به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۴/۱۶ ساعت ۱۷:۱۵
کد مطلب : ۱۱۰۹۷۷
سه کاندیدا به مرحله بعد رفتند

پایان مرحله اول انتخاب نخست وزیر انگلیس

گروه بین الملل: مرحله اول رای‌گیری برای انتخاب رهبر جدید حزب حاکم محافظه‌کار انگلیس که جانشین دیوید کامرون در نخست وزیری خواهد بود انجام گرفت و در نتیجه آن مایکل گوو، ترزا می و اندریا لیدسوم وارد مرحله بعدی شده و در نهایت دو تن از آنان به مرحله نهایی راه خواهند یافت.
پایان مرحله اول انتخاب نخست وزیر انگلیس
دلیل برگزاری این انتخابات تصمیم دیوید کامرون، نخست وزیر و رهبر حزب محافظه کار انگلیس است که پس از اعلام نتیجه همه‌پرسی روز ٢٣ ژوئن در مورد عضویت بریتانیا در اتحادیه اروپا،با اعلام استعفایش گفت از آنجا که از ادامه عضویت این کشور حمایت می‌کرده، مناسب می‌داند فرد دیگری مسئول مذاکرات مربوط به خروج از این اتحادیه باشد.وی گفت که لازم است تا ماه اکتبر و قبل از برگزاری اجلاس سالانه حزب محافظه کار، نخست وزیر جدید فعالیت خود را آغاز کرده باشد.
 
مدتی پس از آن، جورج اوزبورن، وزیر خزانه داری که پیشتر از او به عنوان جانشین آتی کامرون نام برده می شد نیز اعلام کرد نامزد انتخابات رهبری حزب محافظه‌کار نخواهد بود و خودش نیز با مشخص شدن نخست وزیر آینده، از سمت وزارت خزانه‌داری کنار خواهد گرفت.
 
نام‌نویسی نامزدهای انتخابات رهبری حزب محافظه‌کار در روز ٣٠ ژوئن انجام گرفت و مرحله اول انتخابات با شرکت ٣٢٩ تن از نمایندگان حزب در مجلس عوام برگزار شد. در این مرحله، ترزا می، وزیر کشور با ١٦٥ رای (٥٠.١٢ درصد کل آرا) در رده اول قرار گرفت و پس از او به ترتیب اندریا لیدسوم، معاون وزیر در امور انرژی با ٦٢ رای (١٠.٢ درصد آرا)، مایکل گوو، وزیر دادگستری، با ٤٨ رای (١٤.٦ درصد آرا)، و لیام فاکس، وزیر سابق دفاع، با ١٦ رای (٤.٩ درصد آرا) در رده‌های دوم تا چهارم قرار گرفتند. پیشتر، استیون کرب، وزیر کار و تامین اجتماعی با اعلام حمایت از ترزا می از انتخابات کناره گرفته بود.
 
با اعلام این نتیجه، لیام فاکس از فهرست نامزدهای مرحله دوم حذف خواهد شد. او گفته است که در مراحل بعدی، از ترزا می حمایت خواهد کرد زیرا ترزا می قادر است حزب را که در نتیجه اختلاف نظر پیرامون عضویت در اتحادیه اروپا گرفتار انشقاق شده، بار دیگر متحد سازد.
 
طبق مقررات حزب محافظه کار، برای انتخابات رهبری حزب، هر تعداد از نمایندگان حزب در مجلس عوام می‌توانند با کسب حمایت چند عضو دیگر، نامزدی خود را اعلام کنند. در مراحل اولیه انتخابات، از اعضای فراکسیون حزب در مجلس عوام رای گیری به عمل می‌آید و نامزدهای دارای کمترین شمار آرا از مراحل بعدی حذف می‌شوند. در مرحله نهایی، از تمامی اعضای حزب خواسته می‌شود از میان دو نامزد باقی مانده یک نفر را به عنوان رهبر انتخاب کنند. رای‌گیری در این مرحله از طریق رای پستی صورت می‌گیرد.
 
قرار است مرحله نهایی انتخابات تعیین رهبر حزب حاکم محافظه‌کار و متعاقب آن نخست وزیر آینده انگلیس، در روز ٩ سپتامبر برگزار شود و نتیجه آن به زودی پس از آن اعلام خواهد شد. از آنجا که حزب محافظه‌کار حزب حاکم و دارای اکثریت پارلمانی است، رهبر جدید حزب از سوی ملکه انگلیس به سمت نخست وزیر منصوب خواهد شد.
 
از میان نامزدهای این رای‌گیری، ترزا می و استیون کرپ از موضع دیوید کامرون برای ادامه عضویت در اتحادیه اروپا حمایت می‌کردند و مایکل گوو، اندریا لیدسوم و لیام فاکس خواستار خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بودند.  در صورتی که ترزا می و لیدسوم به مرحله نهایی برسند، انگلیس برای دومین بار در تاریخ یک نخست وزیر زن خواهد داشت.
 
به گزارش بی.بی.سی، مهمترین مسئولیت نخست وزیر آینده ایجاد اطمینان نسبت به آینده اقتصادی بریتانیا در خارج از اتحادیه اروپا و مدیریت مذاکرات پیچیده خروج از اتحادیه خواهد بود. طی سی و چند سال عضویت انگلیس در اتحادیه اروپا، صدها توافقنامه و معاهده بین این کشور و اتحادیه امضا شده که باید مورد بررسی مجدد قرار گرفته و احتمالا شماری از آنها لغو یا به توافقنامه های جدید تبدیل شود.
 
همچنین، اتحادیه اروپا از جانب اعضای خود، از جمله انگلیس، در صدها مورد مذاکره با کشورها و نهادهای دیگر شرکت داشته و توافقنامه‌هایی را امضا کرده که باید تکلیف آنها نیز معین گردد. علاوه بر این، انگلیس در نظر دارد با توجه به خروج از اتحادیه اروپا، مذاکرات دوجانبه تجاری با کشورهای دیگر را نیز آغاز کند. خروج انگلیس از اتحادیه اروپا باعث ایجاد ابهام در مورد آینده اقتصادی این کشور شده و نخستین نتیجه آن، کاهش قابل توجه نرخ برابری پوند در برابر دلار و یورو بوده است.
مرجع : ایسنا