به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۴/۰۹ ساعت ۱۰:۳۴
کد مطلب : ۱۱۰۴۶۰
پس از کوروش یغمایی؛

آلبوم کلهرهمه جای دنیا جزایران منتشرشد

گروه فرهنگی: آلبوم «هاونیاز» با همراهی کوارتت HAWNIYAZ توسط نشر «هارمونیا موندی» در همه جای دنیا جز ایران منتشر شد.
آلبوم کلهرهمه جای دنیا جزایران منتشرشد
طی یکماه گذشته کیهان کلهر پس از کوروش یغمایی دومین هنرمندی‌ست که آلبومش در همه جای دنیا جز ایران منتشر می‌شود. آلبوم «هاونیاز» با همراهی کوارتت HAWNIYAZ ضبط شده و نشر «هارمونیا موندی» آن را منتشر کرده است.در این اثر کیهان کلهر (شاه کمان)، آینور دغان (آواز)، سلمان قمبرف (پیانو) و جمیل گوچگیری (تنبور) به نوازندگی پرداختند که البته نخستین تجربه همکاری آن‌ها نیست. کیهان کلهر تاکنون به همراه ستاره موسیقی کردی «آینور دغان» و «جمیل گوچگیری» نوازنده کرد تنبور که از نوآوران موسیقی معاصر شناخته می‌شود و همچنین «سلمان قمبرف»  پیانیست آذربایجانی در سبک جز، اجراهای متعددی را در شهرهای مختلف اروپا روی صحنه برده است.

در موسیقی این گروه ترانه‌هایی از موسیقی کردستان اجرا می‌شود و هر هنرمند با استفاده از میراث فرهنگی کشور خود به ابعادی جدید و غنی شده از موسیقی آن منطقه دست پیدا کند. تجربیات کیهان کلهر در این زمینه توانسته رویکرد تازه و مدرنی را برای موسیقی فارسی و کردی رقم بزند.باتوجه به تکخوانی زن در این اثر و ممنوعیت آن در ایران انتشار آن در ایران کمی بعید به نظر می‌رسد اما این اثر تنها ظرف چند ساعت پس از انتشارش روی سایت‌های مختلف ایرانی برای دانلود رایگان قرار گرفته است.

کیهان کلهر ازجمله هنرمندانی‌ست که بخش عظیمی از فعالیت‌هایش ناگزیر به خارج از ایران انتقال یافته و امکان فعالیت مداوم در ایران را ندارد. لغو بی‌دلیل کنسرت‌های او اعتراض وزارت ارشاد و علی جنتی را هم به همراه داشت اما هنوز مشخص نیست که چرا این شرایط برای فعالیت او به وجود آمده است.

در خرداد ۱۳۹۴ و به دنبال ممانعت اداره اماکن نیروی انتظامی از برگزاری کنسرت مشترک کلهر و  بروکلین رایدر، نیز کلهر اعلام کرد که دیگر در ایران اجرایی را روی صحنه نخواهد برد. وی تأکید کرد که تا زمانی که فرهنگ و هنر ایران گروگان زورگیری و زورآزمایی جناح‌های سیاسی است و خط مشی مشخصی برای این‌گونه فعالیت‌ها تعریف و اجرا نشده، از انجام هرگونه فعالیت در ایران خودداری خواهد کرد.

کیهان کلهر (زادهٔ ۳ آذر ۱۳۴۲ کرمانشاه) آهنگ‌ساز و نوازندهٔ کُرد زبان اهل ایران است. کمانچه ساز تخصصی کیهان کلهر است، وی در کنار کمانچه، تنبور، سه‌تار و شاه‌کمان نیز می‌نوازد.کلهر در زمینه آهنگسازی برای موسیقی متن فیلم هم فعالیت داشته است، او با هنرمندان مختلف از فرهنگ‌های دیگر همکاری‌هایی داشته است. همکاری هنری کلهر با اردال ارزنجان از ترکیه، شجاعت حسین خان از هند، یویوما از چین، ژائو ژیپینگ، عالیم قاسمف از جمهوری آذربایجان، بروکلین رایدر از آمریکا، ارکستر فیلارمونیک نیویورک، کوارتت کرونوس، و گروه سازهای بادی هلند، او را به هنرمندی بین‌المللی تبدیل کرده است. کلهر با هنرمندان ایرانی ازجمله محمدرضا شجریان، علی‌اکبر مرادی، شهرام ناظری، حسین علیزاده و گروه دستان هم به اجرای موسیقی پرداخته است.کیهان کلهر با آلبوم‌های بی‌تو بسر نمی‌شود، فریاد، باران و فراتر از نقشه جغرافیا که در آن‌ها به‌عنوان آهنگ‌ساز و نوازنده نقش داشته نامزد جایزه گرمی شده است.

مرجع : ایلنا