آنرا تحمل نمیکنیم کشتی نجات در خشکی پهلو نگرفت از آبهای بین المللی خارج نشد و در نهایت به خانه برگشت...... اقتدار (339898)