به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۴:۱۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۴/۰۸ ساعت ۰۹:۵۵
کد مطلب : ۱۱۰۳۵۷

عملکرد ناکافی نویسندگان درباره کودکان

گروه فرهنگی: محمود برآبادی می‌گوید آثار خلق‌شده در زمینه حقوق کودکان هنوز کافی نیست.
عملکرد ناکافی نویسندگان درباره کودکان

نایب‌رئیس انجمن نویسندگان کودک و نوجوان  با اشاره به رتبه 84 ایران در میان 163 کشور در زمینه رعایت حقوق کودکان، این موضوع را منوط به توجه نهادهای مدنی دانست و تصریح کرد: نویسندگان به تبع توجهی که در این زمینه وجود دارد کار کرده و می‌کنند و اگرچه در این زمینه آثاری خلق شده، اما هنوز حجم آثار متعلق به این موضوع نتوانسته است ژانرهای مختلف و سلیقه‌های گوناگون را دربر گیرد.

او افزود: ممکن است برخی تابوها در نهادهایی مثل آموزش و پرورش در زمینه انعکاس برخی مسائل وجود داشته باشد و طرح برخی مسائل واکنش‌هایی را به دنبال داشته باشد اما به شخصه فکر می‌کنم هیچ تابویی در این زمینه پذیرفتنی نیست و همه آحاد جامعه حتی کودکان و نوجوانان باید نسبت به مسائل پیرامونشان آگاه باشند.

این نویسنده با تأکید بر اینکه حقوق کودکان وجوه مختلفی را دربرمی‌گیرد، تأکید کرد:  یکی از محوری‌ترین مسائلی که باید در زمینه تأمین حقوق کودکان مورد توجه قرار گیرد تامین رفاه نسبی آنان است ولی ما نتوانسته‌ایم در برخی از زمینه‌ها که در کنوانسیون حقوق کودکان بر آن‌ها تأکید شده است، موفق باشیم. علت این ناکامی شاید کم‌کاری نهادهایی مثل آموزش و پرورش و وزارت بهداشت و درمان است. کم‌کاری این دو نهاد بار مسئولیت خانواده‌ها را بالا برده است به گونه‌ای که بسیاری از خانواده‌ها برای جبران کم‌کاری این دو وزارتخانه ناچارند هزینه‌های هنگفتی را صرف کنند.

به گفته او، اگرچه آموزش پایه ابتدایی رایگان است ولی با توجه به کیفیت پایین آموزش در برخی مدارس دوره ابتدایی، والدین برای جبران ناچار به استفاده از کلاس‌های تقویتی و یا پرداختن شهریه‌های غیرمتعارف‌اند.

محمود برآبادی با اشاره به اینکه همین موضوع درباره سلامت نیز صدق می‌کند، گفت: نویسندگان در زمینه حقوق کودکان از آنجایی وارد شده و می‌شوند که مربوط به تأمین نیازهای غیرمادی بچه‌هاست و آن تأمین خوراک خوب برای رشد فکری و فرهنگی آنان است. در همین راستا طی سال‌های اخیر شاهدیم که نویسندگان با موضوع محیط زیست دست به قلم شده‌اند. محیط زیست در زمره مسائلی بود که تا سالیان دراز جزو مسائل لوکس در جامعه ما به شمار می‌آمد. ولی وقتی بحث آلودگی هوا نفس‌گیر شد شاهد بودیم که نویسندگان چه ورود خوبی را در این زمینه نشان داده‌اند و جشنواره‌هایی نیز در این زمینه سامان گرفت به گونه‌ای که در حال حاضر بخشی از تولید آثار چه در زمینه ادبی و چه در زمینه علمی و آموزشی به موضوع محیط زیست تعلق پیدا کرده است.

نایب‌رئیس انجمن نویسندگان کودک و نوجوان تأکید کرد: در زمینه حقوق کودکان نیز باید متناسب با نیازهای نهادهای مدنی آثار قابل تأملی خلق شود. البته نویسندگان ما در این زمینه کارهایی را انجام داده‌اند اما به نظر می‌رسد هنوز نتوانسته‌اند همه سلایق را پوشش دهند.

مرجع : ایسنا