به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۰۹:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۴/۰۸ ساعت ۱۶:۲۲
کد مطلب : ۱۱۰۳۹۵

حرکت بورس ایران خلاف جهت بازارهای جهانی

گروه اقتصادی: در حالی که بازار پول ایران در پی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، شاهد روند کاهشی نرخ پوند انگلیس است و بازار های سرمایه جهان با سقوط مواجه شده‌اند، نماگر بازار سرمایه ایران روند رو به بهبودی را نشان می‌دهد.
حرکت بورس ایران خلاف جهت بازارهای جهانی

در حالی که بازار پول ایران در پی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، شاهد روند کاهشی نرخ پوند انگلیس است و بازارهای سرمایه جهان با سقوط مواجه شده‌اند، نماگر بازار سرمایه ایران روند رو به بهبودی را نشان می‌دهد.به گزارش ایسنا، امروز - سه شنبه - شاخص بورس اوراق بهادار ایران از ابتدای شروع معاملات با افزایش مواجه شد به طوری که در ۴۰ دقیقه ابتدای معاملات نماگر بازار توانست سقف ۷۴ هزار واحدی را رد کند و با شیبی کاهشی به رشد خود ادامه دهد.

در پایان معاملات امروز شاخص کل بازده نقدی و قیمتی با ۴۴۷ واحد افزایش نسبت به روز گذشته، وارد کانال ۷۴ هزار و ۱۹۰ واحدی شد. شاخص کل هم وزن نیز ۱۳۹ واحد افزایش یافت و به رقم ۱۳ هزار و ۷۴۴ واحدی رسید.در حالی شاخص کل بورس اوراق بهادار در این روزها روند افزایشی به خود گرفته که در هفته های گذشته از کانال ۷۳ هزار واحدی هم پایین تر رفته بود.

در روزهای گذشته در پی اعلام نتایج همه پرسی بریتانیا و خروج این کشور از اتحادیه اروپا که استعفای دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس را هم به دنبال داشت، شاخص کل بورس‌های جهانی به شدت سقوط کرد و بازار پول ایران تحت تاثیر این همه پرسی قرار گرفت و نرخ پوند همچنان روند کاهشی را نشان می‌دهد، اما بازار سرمایه ایران که با اقتصاد جهان چندان در ارتباط نیست، واکنش زیادی نسبت به این رویداد اقتصادی نشان نداد و تنها در یک روز رشدش روند آرام تری به خود گرفت. ولی با گذشت چند روز از این واقعه به نظر می رسد بورس ایران به روند طبیعی خود بازگشته و سرمایه گذاران ایرانی معاملات شان را با تاثیرات روانی برگزیت انجام نمی دهند.

هرچند که رشد ادامه دار دماسنج بورس اوراق بهادار تهران در این روزها آن هم زمانی که بورس‌های آسیایی، اروپایی و آمریکایی در بهت واقعه برگزیت به سر می برند، می تواند برای سرمایه گذاران ایرانی جای خشنودی داشته باشد. اما گویای یک مطلب مهم برای فعالان اقتصاد این کشور است و آن اینکه اقتصاد ایران هنوز ارتباط چندانی با جهان ندارد و این موضوع قطعا در مجموع به ضرر فعالان اقتصادی ایران از جمله فعالان بازار سرمایه می‌شود چرا که دیر یا زود اقتصاد دنیا با جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا کنار می‌آید، روند طبیعی خود را پی گرفته و در راستای رشد قدم بر می دارد. در این میان بورس تهران و فعالان بازار ایران هستند که همچون روزهای گذشته از رشدهای جهانی باز می مانند.

علاوه بر این تاثیرات روانی ناشی از کاهش نرخ سود سپرده های بانکی از ۱۸ به ۱۵ درصد و قراردادهای ایران با بویینگ و پژو سیتروئن هنوز روی بازار سرمایه ایران اثر دارد و می توان یکی از دلایل رشد شاخص کل تالار شیشه ای را این موضوع‌ها دانست.

در سومین روز کاری بورس اوراق بهادار تهران ارزش کل معاملات به ۲۵۳ میلیارد و ۱۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بالغ شد که این مبلغ ناشی از دست به دست شدن یک میلیارد و ۱۱۰ میلیون سهم و اوراق بهادار قابل معامله طی بیش از ۷۵ هزار داد و ستد بود. که با این حساب رشد قابل ملاحظه‌ای را در حجم معاملات امروز نسبت به روز های گذشته شاهد هستیم.

فولاد مبارکه اصفهان و شرکت‌های بزرگ خودروسازی ایران امروز سعی کردند شاخص را بالا بکشند همچنین نماد شرکت‌های ملی مس، مخابرات ایران و پتروشیمی جم بیشترین تاثیر منفی را بر روی دماسنج بازار داشتند.شاخص آیفکس نیز امروز با ۵.۷ واحد رشد، وارد کانال ۷۷۹.۵ واحدی شد. ارزش معاملات فرابورس ایران به رقم ۸۸۶ میلیارد و ۷۶۳ میلیون تومان رسید که این مبلغ ناشی از دست به دست شدن ۴۱۱ میلیون و ۳۷۴ هزار سهم و اوراق مالی قابل معامله طی بیش از ۲۸ هزار نوبت معامله بود.

مرجع : ایسنا