کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

واکنش‌های جهانی به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا

استعفا‌ی دیویدکامرون از نخست‌وزیری‌انگلیس

ایسنا , 4 تير 1395 ساعت 12:10

گروه بین الملل: کامرون از ریاست حزب حاکم محافظه کار نیز کناره گیری کرد و در سخنانی کوتاه مقابل خبرنگاران گفت تا 10 روز دیگر نخست‌وزیر جدید معرفی خواهد شد.


به گزارش شبکه اسکای نیوز، دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس در پی اعلام نتایج همه پرسی و حمایت انگلیسی‌ها از خروج کشورشان از اتحادیه اروپا از سمت خود استعفا کرده است. وی از ریاست حزب حاکم محافظه کار نیز کناره گیری کرد و در سخنانی کوتاه مقابل خبرنگاران گفت تا 10 روز دیگر نخست‌وزیر جدید معرفی خواهد شد.

در همین ارتباط و به دنبال قطعی شدن خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در همه پرسی روز پنج شنبه چندین تن از رهبران و سیاستمداران و چهره‌های شناخته شده به این نتیجه واکنش نشان دادند

مارتین شولتز رئیس پارلمان اروپا گفت: ما به این نتیجه احترام می‌گذاریم زمان آن رسیده که ما مسئولانه و با جدیت رفتار کنیم. دیوید کامرون مسئولیت‌هایش را در قبال کشورش دارد و ما نیز مسئولیت‌هایمان را در قبال آینده اتحادیه اروپا داریم. می‌توانید ببینید که در بازارها چه اتفاقی برای واحد پول انگلیس در حال رخ دادن است. من نمی‌خواهم این اتفاق برای واحد پول یورو نیز بیفتد. شولتز خاطر نشان کرد: اکنون برای انگلیس شفاف شد که چه مسیری را در پیش بگیرد.

فیلیپ هاموند، وزیر خارجه انگلیس در واکنش به نتیجه همه پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را "بهت آور و ناامیدکننده" خواند و گفت، دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس به فعالیت خود در این سمت همچنان ادامه خواهد داد. وزیر خارجه انگلیس با بیان اینکه خروج این کشور از اتحادیه اروپا "ناراحت کننده" است گفت، اما اروپا باقی می‌ماند. وی تاکید کرد که اقتصاد انگلیس با چالشهای بزرگی مواجه خواهد شد.

از سوی دیگر گرت ویلدرز رهبر حزب راست گرای افراطی "آزادی" هلند نیز با خوشحالی فراوان درباره این نتیجه نوشت: هورای بزرگ برای انگلیسی‌ها! اکنون نوبت ماست و زمان آن رسیده که چنین همه پرسی در هلند برگزار شود.

مارین لوپن، رهبر حزب راست گرای "جبهه ملی" فرانسه نیز از این نتیجه خرسند شده و گفت: این یک پیروزی برای آزادی است. همانطور که سال‌ها تقاضا داشتم اکنون لازم است که همین همه پرسی در فرانسه و دیگر کشورهای اتحادیه اروپا برگزار شود.

همچنین مالکوم ترنبول، نخست وزیر استرالیا نیز گفت: تاثیر این همه پرسی به طور سریع و مستقیم بر استرالیا از نقطه نظر حقوقی بسیار محدود خواهد بود زیرا جدایی رسمی انگلیس از اتحادیه اروپا سالیان متوالی به طول خواهد انجامید و خیلی طول می‌کشد که این کشور درباره خروج مذاکره کند. با این حال ما شاهد سقوط آزاد بازارهای بورس بوده‌ایم و تا مدتی سطحی از بی اطمینانی وجود خواهد داشت.

از سوی دیگر فرانک والتر اشتاینمایر، وزیر خارجه آلمان نیز گفت: نتایج همه پرسی انگلیس حقیقتا هشدار دهنده است. این یک روز غم بار برای اروپا و انگلیس است.

علاوه بر اشتاینمایر، زیگمار گابریل، معاون صدر اعظم آلمان نیز در واکنش به این نتیجه فقط به گفتن این جمله کوتاه بسنده کرد: لعنتی! روز بدی برای اروپا بود.

ژرار آرو، سفیر فرانسه در آمریکا نیز گفت: اکنون باید به دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا گفت: اتحادیه اروپا را از تزلزلی که وضعیت عادی را به ویژه در بروکسل از بین برده نجات دهید. یا اصلاحات کنید یا بمیرید!

وزارت امور خارجه ژاپن نیز اعلام کرد: که نتایج همه پرسی خروج از اتحادیه اروپا در انگلیس تاسف بار است. شینسوکه سوگیاما، معاون وزیر امور خارجه ژاپن درباره نتیجه همه پرسی اخیر انگلیس گفت: چنین نتیجه‌ای تاسف بار است و تبعاتی را در پی خواهد داشت و ما در پی یک واکنش سریع و مناسب به آن هستیم.

همچنین لامبرتو زانی‌یر، دبیر کل سازمان امنیت و همکاری اروپا نیز گفت: پیروزی کمپین خروج از اتحادیه در انگلیس نشان داد رهبران سیاسی واکنش مردم به جهان به سرعت در حال تغییر را دست کم می‌گیرند. رهبر سازمان امنیت و همکاری اروپا گفت: رهبران سیاسی باید از رای انگلیسی‌ها به خروج از اتحادیه اروپا خیلی سریع و با فروتنی درس بگیرند.

از سوی دیگر جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر انگلیس نیز به دنبال نتیجه همه پرسی روز پنجشنبه گفت: باید تمام تلاشمان را برای حفظ وضعیت مربوط به حوزه اشتغال و کار در انگلیس به کار گیریم. وی تاکید کرد: باید مذاکرات حتما انجام شوند و بهترین توافق ممکن برای حفظ صنایع انگلیس به دست آید. وی که حامی باقی ماندن انگلیس در اتحادیه اروپا بود گفت: در تمامی مدت تبلیغات مربوط به همه پرسی رویکردم این بود که ما باید برای اصلاح اتحادیه اروپا در این اتحادیه بمانیم و با این حال مردم باید به تصمیم انگلیسی‌ها برای خروج از اتحادیه اروپا احترام بگذارند.

به گفته کوربین این نتیجه نشان می‌دهد، بسیاری از مردم انگلیس از ریاضت‌ها و کاهش هزینه‌هایی که داشتند و همچنین از به حاشیه رانده شدن از سوی دولت‌های متوالی در انگلیس ناراضی بودند. وی همچنین گفت: دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس با یک سری چالش‌های بزرگ مواجه است و در بلند مدت باید به همراه حزب محافظه کار تصمیم بگیرد که چه کاری می‌خواهد انجام دهد و اینکه می‌خواهد نخست وزیر باشد یا خیر؟

با این حال نایجل فاریج رهبر حزب استقلال انگلیس با خوشحالی فراوان گفت: اتحادیه اروپا در حال مردن است و من امیدوار هستم که ما اولین آجر را از دیوار اتحادیه اروپا برداشته‌ایم. وی همچنین از شجاع شدن احزاب مخالف اتحادیه اروپا در دیگر کشورها از جمله هلند، دانمارک و سوئد و صحبت آنها برای خروج از اتحادیه اروپا اظهار رضایت کرد. وی همچنین گفت: که انگلیس نیاز به یک دولت حامی خروج از اتحادیه اروپا برای هدایت کشور به سمت چنین خروجی دارد و تاریخ 24 ژوئن باید در انگلیس به عنوان یک تعطیلات ملی ثبت شده و روز استقلال انگلیس خوانده شود.

همزمان با این واکنش‌ها یک منبع خبری در حزب کارگر انگلیس گفت: اگر ما رای به خروج از اتحادیه اروپا دهیم دیوید کامرون باید به طور جدی تداوم حضور در سمتش را مورد تجدید نظر قرار دهد. با این حال دو چهره محافظه کار اصلی حامی خروج از اتحادیه اروپا شامل بوریس جانسون، شهردار سابق انگلیس و مایکل گاوی، وزیر دادگستری این دولت نامه‌ای را به دیوید کامرون نوشته و از او تقاضا کرده‌اند که صرف نظر از نتیجه همه پرسی روز پنجشنبه در سمتش باقی بماند.

کیث واز، وزیر سابق اروپای انگلیس از حزب کارگر به بی.بی.سی گفت: مردم انگلیس با تکیه بر احساساتشان رای دادند و توصیه کارشناسانی که به آنها نسبت به تاثیر اقتصادی ترک اتحادیه اروپا هشدار داده بودند را رد کردند. وی گفت: اتحادیه اروپا باید یک نشست اضطراری برای رسیدگی به تبعات این نتیجه که به گفته وی برای انگلیس، دیگر نقاط اروپا و دیگر نقاط جهان فاجعه بار است برگزار کند.

با این حال لیام فاکس، قانوگذار انگلیسی حامی خروج از اتحادیه اروپا از حزب محافظه کار گفت: رای دهندگان انگلیسی با تصمیم خود برای تغییر مسیر تاریخ برای انگلیس و همین طور اروپا شجاعتی بزرگ نشان دادند. وی خواهان یک دوره آرامش، اندیشه و اجازه به فرونشستن بحث‌ها شده و همچنین تاکید کرد دیوید کامرون باید همچنان نخست وزیر باقی بماند.

نیکولا استورجن، وزیر اول اسکاتلند نیز گفت: با این همه پرسی مشخص شد که مردم اسکاتلند بعد از آنکه همه 32 حوزه این کشور به اکثریت آرا به باقی ماندن در اتحادیه اروپا رای دادند آینده خود را در تداوم عضویت در این اتحادیه می‌بینند.

این در حالی است که در حوزه‌های رای گیری شهر لندن نیز اکثریت آراء با 60 درصد مربوط به باقی ماندن در اتحادیه اروپا بود. به غیر از این دو منطقه و همچنین ایرلند شمالی هیچ منطقه دیگری در بریتانیا به نفع باقی ماندن در اتحادیه اروپا رای نداده است. این در حالی است که فرآیند جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا دست کم باید دو سال طول بکشد و حامیان خروج از اتحادیه اروپا در زمان تبلیغات برای همه پرسی گفته‌اند که این فرآیند دستکم تا سال 2020 یعنی تاریخ برگزاری انتخابات سراسری بعدی انگلیس نباید به پایان برسد.

اکنون نخست وزیر انگلیس باید تصمیم بگیرد که چه زمان برای کلید زدن فرآیند جدایی از اتحادیه اروپا متوسل به "بند 50 معاهده لیسبون" شود. بر اساس این بند انگلیس دو سال وقت دارد تا بر سر خروج از اتحادیه اروپا مذاکره کند. به مجرد اجرایی شدن بند 50 یک کشور بعد از جدا شدن از اتحادیه اروپا نخواهد توانست بدون کسب رضایت همه کشورهای عضو دوباره وارد این اتحادیه شود.

اگرچه دیوید کامرون گفته: که به مجرد مشخص شدن رای انگلیسی ها به خروج از اتحادیه اروپا، بند 50 را به جریان خواهد انداخت اما بوریس جانسون و مایکل گاوی رهبران جنبش حامی ترک اتحادیه اروپا گفته‌اند که نباید وی برای این کار عجله به خرج دهد. با این حال آنها گفته‌اند که خواهان یک سری تغییرات سریع پیش از خروج عملی انگلیس از اتحادیه اروپا شامل محدود شدن اختیارات قضات اتحادیه اروپا و همچنین محدود شدن قانون جابه جایی آزاد کارگران هستند.


کد مطلب: 110092

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/110092/استعفا-ی-دیویدکامرون-نخست-وزیری-انگلیس

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir