کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تماشای این فیلم‌ها را از دست ندهید

ایسنا , 17 تير 1395 ساعت 12:31

گروه فرهنگی: گروه سینمایی «هنر و تجربه» با ۱۹ فیلم سینمایی، ۶ مستند و ۱۱ فیلم کوتاه میزبان علاقه‌مندان سینما در تعطیلات عید سعید فطر و نیمه‌ی تیرماه است.


اگر در تعطیلات عید فطر قصد سینما رفتن داشتید، می‌توانید به تماشای فیلم‌های گروه سینمای «هنر و تجربه» هم بروید که با اکران ۱۰ فیلم جدید از کارگردان‌های چون پرویز کیمیاوی، بهروز افخمی، شهاب حسینی، محمدحسین مهدویان در سینماهای فرهنگ، پردیس کورش، پردیس چارسو، خانه هنرمندان و موزه‌ی سینمای تهران، پردیس پرشین کرج، پردیس هویزه مشهد، سوره‌ی اصفهان و هنرتجربه‌ی شیراز، دوره‌ی یک ماه‌ و نیمه‌ی خود را (از نیمه‌ی خرداد تا پایان تیرماه) پشت سر می‌گذارد.
 
«ایستاده در غبار» به کارگردانی محمدحسین مهدویان، «ساکن طبقه وسط» به کارگردانی شهاب حسینی، «سه‌ و نیم» به کارگردانی نقی نعمتی، «پشت در خبری نیست» به کارگردانی شبنم عرفی‌نژاد، «ایران سرای من است» به کارگردانی پرویز کیمیاوی، «گاوخونی» به کارگردانی بهروز افخمی، «ممیرو» به کارگردانی سید هادی محقق، «شاهزاده» به کارگردانی محمود بهرازنیا عنوان 8 فیلم جدیدی است که علاوه بر فیلم‌های «پات» به کارگردانی امیر توده‌روستا، «دونده زمین» به کارگردانی کمال تبریزی، «گاهی» به کارگردانی محمدرضا رحمانی، «خواب است پروانه» به کارگردانی مزدک میرعابدینی، «بدون مرز» به کارگردانی امیرحسین عسگری، «نیم‌رخ‌ها» به کارگردانی زنده‌یاد ایرج کریمی، «چهارشنبه» به کارگردانی سروش محمدزاده، «تابو» به کارگردانی خسرو معصومی، «دو» به کارگردانی سهیلا گلستانی، «دربست» به کارگردانی علی خامه‌پرست،   «۲۱ اینچ» به کارگردانی ابوذر صفاریان، «خواب تلخ» به کارگردانی محسن امیریوسفی، «احتمال باران اسیدی» به کارگردانی بهتاش صناعی‌ها، «ماهی و گربه» به کارگردانی شهرام مکری و «پرویز» به کارگردانی مجید برزگر در این دوره‌ در حال اکران هستند.
 
همچنین دو مستند «دره ستارگان» ساخته‌ی الهام قره‌خانی و مهرتاش مهدوی، «شهر آشوب - شاعران مشروطه» امیر فرض‌الهی به جمع مستندهای «فصل هرس» لقمان خالدی، «پسرانی با گوش‌های شکسته» نیما شایقی، «برای گونگادین بهشت نیست» سید غلامرضا نعمت‌پور، «زمناکو» مهدی قربان‌پور اضافه شده‌اند تا شِش نوبت اکران این دوره از «هنر و تجربه» را سینمای مستند به خود اختصاص بدهد.

علاه به فیلم‌های داستانی و مستند، ۱۱ عنوان فیلم کوتاه «حساسیت فصلی»، «قهوه و چای سبز»، «دروغ ممنوع»، «زندگی رنگ بژ»، «زندگی نسبتا معمولی آقای مظفری» و «K۹» در دسته‌ی اول فیلم‌های کوتاه روز (۱) و «خرس»، «بن بست»، «حداکثر ۲۶۰ کیلوگر»، «وقت اضافه»، «باهر» به عنوان فیلم‌های کوتاه روز (۲) در این دوره از اکران‌ها طبق روال معمول پنجشنبه‌ها در خانه هنرمندان تهران و دیگر سالن‌های نمایشی برای علاقه‌مندان این آثار به نمایش درمی‌آیند.
 
«ساکن طبقه وسط» ، اولین ساخته‌ی شهاب حسینی است که از نیمه‌ی خردادماه در اولین روز از دوره‌ی جدید گروه سینمای هنر و تجربه به نمایش درآمد، این فیلم که پیش از این پاییز سال ۹۳ نیز روی پرده‌ی سینماها رفته بود پس از موفقیت این بازیگر، در فستیوال فیلم کن، به‌عنوان نوعی تقدیر از او از شانزدهم خردادماه، مجددا اکران شد.  
 
در توضیح این فیلم که ویژگی‌های یک فیلم تجربی را در خود دارد، آمده است: شهاب حسینی در این فیلم اول از همه در قالب نویسنده‌ای فرو رفته که بناست کتاب تازه‌اش را بنویسد اما هم‌ ذات پنداری او با شخصیت‌های مختلف این کتاب (که از شرقی‌ترین چهره‌ها مانند شیخ صنعان، سهروردی، مولانا و سقراط حکیم گرفته تا غربی‌ترین چهره‌ها مانند راجر واترز، کرت کوبین و اسحق نیوتن را در بر می‌گیرد) باعث شده او یک‌سری نقش متفاوت و دست اول ایفا کند. علاوه بر شهاب حسینی، حسین یاری، فرهاد اصلانی، ساره بیات، هنگامه قاضیانی، طناز طباطبایی، آنا نعمتی، بابک حمیدیان، نیما رئیسی، فرید سمواتی، حسین محجوب و.. در این فیلم بازی می‌کنند.
 
«گاو خونی» بهروز افخمی دومین فیلم جدیدی بود که از ۱۷ خردادماه به نمایش درآمد. در این فیلم که در سال ۱۳۸۱ تولید شده است، بهرام رادان، عزت‌الله انتظامی، بهاره رهنما، سروش صحت، آتیلا پسیانی و... بازی می‌کنند. این فیلم داستان کابوس‌های جوانی است که خاطرات پدر مرده‌اش، شهر زادگاهش یعنی اصفهان و رودخانه زاینده رود او را به مرز پریشانی می‌رساند. او به همین جهت به تهران آمده است و می‌خواهد پدرش را فراموش کند.
 
«ایستاده در غبار» ساخته‌ی محمدحسین مهدویان نیز اولین فیلم این گروه سینمایی است که همزمان با اکرانش در گروه اصلی در گروه «هنر و تجربه» هم اکران شده است.  بهترین فیلم سی‌وچهارمین جشنواره فیلم فجر، درمورد زندگی جاویدالاثر احمد متوسلیان است که این روزها  احتمال زنده بودنش بیش از همیشه به گوش می‌رسد. این فیلم که در آن هادی حجازی‌فر در نقش احمد متوسلیان، امیرحسین هاشمی، ابراهیم امینی و عماد محمدی بازی دارند از ۱۹ خرداد ماه اکران شده است.
 
«سه و نیم» به کارگردانی نقی نعمتی فیلم دیگری است که از ۲۶ خرداد ماه در گروه «هنر و تجربه» اکران شده است. در خلاصه‌ی این فیلم که در آن سمانه وفایی‌زاده، نگار حسن زاده، شوکا کریمی، مهدی پورموسی بازی می‌کنند، آمده است: «هانیه، بنفشه و هما پس از گرفتن چند روز مرخصی از زندان به شهر مرزی آستارا می‌روند و در طول مسیر تصمیم عجیبی می‌گیرند و همین موضوع اتفاقات جدیدی را برای آن‌ها رقم می‌زند.»
 
«شاهزاده» عنوان فیلمی از محمود بهرازنیا است که از داستانی واقعی گرفته شده است. در توضیح این فیلم که داستان واقعی اما افسانه گونه نوجوان پناهنده افغانستانی جلیل نظری را روایت می‌کند، آمده است: «جلیل که ۱۷ سال پیش برای نجات جان خود از دست طالبان و به‌خاطر به‌دست آوردن کار و حمایت خانواده‌اش به ایران پناهنده شد، پس از مدتی به‌طور تصادفی بازیگر اصلی فیلم سینمایی «جمعه» شد؛ فیلمی به کارگردانی حسن یکتاه پناه که در سال ۲۰۰۰ جایزه دوربین طلایی جشنواره کن را نصیب خود کرد. این پیروزی دور از انتظار، برای این نوجوان افغانستانی یک اتفاق ساده نبود، بلکه نقطه‌ی عطف و حادثه‌ای بس بزرگی بود که تمامی زندگی او را تا به امروز دستخوش اتفاقاتی باورنکردنی و بس شگفت‌انگیز کرده‌ است. این حوادث از ایران آغاز و سپس به مسافرت او به آلمان منجر شد. چندی پیش جلیل نظری پس از ١٧ سال اقامت در اروپا، به عنوان شهروند آلمانی و برای دیدار با خانواده به افغانستان رفت که…»
 
هشتم تیرماه نیز، فیلم «پشت در خبری نیست» ساخته‌ی شبنم عرفی‌نژاد در این گروه اکران شد. در این فیلم که تهیه‌کنندگی آن را کیانوش عیاری بر عهده دارد، شهرام حقیقت دوست، مهراوه شریفی‌نیا، حسن موذنی، منصوره سپاه‌منصور، صالح میرزاآقایی، رضا رویگری، سوسن پرور، مهدی فریمان و رویا نونهالی به ایفای نقش می‌پردازند.
 
در توضیح داستان این فیلم آمده‌ است: «نادر دزدی می‌کند و با جواهرات سرقتی به خانه‌ای که خواهرش پروین در انجا پرستار خانگی است می‌رود. هادی، نامزد پروین سرباز است؛ او مامور می‌شود به همراه لیلا که دادگاه حق حضانت فرزندش را به او داده به خانه شوهر سابقش بهروز برود. خانه بهروز در همان آپارتمان پروین است.»

در نیمه‌ی تیرماه فیلم «ایران سرای من است» به کارگردانی پرویز کیمیاوی ۱۸ سال پس از ساختش به مناسبت عید فطر، ۱۳ تیر ماه در گروه سینمای هنر و تجربه اکران شد.  در این فیلم به تهیه‌کنندگی زنده‌یادمحمدرضا سرهنگی، بهزاد خداویسی، سعید پورصمیمی، پرویز شاهین‌خو، مهدی فقیه، محمد پورستار، معصومه اسکندری بازی می‌کنند.  درباره‌ی این فیلم نوشته‌اند: «سهراب نویسنده جوانی است که در شهر کرمان زندگی می‌کند. او مشغول نگارش کتابی درباره تاریخ ادبیات ایران و بررسی اشعار در زندگی روزمره است. سهراب برای مجوز کتاب خود مجبور است که به تهران، پایتخت بیاید. در راه مسیر برای او اتفاقاتی می‌افتد و در کویر گم می‌شود. او با شخصیت‌های عجیبی آشنا می‌شود که در واقع پنج شاعر بنام ایران زمین هستند!»
 
فیلم «ممیرو» آخرین فیلمی است که در برنامه‌ریزی‌های این گروه قرار است به نمایش درآید. این فیلم به کارگردانی سید هادی محقق داستان تنهایی ایاز، پیرمرد واخورده از زندگی پر مشقت خود را روایت می‌کند که بعد از اتفاقی مهیب در زندگی، با نوه خود روزگار می‌گذارند و خود را مسبب همه‌ی اتفاقات می‌داند.  «دره ستارگان» ، مستند شهرداد روحانی، آهنگساز و رهبر ارکستر است که از شانزدهم خرداد ماه و به مناسبت تولد او، اکران شده است. این مستند را الهام قره‌خانی و مهرتاش مهدوی به صورت مشترک کارگردانی می‌کنند.

همچنین دو مستند «شهر آشوب» و «شاعران مشروطه» عنوان دو مستند به کارگردانی امیر فرض‌الهی است. مستند «شاعران مشروطه» درباره آزادگی در صد سال اخیر است و همچنین درباره نخبگان، شاعران و روزنامه‌نگارانی که برای وزیدن نسیم آزادی و عدالت در این سرزمین جان خود را فدا کردند. «شهر آشوب» نیز اثری است پیرامون واکاوی در ریشه‌های پشت‌نویسی بر ماشین‌ها در تاریخ ادبیات و فرهنگ عامه ایران


کد مطلب: 111001

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/111001/تماشای-این-فیلم-ها-دست-ندهید

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir