به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۱:۳۵
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۴/۳۱ ساعت ۰۰:۵۲
کد مطلب : ۱۱۱۹۶۱
ما در محدوده یک نظام پارلمانی دمکراتیک باقی خواهیم ماند

اردوغان: احتمال دخالت کشورهای خارجی در کودتا

گروه بین‌الملل: رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه روز چهارشنبه احتمال داد که کشورهای خارجی در کودتای نافرحام در این کشور دخالت داشتند ولی وی از هیج کشوری نام نبرد.
اردوغان: احتمال دخالت کشورهای خارجی در کودتا
به گزارش خبرگزاری رویترز از آنکارا، اردوغان در مصاحبه با تلویزیون الجزیره قطر، همچنین این تصور را که حکومت وی در حال تبدیل شدن به یک حکومت خودکامه است و مردم سالاری ترکیه در معرض هرگونه تهدیدی قرار گرفته است، مردود دانست. وی گفت: ما در محدوده یک نظام پارلمانی دمکراتیک باقی خواهیم ماند ما هرگز پا را فراتر از آن نخواهیم گذاشت.

رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد که اولین کسی که خبر کودتای ترکیه را برای وی نقل کرد، دامادش بود. رجب طیب اردوغان گفت: به محض اینکه خبر کودتا را شنیدم اولین اقدامی که انجام دادم دعوت مردم به آرامش بود و از آنها درخواست کردم به خیابان ها بیایند که آنها هم فورا برای دفاع از دموکراسی پاسخ دادند. وی افزود: با رئیس دستگاه اطلاعات ملی ترکیه برای راه های مقابله با تلاش برای کودتا بحث و گفتگو کردم و پس از 12 ساعت امور کشور به طور کامل تحت کنترل دولت قرار گرفت.

اردوغان اعلام کرد که شاید وجود خلأ در دستگاه اطلاعاتی کشور منجر به نفوذ گروه فتح الله گولن شده است، اما از تجارب گذشته خود برای مقابله با تلاش برای کودتا استفاده کردیم. رجب طیب اردوغان تاکید کرد که شاید سناریوهای دیگری برای این گروه تروریستی وجود داشته باشد. رئیس جمهور ترکیه گفت: دستگاه اطلاعاتی و قضایی دلایل و اسناد کافی در اختیار دارند که از دست داشتن این گروه در کودتا حکایت دارد.

وی به الجزیره گفته که تاکنون بیش از 9000 نفر از کسانی که در این کودتا دست داشتند، دستگیر شدند و تحقیقات درباره ارتباط عاملان کودتا با فتح الله گولن آغاز شده است. تلاش می کنیم همه اقدامات خود را در چارچوب قانون انجام دهیم. اردوغان تصریح کرد: بیش از 200 نفر در جریان تلاش برای انجام کودتای نافرجام کشته شدند که از این میان تعدادی نیز زیر تانک‌ها جان خود را از دست دادند. رئیس جمهور ترکیه در ادامه افزود: ترکیه و آمریکا دو هم‌پیمان استراتژیک هستند.

احتمال اعلام حالت فوق العاده سه ماهه در ترکیه
گزارش های تایید نشده حکایت از احتمال اعلام حالت فوق العاده سه ماهه در ترکیه از سوی دولتمردان این کشور دارد. گفته می شود در نشست هیات دولت ترکیه که در پی تصمیمات شورای امنیت ملی این کشور تشکیل شده است احتمالا حالت فوق العاده برای مدت سه ماه در ترکیه اعلام خواهد شد.

عملیات جنگنده های ترکیه برای متوقف ساختن دو کشتی عازم یونان
جت های جنگنده ترکیه روز چهارشنبه به عملیاتی برای متوقف ساختن دو کشتی گارد ساحلی دست زدند که به سمت آب های یونان درحرکت هستند. به گزارش خبرگزاری فرانسه از استانبول، این عملیات پنج روز پس از وقوع کودتایی نافرجام علیه دولت رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه انجام شده است. این گزارش به نقل ازخبرگزاری های داخلی ترکیه حاکی است که جنگنده های نیروی هوایی این کشور عملیات خود را پس از آن شروع کردند که دو کشتی گارد ساحلی ترکیه هنگام تلاش برای عبور به آبهای ارضی یونان شناسایی شدند.
هنوز معلوم نیست که این کشتی ها حامل کودتاجیان است یا نه و یک مقام ترکیه گفته است که هنوز نمی تواند این گزارش را تایید کند.

موارد بازداشت و تعلیق افراد در ترکیه از50 هزار نفر گذشت
سیاست 'پاکسازی' افراد دولتی در ترکیه پس از کودتای نافرجام این کشور تاکنون بیش از50 هزار نفر را دراین کشور 80 میلیونی نفری تحت تاثیر قرار داده است. در حالی که پنج روز از کودتای نافرجام ترکیه می گذرد، رسانه ها به نقل از مقام های ترکیه از افزایش شمار بازداشت و تعلیقی ها خبر می دهند، شمار دستگیری ها به حدود 10 هزار نفر رسیده وافزون بر30 هزار تن ازکارکنان دولتی ، نظامی و امنیتی نیز برکنار شده اند. شبکه خبری ان.تی.وی، از برکناری سه تن از معاونان دبیرکل مجلس ملی ترکیه خبر داد و اسامی آن ها را بدین شرح اعلام کرد: 'مصطفی تعمیرجی'، 'کمال کایا' و 'محمد بوزداغ'. در این گزارش به دلیل برکناری این افراد اشاره نشده است. یک پایگاه خبری هوادار دولت ترکیه روز گذشته از پاکسازی یک هزار و500 تن ازکارکنان وزارت دارایی این کشور خبر داد.

براساس آمار منتشر شده توسط تلویزیون دولتی ترکیه درروز چهارشنبه، که بیانیه مربوط به ممنوع الخروج بودن همه اعضای نظام آموزش این کشور تا اطلاع ثانوی اعلام کرد، یک هزار و 577 نفر از روسای دانشگاه های سراسر ترکیه موظف به استعفا شدند. دولت آنکارا همچنین روز گذشته در اقدامی دیگر اعلام کرد که مجوز تدریس 21 هزار آموزگار فعال در موسسات خصوصی را باطل کرد. خبرگزاری آناتولی اعلام کرد که وزارت آموزش وپرورش 15 هزار و 200 نفر از کارکنانش را تعلیق کرده است. وزارت خانواده ترکیه نیز اعلام تعلیق 393 نفر از کارکنانش را تعلیق کرده است. یک مقام وزارت دفاع ترکیه نیز امروز از برکناری شماری از مقام های این وزارتخانه به اتهام دشت داشتن در کودتای نافرجام خبر داد. وی که خواست نامش فاش نشود به خبرگزاری آناتولی گفت، یک معاون، سه رئیس بخش و یک سرلشگر، دو سرتیپ و یک دریادار در زمره برکنار شدگان هستند.

ترکیه همچنین 21 قاضی نظامی را در آنکارا بازداشت کرده است. بیش از 6 هزار نفر نظامی و حدود یک هزار و 500 نفر دیگر از زمان کودتای نافرجام ترکیه بازداشت شده اند. رقم 8 هزار نیروی تعلیق شده پلیس را در دو شهر آنکارا و استانبول باید به شمار موارد عزل پس از کودتا اضافه کرد. علاوه بر این، حدود یک هزار و 500 نفر از مقام های وزارت دارایی نیز از سمت هایشان عزل شده اند. حدود 3 هزار قاضی و دادستان نیز مشمول سیاست پاکسازی شده اند. بر اساس اعلام دادگاهی در ترکیه، 26 ژنرال و دریاسالار روز دوشنبه بازداشت شدند.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع ترک اعلام کرد که یکصد افسر اطلاعاتی نیز از سمت هایشان عزل شده اند. بر اساس این گزارش، 492 نفر در اداره امور دینی، 257 نفر در دفتر نخست وزیری و 300 نفر دیگر در وزارت انرژی برکنار شده اند. آخرین آمار مربوط به قربانیان کودتای نافرجام ترکیه از کشته شدن بیش از 300 نفر حکایت دارد. در این حوادث حدود یک هزار و 500 نفر نیز زخمی شدند.