به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۰۹:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۴/۰۸ ساعت ۰۹:۲۹
کد مطلب : ۱۱۰۳۴۷

آلودگی هوای زابل 6 برابر حد مجاز

گروه جامعه: وزش باد همراه با گرد و خاک در ادامه بادهای 120 روزه تا اواسط هفته آینده در منطقه سیستان تداوم دارد.
آلودگی هوای زابل 6 برابر حد مجاز

کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: غلظت ذرات معلق در هوای زابل در شبانه روز گذشته 925 میکرو گرم بر متر مکعب گزارش شده که بیش از 6 برابر حد مجاز و 2 برابر حد بحران است.

رضا آزادمنش اظهار داشت: سرعت وزش باد زابل در همین مدت به 80 کیلومتر بر ساعت رسید که شعاع دید افقی را در ایستگاه این شهرستان و زهک به ترتیب به هزار و هزار و 500 متر کاهش داده است.

وی ادامه داد: وزش باد همراه با گرد و خاک در ادامه بادهای 120 روزه تا اواسط هفته آینده در منطقه سیستان تداوم دارد. بادهای موسمی 120 روزه از زمان شکل گیری سیستان در شمال استان با این منطقه همزاد بوده و هر سال با آغاز آن در اوایل تابستان مردم منطقه شاهد گرد و غبار و آلودگی هوا بعضا تا چند برابر حد استاندارد نیز هستند.

این بادها اقتضای طبیعت منطقه بوده و وزیدن آنها به صورت طبیعی دمای هوا را کاهش می دهد اما به سبب خشک شدن تالاب بین المللی هامون گاه با وزش شدید بادهای 120 روزه دمای هوا در منطقه سیستان تا میزان زیادی افزایش می یابد. 

سیستان با پنج شهرستان زابل، زهک، هامون، هیرمند و زهک در شمال سیستان و بلوچستان واقع شده است. کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: امروز در نواحی مرکزی و نوار غربی استان وزش باد گاهی همراه با گرد و خاک خواهیم داشت و مجداد از روز پنجشنبه سرعت وزش باد در این مناطق افزایش می یابد.

آزادمنش افزود: همچنین در نواحی جنوب و جنوب شرق سیستان و بلوچستان تا روز پنجشنبه شرایط برای افزایش ابر، رگبار، رعد و برق و وزش تندباد موقتی مهیاست. وی بیان کرد: دریای عمان نیز همچنان مواج و متلاطم پیش بینی می شود به طوری که در نواحی شرقی و جنوبی آن ارتفاع موج به بیش از سه متر می رسد.

وی به شناورهای صیادی و لنج های کوچک توصیه کرد با توجه به وزش باد بر روی دریا و مواج شدن دریای عمان تا پایان هفته از رفتن به دریا خودداری کنند. وی خاطر نشان کرد: حداقل دمای هوای استان در شبانه روز گذشته با 20 درجه سانتیگراد مربوط به زاهدان و حداکثر دمای با 47 درجه مربوط به شهرستان راسک در جنوب استان بوده است.

مرجع : ایسنا