به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۴:۳۲
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۴/۲۳ ساعت ۱۵:۰۷
کد مطلب : ۱۱۱۴۶۶

سرما چگونه سرماخوردگی را تشدید می کند

گروه علمی:محققین آمریکایی با انجام آزمایشی متوجه شدند که به هنگام پایین آمدن دمای بدن، عملکرد سیستم ایمنی کاهش پیدا می کند.
سرما چگونه سرماخوردگی را تشدید می کند
محققین دانشگاه Yale آمریکا با انجام آزمایش بر روی دمای بدن موش ها متوجه شدند که گرم بودن بدن مانع از انتشار ویروس سرماخوردگی به داخل بدن می شود.
در این تحقیق، سلول های مجاری تنفسی موش ها مورد مطالعه قرار گرفت. در واقع این سلول ها پروتئین های ضروری برای سیستم ایمنی با نام «interferons» تولید می کنند که در مقابل ویروس سرماخوردگی واکنش نشان می دهد.
 
محققین آمریکایی با تهیه یک الگوی ریاضی متوجه شدند زمانیکه بدن در دمای مناسبی قرار دارد، ویروس های سرماخوردگی سریع تر از بین می روند و قادر به تکثیر یافتن نیستند.  همچنین آنزیم RNAseL در بدن که ژن های ویروسی را مورد هدف قرار می دهد زمانیکه دمای بدن گرم تر است، عملکرد بهتری از خود نشان می دهند.
 
در ادامه بررسی ها مشخص شد زمانیکه دمای بدن از حد مطلوب پایین تر است پروتیئن «interferons» قادر نیست به خوبی در برابر ویروس ها واکنش نشان دهد.  به گفته این تیم تحقیقاتی دمای پایین بدن موجب انتشار ویروس سرماخوردگی در سلول های مجاری تنفسی می شود.  نتیجه این تحقیق در نشریه آکادمی علوم منتشر شده است.
مرجع : مهر