به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۵:۳۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۴/۲۹ ساعت ۱۳:۰۷
کد مطلب : ۱۱۱۸۶۴
صالحی در کنگره ملی پرسش مهر 16 مطرح کرد؛

بداخلاقی‌های سیاسی را کنار بگذارید

گروه سیاسی: رییس سازمان انرژی اتمی خطاب به مخالفان داخلی برجام گفت: باید چشم دل را باز کنیم و کدورت‌ها و رقابت‌های ناشی از بداخلاقی‌های سیاسی را کنار بگذاریم.
بداخلاقی‌های سیاسی را کنار بگذارید

دکتر علی‌اکبر صالحی در کنگره ملی پرسش مهر 16 که در سالن اجلاس سران برگزار شد با بیان این که اراده خداوند بر این قرار دارد که هیچ قومی را متحول نمی‌کند مگر آن قوم خواهان تحول باشد، اظهار کرد: اگر انقلاب‌ها و تحول انسان‌ها را در طول تاریخ مرور کنیم به واقعیاتی دست می‌یابیم. هر چند انقلاب‌ها مشترکاتی دارند اما هر کدام دارای یک برجستگی خاص هستند. به عنوان مثال برجستگی انقلاب حضرت موسی نجات انسان‌ها از بردگی و استضعاف بود.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران با بیان این که جمهوری اسلامی ایران مشترکات فراوانی با انقلاب‌های پیشین دارد و ویژگی خاص آن نه گفتن به پوچ‌گرایی است، گفت: انقلاب اسلامی فلسفه جدیدی را به دنیا عرضه کرد و غبار را از دین زدود. به همین خاطر اصرار دارم که امام خمینی (ره) را تحت عنوان "محی‌الدین زمان" خطاب کنیم که دین را احیاء کرد.

صالحی افزود: اساس مشکل ما با جهان غرب و به خصوص آمریکا از همین جا شروع می‌شود. علم و فن‌آوری،‌ اقتصاد قوی، نظامی‌گری، فرهنگ و فلسفه سیاسی از جمله عناصر قدرت هستند. آمریکا که مدعی قدرت بلامنازع است ضمن این که از نظر علم و فن‌آوری، ‌اقتصاد، نظامی‌گری و تولید کالای فرهنگی قدرتمند است صاحب امپراطوری رسانه‌یی است و خود را صاحب فلسفه می‌داند.

او با بیان این که آمریکا با چنین مختصاتی وقتی با کشوری به نام ایران روبه‌رو می‌شود مشکلاتی را می‌بیند، گفت: آمریکا می‌خواهد استیلای خود را بر جهان حاکم کند اما همه جا نمی‌تواند آن را محقق کند. به عنوان مثال در جایی که رقیب نظامی‌گری‌اش روسیه است نمی‌تواند استیلاگری کند. در اینجا با روسیه توافق می‌کند، این کشور رهبری آمریکای را می‌پذیرد اما استیلای آن را نه. کشوری مثل چین هم همین‌طور است. چین هم رهبری آمریکا را می‌پذیرد اما استیلای آن را نمی‌پذیرد. در واقع این‌ها با هم به تفاهم می‌رسند اما کشوری چون ایران نه رقیب نظامی و نه رقیب اقتصادی آمریکاست. ما رقیب ریشه‌یی آمریکا هستیم و این مشکل آمریکا را نگران کرده است و نمی‌داند با این رقیب جدید چگونه باید برخورد کند و آن را چگونه تحلیل کند. اینجاست که ناخودآگاه خودش را در چالش مقابل ما قرار می‌دهد.
صالحی افزود: در نهایت آمریکا پس از آن که به این نتیجه رسید نمی‌تواند از در تقابل با ایران وارد شود تصمیم گرفت از در تعامل وارد شود. در واقع مذاکره هسته‌ای به آمریکا تحمیل شد و نه ایران؛ این قدرت ملی ماست که در بستری به نام اسلام حرکت می‌کنیم.

رییس سازمان انرژی اتمی با بیان این که باید قدردان تیم هسته‌ای باشیم، گفت: شاهد بودم که تیم هسته‌ای چه سختی‌هایی را تحمل کرده است. ابزار یک مرد سیاسی سعه صدر است که دکتر ظریف از آن برخوردار بود.

وی در ادامه با تأکید بر این که باید چشم دل را باز کنیم و کدورت‌ها و رقابت‌های ناشی از بداخلاقی‌های سیاسی را کنار بگذاریم و مردم را امیدوار کنیم، گفت: امید خودش یک عنصر قدرت است و ناامیدی در قاموس اسلام نیست و مسلمان هیچ گاه از دایره حق خارج نمی‌شود.

صالحی افزود: متأسفانه برخی‌ها صحبت‌های ناروا و نادرستی را مطرح می‌کنند و ما بارها پاسخ داده‌ایم. به آن‌ها توصیه می‌کنم برای یک بار هم که شده لااقل بخشی از حقیقت را بگویند. اخیراً اخباری به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس دیده‌ام. حیف که زبان‌مان بسته است و بسیاری از موارد را بنا به مصلحت کشور نمی‌توانیم بگوییم و نباید هم بگوییم. ان‌شاءالله تاریخ همه چیز را نشان خواهد داد.

صالحی به دوره مسوولیتش در سال 1388 اشاره کرد و گفت: در سال 88 بود که متوجه شدم سوخت 20 درصد را به ما تحویل نمی‌دهند. در آن زمان قصد تولید سوخت 20 درصد ر ا نداشتیم اما برخی صحبت‌های عجیب و غریبی می‌کردند. ما به آژانس انرژی اتمی نامه نوشتیم که سوخت راکتور تهران که 20 درصد است رو به اتمام است و می‌خواهیم از آرژانتین خرید کنیم. البرادعی در منزلش برگه‌ای را به بنده نشان داد که در آن آمریکا و روسیه شروطی را برای تحویل سوخت 20 درصد آورده بودند که همان زمان اعتراض کردم و گفتم این مسأله حاکمیت ملی ما را زیرسوال می‌برد.

رییس سازمان انرژی اتمی افزود: از همان زمان متوجه شدیم که وارد مسیر غیرقابل تحملی شدیم و به رییس‌جمهور وقت گفتم که این‌ها سوخت 20 درصد را به ما تحویل نمی‌دهند و خودمان باید آستین بالا بزنیم. ایشان هم کمک کرد و توانستیم سوخت 20 درصد را خودمان بسازیم.

او با بیان این که برآورد ما از این موضوع 25 میلیارد تومان هزینه بود اما با 12 میلیارد تومان آن را انجام دادیم، گفت: این در حالی است که آمریکا غنی‌سازی صفر درصد را از ما می‌خواست و ما اکنون غنی‌سازی را با 5 هزار ماشین انجام می‌دهیم که قبلاً با 10 هزار ماشین انجام می‌شد و خواسته ما 190 هزار ماشین است که فاصله این‌ها مثل فاصله زمین تا خورشید است. 

صالحی با بیان این که برخی می‌گویند روی راکتور اراک بتن ریخته‌اند، اظهار کرد: بارها تأکید کردم فرصتی پیش آمده است که این راکتور را به‌سازی و نوسازی کنیم؛ راکتوری که طراحی‌اش توسط روس‌ها حدود 50 سال قبل انجام شده بود. ما اکنون داریم صاحب راکتور بسیار بهتری می‌شویم که اگر می خواستیم آن را خریداری کنیم باید یک میلیارد دلار هزینه می‌کردیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر آب سنگین اراک را به فروش می‌رسانیم و برخی انتقاد می‌کنند که چرا می‌فروشیم. جالب است که اگر این کار را نکنیم باز هم عده‌ای انتقاد می‌کنند که چرا آب سنگین را نمی‌فروشیم.

رییس سازمان انرژی اتمی افزود: ما سالانه 25 تن تولید آب سنگین داریم و نیاز ما سالانه 500 کیلو است که در 40 سال 60 تن می‌شود. برخی اعتراض‌هایی می‌کنند در حالی که باید گفت این یک کالای استراتژیک است و چرا نباید بر روی آن سرمایه‌گذاری کنیم و آن را به فروش برسانیم. او در پایان گفت: در برخی امور سرعت گرفته‌ایم که در زمان مقرر درباره آن سخن خواهیم گفت. در حال حاضر فضا عوض شده است. چرا قدر نمی‌دانیم.

مرجع : ایسنا