به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۴/۲۵ ساعت ۱۵:۲۹
کد مطلب : ۱۱۱۵۶۶

کشف برف در فضا برای نخستین‌بار

گروه علمی: برف کهکشانی برای نخستین بار اطراف یک ستاره دور از منظومه شمسی شناسایی شده که دانش بهتری در مورد شرایط جوی و حتی نشانه‌های حیات فرازمینی ارائه می‌کند.
کشف برف در فضا برای نخستین‌بار
حرارت ستارگان جوان معمولا از منجمد شدن مولکول‌های آب تا شعاع 450 میلیون کیلومتری آن‌ها جلوگیری می‌کند، اما ورای این نقطه، آب متراکم شده و لایه‌هایی از یخ را بر روی ذرات تشکیل می‌دهد. به این ناحیه "مرز برفی" گفته می‌شود.
از آنجایی که مرز برفی معمولا در فاصله نزدیکی از ستاره قرار دارد،‌ ستاره‌شناسان تاکنون نتوانسته بودند آن را بطور مستقیم مشاهده کنند. انفجار خشونت‌آمیزی از درخشندگی و حرارت در ستاره اوریونیز V883 باعث افزایش شدید گرمای دیسک آن شد و مرز برفی آب را به فاصله دورتری از حد معمول فرستاد که باعث شد دانشمندان شانس مشاهده مستقیم آن را پیدا کنند.
 
محققان آرایه میلی‌متری/زیرمیلیمتری آتاکاما (آلما) در سحرای شیلی توانستند این تصویر را از تلسکوپ رادیویی ثبت کنند که یک ستاره درخشان را با دیسکی نارنجی رنگ و یک دامنه تاریکتر که همان حلقه برف است، نشان می‌دهد.  ستاره اوریونیز V883 در حدود 1350 سال نوری از زمین فاصله داشته و 30 درصد از خورشید بزرگتر است.
 


به گفته محققان، توزیع یخ آب در اطراف ستاره برای شکل‌گیری سیارات از اهمیت زیادی برخوردار است. این امر در منظومه شمسی باعث شکل‌گیری حیات در زمین شده است.  ستاره‌شناسان از کشف این مرز برفی بسیار هیجان‌زده هستند زیرا ممکن است به درک بهتری از چگونگی شکل‌گیری سیارات در اطراف ستارگان جهان کمک کند. بخش صخره‌ای دیسک ستاره‌ای به شکل‌گیری سیاراتی مانند مریخ و زمین کمک کرده و جهان‌های گازی مانند مشتری و زحل در دامنه‌های برفی آن شکل گرفته‌اند.  این یافته‌ها در مجله نیچر منتشر شده‌ است.
مرجع : ایسنا