به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۴/۲۳ ساعت ۰۹:۲۸
کد مطلب : ۱۱۱۴۲۴
عراقچی:

آثار رفع تحریم‌ها به زمان نیاز دارد

گروه سیاسی: رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام، گفت: برجام در صحنه تثبیت برنامه هسته‌ای ایران و حقوق ملت ایران کاملاً ‌موفق بوده ولی در حوزه مشخص شدن آثار رفع تحریم‌ها با چالش‌هایی مواجه است که این چالش‌ها به تدریج در حال برطرف شدن هستند.
آثار رفع تحریم‌ها به زمان نیاز دارد
سیدعباس عراقچی با اشاره به این‌که «از توافق برجام یک سال و اجرای آن  6 ماه  می‌گذرد»، ادامه داد: در این وضعیت می‌توان مقداری راحت‌تر و روشن‌تر صحبت کرد؛ با گذشت یک سال از توافق برجام و اجرای آن به مدت 6 ماه برخی از تردیدهایی که در این ارتباط وجود داشت مثلاً اینکه آیا آژانس به تعهدات خود عمل می‌کند، موضوع PMD بسته می‌شود و آیا کشورهای گروه 1+5 قوانین خود در مورد تحریم‌ها را تغییر می‌دهند، برطرف شد ، موقعیت روشن‌تر شد و نگرانی‌هایی که در این ارتباط وجود داشت رفع شد.

وی با بیان این‌که «اکنون در موقعیتی هستیم که می‌توانیم یک ارزیابی از توافق  یک ساله برجام و اجرای 6 ماهه آن داشته باشیم»، تصریح کرد: بزرگترین دستاورد برجام تحقق خواسته اصلی مردم ایران در دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای بود. در بیش از 10 سال  کشورهای غربی و گروه 1+5 به دنبال این بودند که ایران به این فناوری و زیرساخت‌های آن دست پیدا نکند ولی مردم ایران و دانشمندان ایرانی با همت و تلاش توانستند این برنامه را تثبیت کنند و اکنون می‌توانیم بگوییم که برجام حق ملت ایران برای داشتن انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای را تثبیت کرد.

وی در ادامه ی گفت وگوی خود با رادیو ، با بیان این‌که «در حال حاضر برنامه هسته‌ای ایران از نظر شورای امنیت قابل احترام و مشروع است و از کشورهای مختلف می‌خواهد که با ایران در این زمینه همکاری کنند»، افزود: در برجام حق داشتن چرخه سوخت، غنی‌سازی و ادامه آن و برخورداری از راکتور آب سنگین مورد پذیرش قرار گرفته شده و به طور کلی می‌توان گفت در برجام شعار کلیدی و راهبردی «انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست» کاملاً ثبیت شده است .

معاون وزیر امور خارجه در مورد موضوع رفع تحریم‌های مربوط به هسته‌ای نیز گفت: از روز اول مذاکرات یکی از موضوعات اصلی رفع تحریم‌های مربوط به مسائل هسته‌ای بود و اینکه کشورهای غربی تغییرات لازم در قوانینشان را در این ارتباط ایجاد کنند.

وی در این ارتباط ادامه داد: آیا این‌که رفع تحریم‌ها در صحنه عمل تأثیرات خود را به آن مقداری که ما  انتظار داشته‌ایم،نشان داده است یا نه ، موضوعی است که  مقداری محل بحث و گفت‌و گو دارد. به دلیل شرایطی که وجود داشته است از جمله  برخی از بدعهدی‌ها و فشارهایی که از سوی جناح‌های مخالف توافق هسته‌ای در آمریکا ایجاد شده است و همچنین تداخل برخی از تحریم‌های هسته‌ای با تحریم‌های اولیه، اینها همه باعث شده است که موضوع رفع تحریم‌های هسته‌ای اثر عملیاتی خود را به صورت کامل نگذارد.

وی با اشاره به «تلاش‌های دستگاه دیپلماسی کشور و رایزنی‌های فشرده آن مبنی بر ایجاد زمینه جهت بهره‌برداری کامل از میوه‌های برجام و تبعات رفع تحریم‌ها از سوی ملت ایران»،‌ ادامه داد: از دیگر سوی باید به این موضوع توجه داشت که آثار رفع تحریم‌ها و مشخص شدن اثرات آن به زمان نیاز دارد. انعقاد قراردادهای اقتصادی، ایجاد روابط بانکی، پیدا کردن مشتریان جدید برای فروش نفت ایران و... یک شبه صورت نمی گیرد و زمان بر است .

عراقچی با تأکید بر اینکه برجام در صحنه مربوط به تثبیت برنامه هسته‌ای ایران کاملاً موفق بوده اما در حوزه رفع تحریم‌ها با چالش‌هایی مواجه است که به تدریج در حال رفع شدن می‌باشد، ادامه داد:‌ کسانی هستند که در مسیر اجرایی شدن برجام می‌خواهند مانع ایجاد کنند؛ همان کسانی که تلاش داشتند مذاکرات موفق نشود الان تلاش دارند که میوه‌های برجام و آثار رفع تحریم‌ها برای ملت ایران آنگونه که انتظار وجود دارد محقق نشود. در آمریکا مخالفان برجام و لابی‌های صهیونیستی هزینه‌های زیادی کردند که مذاکرات محقق نشود و اکنون نیز پول خرج می‌کنند که آثار رفع تحریم‌ها کمتر خود را نشان دهد.
مرجع : ایسنا