به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۵:۰۴
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۴/۱۲ ساعت ۱۰:۵۹
کد مطلب : ۱۱۰۶۷۴
پس از 30 سال

لایه اُزون در حال ترمیم است

گروه علمی: در گزارش جدید منتشر شده در مجله ساینس، دانشمندان موسسه فناوری ماساچوست (‌MIT) توانسته‌اند نخستین شواهد از فرآیند ترمیم لایه ازون منطقه قطب جنوب را پس از 30 سال ثبت کنند.
لایه اُزون در حال ترمیم است
به گزارش بی‌بی‌سی، به گفته محققان اکنون می‌توان مطمئن بود که فعالیت‌های انجام شده توانسته زمین را در مسیر ترمیم قرار دهد. اگرچه طبق یافته‌های دانشمندان، این فرآیند گاهی اوقات در اثر انفجار آتش فشان‌ها آهسته‌تر شده، اما سوراخ لایه ازون از سال 2000 تاکنون کوچکتر شده است. در 16 سال گذشته، این سوراخ حدود چهار میلیون کیلومتر مربع کوچکتر شده است.

دانشمندان برای نخستین بار توانستند بطور مستقیم به تغییرات در ترکیبات شیمیایی ازون در نتیجه کاهش کلروفلئوروکربن اشاره کنند. کلروفلئوروکربن‌ها در گذشته توسط خشکشویی‌ها، یخچال‌های مستهلک و آئروسل‌ها به جو وارد شده بودند اما پروتکل مونترال در سال 1987 باعث شد تا مصرف این مواد کمتر شود.

اندازه سوراخ لایه ازون در طول سال با نوساناتی روبرو می‌شود زیرا کلرین تنها زمانی می‌تواند مولکول‌های ازون را از بین ببرد که نور خورشید وجود داشته و دما نیز سرد باشد. این سوراخ در ماه اکتبر در بزرگترین حالت خود قرار داشته که محققان بیشتر در این زمان به مطالعه آن می‌پردازند. اما بررسی اخیر بر رفتار این سوراخ در ماه سپتامبر تمرکز داشته که گسترش خود را در آن زمان آغاز می‌کند.

دانشمندان اندازه سوراخ و شرایط شیمیایی متغیر را با استفاده از بالن‌ها و ماهواره‌های هواشناسی اندازه‌گیری کردند. آن‌ها همچنین یک مدل را برای پیش‌بینی تکامل سوراخ بر اساس کاهش سطوح کلرین در جو طراحی کردند. این شبیه‌سازی شامل پیش‌بینی‌های منطبق با سنجش‌های مستقیم دانشمندان بود و نشان داد که بیشتر فرآیند ترمیم سوراخ لایه ازون در نتیجه پروتکل مونترآل بوده است.
مرجع : ایسنا