به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۳:۴۶
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۴/۱۷ ساعت ۱۲:۱۵
کد مطلب : ۱۱۰۹۹۴
ابعاد انفجار و آتش‌سوزی در قلب پتروشیمی کشور

بحران در بلندترین برج پتروشیمی خاورمیانه

گروه اقتصادی: در ساعات پایانی روز آرام عید فطر، خبر حادثه‌ای در قلب پتروشیمی ایران خیلی زود به خبر اول صنعت نفت کشور تبدیل شد، حادثه‌ای که در صورت مهار نشدن ابعادش، می‌توانست تبدیل به بحرانی بزرگ شود.
بحران در بلندترین برج پتروشیمی خاورمیانه
پتروشیمی بوعلی‌سینا که در سایت ٤ منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی قرار دارد روز گذشته (چهارشنبه، ١٦ تیرماه) دچار انفجار و آتش‌سوزی شد، این شرکت در زمینی به مساحت ٣٦ هکتار در شمال غربی خلیج فارس در استان خوزستان، در منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر واقع است.  خوراک مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا، نفتای سبک و سنگین و بنزین پیرولیز است که طی فرآیندهای موجود در واحدهای عملیاتی مختلف به محصولات با ارزش و سود آور آروماتیکی نظیر پارازایلین و ارتوزایلین و بنزن تبدیل می شود.
 
ابعاد حادثه به قدری بزرگ بود که خبر خیلی سریع در همه جا منتشر شد و بسیاری را نگران جان فعالان حاضر در منطقه کرد؛ اما رئیس کل روابط عمومی شرکت هلدینگ خلیج فارس حدود دوساعت پس از حادثه اعلام کرد خسارت جانی از آتش سوزی پتروشیمی بوعلی سینا گزارش نشده است.
 
عبدالرسول دشتی در آن زمان گفت: سایر شرکتهای منطقه نیز برای مهار آتش سوزی بسیج شده اند و مسوولان در حال کنترل آن هستند. وی دلیل این حریق را نشتی در واحد ٩٠٠ پارازایلین این مجتمع اعلام کرد.  مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا، لیسانسهای عملیات مهندسی تفضیلی، تامین قطعات، نصب و راه اندازی را از ایران و مهندسی اصولی و لیسانس های واحد فرآیندی را از کشور های AXENS فرانسه، UHDE آلمان، SINOPEC چین کسب کرده است.

از سوی دیگر، مدیرکنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز با توضیح در مورد آتش سوزی در مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا، اخبار منتشره در مورد سرایت آتش سوزی به پتروشیمی شهید تندگویان را رد کرد. علی‌محمد بساق زاده درباره آتش سوزی در پتروشیمی بوعلی سینا و خسارت جانی آن اظهار کرد: تاکنون خسارت جانی از آتش سوزی در پتروشیمی بوعلی سینا گزارش نشده است.
 
اندکی بعد و حدود ساعت 10 شب، مدیر روابط عمومی مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا اعلام کرد که با خنک کردن مخازن اطراف آتش این پتروشیمی، گسترش آتش سوزی کاملا کنترل شده است. ابراهیم غلامشاهی با تشریح آخرین وضع آتش سوزی پتروشیمی بوعلی سینا که از عصر روز چهارشنبه دچار حریق شده بود، گفت: خطر اولیه آتش سوزی برطرف شد، اما آتش هنوز مهار نشده است. وی با بیان این که با خنک کردن مخازن اطراف آتش، خطر اولیه مرتفع شده است، تاکید کرد: آتش سوزی مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا تلفات جانی نداشته است.
 
مدیر روابط عمومی مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا با رد اخبار منتشره درباره سرایت آتش به سایر مجتمعهای اطراف اظهار کرد: سایر شرکتهای مجاور مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا، از جمله تندگویان در حال تولید هستند.  بالاخره دقایقی از یک بامداد امروز گذشته بود که مدیر روابط عمومی پتروشیمی بوعلی سینا از مهار آتش سوزی در یکی از بلندترین برجهای این پتروشیمی خبر داد.
 
غلامشاهی گفت: آتش سوزی در برج ٨٠٠١ که با ١٢١ متر ارتفاع یکی از بلندترین برجهای پتروشیمی است، تقریبا بطور کامل مهار شده است. به گفته وی، با مهار آتش برج، احتمالا به هلی کوپتر نیازی نیست.  مدیر روابط عمومی پتروشیمی بوعلی سینا با اشاره به این که آتش سوزی مربوط به یکی از مخازن این پتروشیمی است، اعلام کرد: اکنون آتش نشانان در حال خاموش کردن آتش مخزن ٢٠٠١ هستند. برجی که آتش آن مهار شد، بلندترین برج فلزی خاورمیانه به ارتفاع ١٢١ متر به وزن ١٥٠٥ تن و قطر ٨ متر است. این برج سال ٧٨ از سوی شرکت توسعه شبکه های صنعتی ایران و با استفاده از جرثقیل ١٢٠٠ تنی نصب شد.
 
علت آتش سوزی پتروشیمی بوعلی سینا بررسی و اعلام می شود
 رئیس روابط عمومی شرکت هلدینگ خلیج فارس اعلام کرد: علت آتش سوزی پتروشیمی بوعلی سینا بعد از مهار کامل، بررسی و اعلام می شود.  عبدالرسول دشتی گفت: تمرکز فعلی مسئولان در مهار کامل آتش سوزی پتروشیمی بوعلی سینا است و پس از  مهار آتش، کمیته اجرایی علت اصلی حادثه را بررسی و اعلام می کند.واحد ٩٠٠ پتروشیمی بوعلی سینا که در سایت ٤ منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی قرار دارد دیروز (چهارشنبه، ١٦ تیرماه) دچار آتش‌سوزی شد.  مدیر HSE هلدینگ خلیج فارس و همچنین برخی مدیران شرکت ملی صنایع پتروشیمی به محل آتش سوزی در مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا اعزام شده اند.
مرجع : ایسنا