به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۷:۴۲
 
۲۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۴/۲۹ ساعت ۱۰:۲۴
کد مطلب : ۱۱۱۸۶۱

دفاع نوستالژیك هانیه توسلی از مهرجویی

گروه هنري: بازیگر فیلم «مردن به وقت شهریور» با انتشار مطلبی در اینستاگرامش هم از داریوش مهرجویی و هم از پزشکان دفاع کرد.
دفاع نوستالژیك هانیه توسلی از مهرجویی
گروه هنري: در ادامه نبرد لفظي پزشکان و برخی هنرمندان سینما، حالا هانیه توسلی بازیگر سینما و تئاتر و تلویزیون با انتشار عکس و متنی از داریوش مهرجویی با بیان خاطره ای نوستالوژی گونه از اولین آشناییش با فیلم های داریوش مهرجویی نوشت:

«مهرجویى براى من یعنى سینما. سینما براى من با هامون شروع شد. آنروز، وقتى در پانزده سالگى مسخ شده و دیوانه تمام مسیر مدرسه تا خانه را گیج و ویج رفتم، مى دانستم چیزى در من بیدار شده،فهمیده بودم چیزى که دیدم با تمام فیلم هاى که قبلن دیده ام فرق دارد. زمانى که در نمازخانه ى مدرسه بچه هاى کلاس مان را نشاندند تا دو ساعتى که دبیر نداشتیم فیلم برایمان پخش کنند،هنوز داریوش مهرجویى را نمى شناختم. آن دستگاه قدیمى وى اچ اس درب و داغان مدرسه یا دبیر غایب یا خوش شانسى انتخاب هامون از میان ده ها فیلم دیگر بود که مسیر زندگى ام را روشن کرد. مجله فیلم خریدنمان شروع شد و کشف کردن هایمان. جادوى سینما میان خانه مان آمد و اسم ها و فیلم ها کشف مى شد. کیارستمى،بیضایى،مخملباف،تقوایى و مهرجویى. اینها همه چیز من بودند آن سالها.

سارا و پرى و لیلا!لیلا لیلا لیلا!لیلا را حفظ بودم کامل. حتا صداى افکت و جاى فید شدن موسیقى را مى دانستم.همان سالها زمانى که اولین تصویر متحرک داریوش مهرجویى را از تلویزیون دیدم بلند بلند و ناخودآگاه زدم زیر گریه.نگاه متعجب پدرم را هنوز به یاد دارم!داریوش مهرجویى یکى از تاثیرگذارترین انسان هاى زندگى ام در دوران نوجوانى و بلوغ است.چه خوب که هست.چه خوب که فیلم ساخت. سینماى ایران بدون اجاره نشین ها و گاو و هامون و لیلا قابل تصور نیست براى من. مهرجویى معناى سینماى ایران است برایم. و با تمام وجودم از کوچکترین توهینى به او خشمگین و عصبانى ام. او مهم است. جایگاه او در تاریخ فرهنگ و هنر این مملکت ثبت شده. توهین به او فقط و فقط زیر سوال بردن شخصیت توهین کننده است و بس!مهرجویى مهم است. کاش این اهمیت درک شود و این رفتارهاى عجیب و غریب و توهین هاى شرم آور و وقیحانه زودتر جمع شود. پزشکان شریف و کاربلد و درست و حسابى و مسئولیت پذیر که کم نداریم. کاش آنها فکرى به حال بعضى همکاران عجیب شان بکنند.»