به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۰۸:۵۱
 
۴۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۴/۲۳ ساعت ۱۰:۴۵
کد مطلب : ۱۱۱۲۹۹

خاتمي "حق" را فدای "مصلحت" نکرد

وجه تمایز مهم جریان اصلاح‌طلبی با دیگر جریان‌ها در این است که به پیروی از سیره امیرالمومنین(ع) هیچگاه «حق» را فدای «مصلحت» نکرده و به بهانه سواستفاده رقیب چشم بر انحرافات و بدعت ها نخواهد بست
خاتمي "حق" را فدای "مصلحت" نکرد
مسعود بزم آرا

گروه سياسي: دکتر پزشکیان گفته است: «فیش‌های حقوقی بیشتر از اختلاس ۳ هزار میلیاردی برجسته شد.» حرف درستی است. آنقدر که ابعاد مختلف ماجرای فیش‌های حقوقی نجومی در این چند روز در رسانه ها و مطبوعات منعکس گردید، حقایق پرونده اختلاس ۳ هزار میلیاردی، فساد عظیم ۲۵ هزار میلیاردی، گم شدن دکل نفتی ۸۰ میلیون دلاری و ... هرگز آنطور که باید و شاید برایمان آشکار نشد. جدا از جنجال رسانه‌ای طیف مقابل که یکی از دلایل بزرگنمایی این اتفاق بود، دلیل اصلی مهم جلوه دادن این اتفاق را می‌توان برخورد صریح و قاطع جریان اصلاحات دانست.

از بدو افشای این مسئله بود که بزرگان اصلاحات لب به انتقاد گشودند و خواهان عذر خواهی مسئولان نظام از مردم بابت این اتفاق و اصلاح آن شدند. دولت تدبیر و امید بواسطه سبد رای اصلاح طلبان روی کار آمده و تا بدین جای کار نیز از حمایت همه جانبه اصلاح‌طلبان برخوردار بوده است، اما این همراهی و همیاری به هیچ وجه موجب آن نمی‌شود که اگر از جانب دولت قدمی به اشتباه برداشته شد، اصلاح‌طلبان به بهانه مصلحت‌اندیشی از آن چشم پوشی کنند و بر آن سرپوش بگذارند.

اصلاح‌طلبان به هیچ عنوان عدول از اصول و انحراف از آرمان‌ها و زیر پا گذاشتن قانون را بر نمی‌تابند و به همین دلیل است که هرگاه خبط و خطایی از جانب هر شخصی - ولو خودی باشد یا رقیب - رخ دهد، سکوت را جایز نشمرده و خود را مکلف به مقابله با آن می‌دانند. این منش اصلاح‌طلبی تنها مختص به امروز نیست و مسبوق به سابقه نیز می‌باشد. در دولت اصلاحات هم ما بارها شاهد برخورد با این انحرافات از جانب رییس‌جمهور وقت بودیم تا جایی که ایشان حتی خانواده خود را مصون از مقابله نمی‌دانست.

بازخوانی دوباره ماجرای کنکور ارشد سیده لیلا خاتمی دختر آقای خاتمی مهر تاییدی بر این ادعاست. هنگام اعلام نتایج کنکور ارشد، دختر رییس دولت اصلاحات نفر چهاردهم ظرفیت دانشگاه می‌شود. مسئولین امر ظرفیت ده نفره دانشگاه را به چهارده نفر ارتقا می‌دهند تا فرصت حضور برای دختر رییس‌جمهور در دانشگاه مهیا شود. خبر به گوش سید محمد خاتمی می‌رسد. وی واکنش تندی از خود نشان می‌دهد و با بیان جمله ای دستور توقف این عمل خلاف رویه را صادر می‌کند: «مگر زمان رژیم سابق است که در مملکت فرزندان مسئولان از امتیازات و عنایت های ویژه ای برخوردار شوند؟»

وجه تمایز مهم جریان اصلاح‌طلبی با دیگر جریان ها در این است که به پیروی از سیره امیرالمومنین(ع) هیچگاه «حق» را فدای «مصلحت» نکرده و به بهانه سواستفاده رقیب چشم بر انحرافات و بدعت ها نخواهد بست، بر خلاف بسیاری که چشم بر فسادهای عظیم بستند و دستور سرپوش گذاشتن بر آن را صادر کردند تا مبادا حقایق بر مردم آشکار شود و جایگاه شان متزلزل گردد. گویا در نزد این «چشم‌فروبسته‌گان» دیروز حفظ قدرت و تکیه دادن بر کرسی ریاست اولی‌تر از هرچیز دیگری است که برای آن حاضرند حتی «حق» را فدای هر چیزی کنند.

يك إيراني...
Germany
۱۳۹۵/۰۴/۲۳ ۱۲:۲۰
خدايا تحمل ما را زياد كن !. (340958)
مهربان توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۴ ۰۵:۴۹
سید اصلاحات را همچنان دوست دارم مظلوم اصلاحات سید محمد نیست؟ (341077)
اميد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۳ ۱۲:۵۷
خاتمي بزرگمردي است كه در دل هرفردفرد ايراني ميهن دوستي جاي دارد ، خاتمي افتخار هر ايراني ازاده اي مي باشد (340967)
روح ا...
Sweden
۱۳۹۵/۰۴/۲۳ ۱۴:۲۰
کسی که واقعا هدفش خدمت به مردم و کشورش باشد قطعا خداوند هم حامی اش خواهد بود. در دوره خاتمی با وجود بحران آفرینی هر روزه توسط تندروها خداوند کاری کرد که بهترین دوره اقتصادی ایران در دوره خاتمی باشد و این برای همه خاطره ای جاودان است. برعکس کسانی که ادعای آوردن پول نفت سر سفره مردم را داشتند و با وجود حمایت های همه جانبه بزرگترین اختلاس ها ئ دزدی ها و .... در این دوره اتفاق افتاد چون دروغ می گفتند و هدفشان قدرت و ثروت بود نه خدمت به مردم و کشور. خداوند هم دستشان را رو کرد (340991)
من خاتمی هستم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۳ ۱۴:۲۴
تاریخ دیگه مثل خاتمی نخواهد دید... مردم ایران هرگز 8 سال دوران طلایی خاتمی عزیز رو فراموش نمیکنه درود به شرفو عزتت مرد خدا.... مردم ایران بهت افتخار میکنن...من به احترامت زانو میزنم.......... (340993)
وحید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۳ ۱۵:۵۱
متاسفانه وقتی فرهنگ و اخلاق به دست افراد سود جو بی فرهنگی افتاده معلومه فساد و دزدی و چپاول هم رایج میشه و از همه بد تر اینکه به بهانه فیش حقوقی هزاران فساد بزرگتر ندیده گرفته شده . (341005)
البرز
Romania
۱۳۹۵/۰۴/۲۳ ۱۶:۱۶
باید مشخص شود که از چه زمان و تاریخی این حقوقها به افراد تعلق می گرفته؟ (341010)
شب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۳ ۱۸:۲۶
نوشته ی بسیار عالی بود.آنان که بر تخلفات دولت قبل چشم فرو بستند .....در انتخابات 92 رایشان بیشتر از 4 درصد نشد. و این یعنی مردم حق را می فهمند و آنانی را که مصلحت های شخصی را با عنوان مصالح ملی بر مردم تحمیل می کنند خوب می شناسند.ولی افسوس که حرکت های دغل کارانه در کشور ما جزیی از سیاست شده است. وای کاش روزی فرا برسد که ایمانمان را نه تنها با قدرت بلکه با هیچ چیزی معاوضه نکنیم. (341029)
نخود همه آش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۳ ۱۹:۳۹
فکر می کنید چرا برخی این قدر از ایشان متنفرند؟ چون مثل خودشان نیست. (341036)