به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۲۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۴/۱۹ ساعت ۱۲:۲۰
کد مطلب : ۱۱۱۱۰۸
عضو هیات رئیسه فراکسیون امید:

آستان‌قدس و ستادفرمان‌ باید مالیات بدهند

گروه اقتصادی: عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات در مجلس گفت: انتظار مجلس این است که دولت با اقتدار و جسارت در راستای دریافت مالیات از آستان قدس رضوی و دیگر دستگاه‌های مذکور در قانون اقدام کند.
آستان‌قدس و ستادفرمان‌ باید مالیات بدهند
محمود صادقی با تاکید بر لزوم اقدام عملی دولت در راستای دریافت مالیات از آستان قدس و نهادها و دستگاه‌های یادشده در قانون، اعلام کرد: بنابر ماده ۷۸ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، به‌منظور برقراری عدالت آموزشی و اجرای اصل ۳۰ قانون اساسی و تجهیز کلیه آموزشگاه‌های آموزش و پرورش با اولویت مناطق محروم و روستا‌ها، آستان قدس رضوی و آن دسته از مؤسسه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی زیرمجموعه نیروهای مسلح و ستاداجرایی فرمان امام(ره) و سایر دستگاه‌های اجرایی که تا زمان تصویب این قانون مالیات پرداخت نکرده‌اند، به استثنای مواردی که اذن ولی‌فقیه وجود دارد، موظف به پرداخت مالیات مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده هستند.

استفاده آموزش و پرورش از مالیات آستان‌قدس و دستگاه‌های یادشده در قانون
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات در مجلس با اشاره تنگناهای مالی وزارت آموزش و پرورش و فشاری که ازسوی معلمان به این وزارتخانه وارد می‌کنند، اضافه کرد: منابع حاصله از دریافت این مالیات‌ها، باید صرفاً جهت توسعه عدالت آموزشی در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار گیرد تا براساس آیین نامه‌ای که به این منظور تهیه و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد، هزینه شود.

او همچنین در واکنش به سوالی درباره علت عدم اجرای ماده ۷۸ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، یادآور شد: در این مورد، وزارت امور اقتصادی و دارایی و به‌ویژه سازمان امور مالیاتی باید پاسخگو باشند.  عضو هیات رئیسه فراکسیون امید در مجلس خاطرنشان کرد: باید ببینیم باتوجه به اینکه مهلت اظهارنامه‌های مالیاتی آخر تیرماه تعیین شده است، آیا دستگاه‌های مذکور در قانون به تکلیف خود عمل کرده‌اند یا مانند سال گذشته از اجرای تکلیف قانونی خود استنکاف ورزیده‌اند. این نماینده مردم تهران در مجلس گفت: باتوجه به تنگناهای اعتباری وزارت آموزش و پرورش، اجرای این قانون می‌تواند بسیاری از تنگنا‌ها را به‌ویژه در مناطق محروم حل کند.

چرا این مالیات‌ها در سال ۹۴ دریافت نشد؟
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات در مجلس با بیان این‌که در هفته آینده این موضوع را در کمیسیون پیگیری خواهدکرد، یادآور شد: اولاً باید مشخص شود آیا سازمان امور مالیاتی آیین‌نامه مورد اشاره در قانون را تصویب کرده‌اند یا خیر و ثانیاً درصورت تصویب آیین‌نامه، چرا این قانون در سال ۹۴ به اجرا درنیامده است.

عضو هیات رئیسه فراکسیون امید در مجلس همچنین با انتقاد از برخورد منفعلانه دولت در این رابطه، گفت: دولت باید توضیح دهد که چه مانع یا مشکلی در راه اجرای این قانون وجود دارد. انتظار مجلس این است که دولت با اقتدار و جسارت در راستای دریافت مالیات از آستان قدس رضوی و دیگر دستگاه‌های یادشده در قانون اقدام کند که متاسفانه تاکنون این انتظار برآورده نشده است.

تولیت آستان قدس در راستای پرداخت مالیات اهتمام کند
صادقی در پایان تصریح کرد: از آقای رئیسی تولیت جدید آستان قدس رضوی نیز انتظار می‌رود، این تکلیف قانونی را که قطعاً موردرضایت حضرت ثامن‌الحجج امام رضا علیه‌السلام خواهد بود، مورد اهتمام قرار دهند.
مرجع : ایلنا