به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۱۶
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۵/۰۲ ساعت ۱۱:۳۰
کد مطلب : ۱۱۲۱۲۱

واکنش‌های جهانی به تیراندازی مونیخ

گروه بین المللی:به دنبال رویداد روز گذشته که در آن یک نوجوان ایرانی ـ آلمانی ۱۸ ساله به سمت مردم تیراندازی کرده و جان ۱۱ تن را گرفت و ۲۱ تن دیگر را پیش از خودکشی زخمی کرد، جهان به این حادثه واکنش نشان داد.
واکنش‌های جهانی به تیراندازی مونیخ
سازمان ملل به شدت تیراندازی مرگبار در مونیخ را محکوم کرد. فرحان حق، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل گفت: سازمان ملل به شدت این تیراندازی مرگبار را که در آن چندین تن کشته شدند و نیز کشتار غیرنظامیان بی‌گناه را محکوم می‌کنیم.

در همین حال دونالد ترامپ، نامزد جمهوری خواهان در انتخابات آمریکا تاکید کرد: به دنبال حملات مرگبار در مونیخ باید هر کار می‌توانیم انجام دهیم تا تروریسم را متوقف کنیم.

وی در بیانیه‌ای گفت: ما برای تمامی قربانیان این حملات وحشتناک در مونیخ دعا می‌کنیم.این مساله نمی‌تواند ادامه یابد.

ترامپ در ادامه بیانیه‌اش گفت: ظهور تروریسم شیوه زندگی تمامی مردم را تهدید می‌کند و ما باید هر کار می‌توانیم انجام دهیم تا تروریسم را از سرزمین‌مان دور کنیم.

سخنرانی ترامپ در خصوص تروریسم همزمان با آن صورت گرفت که وی به عنوان نامزد جمهوری خواهان در کلیولند پذیرفته شد.

وی افزود: تروریسم در شهرهای ما شیوه زندگی را تهدید می‌کند هر سیاستمداری که به این خطر رسیدگی نکند برای رهبری کشورمان مناسب نیست.

ترامپ ادامه داد: میراث هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات‌ها برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مرگ، تخریب، تروریسم و ضعف است.

در عین حال هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت: من با دقت وضعیت هولناک در مونیخ را دنبال می‌کنم. ما در کنار دوستانمان در آلمان که در تلاشند مجرمان را به سزای عملشان برسانند، ایستاده‌ایم.

از سوی دیگر فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه گفت: تیراندازی مرگبار در مونیخ یک حمله تروریستی منزجر کننده و وحشتناک با هدف ایجاد ترس در آلمان بوده است.

وی در بیانیه‌ای گفت: حمله تروریستی صورت گرفته در مونیخ که در آن چندین تن کشته و زخمی شدند یک اقدام منزجر کننده با هدف ایجاد ترس در آلمان پس از دیگر کشورهای اروپایی است.

اولاند افزود: آلمان در برابر این مساله مقاومت خواهد کرد و می‌تواند بر دوستی و همکاری فرانسه حساب کند. من در خصوص این مساله با مرکل صحبت خواهم کرد.

بوریس جانسون، وزیر امور خارجه انگلیس پس از حمله مرگبار مونیخ که احتمالا یک حمله تروریستی است، گفت: من بار دیگر بر هدف انگلیس برای تشدید مبارزات علیه افراط گرایان تاکید می‌کنم.

وی خطاب به حاضرین در ساختمان سازمان ملل در منهتن گفت: بان کی مون،‌ دبیرکل سازمان ملل موافق است که مقابل با افراط گرایی در خط مقدم فعالیت‌های سازمان ملل قرار دارد.

جانسون با اشاره به نقش انگلیس افزود: قطعا ما باید اقدامات و مبارزاتمان را افزایش دهیم.

این سخنرانی بوریس جانسون که به خاطر سمت جدیدش در کابینه انگلیس به شدت مورد انتقاد قرار گرفته جدی‌ترین و نخستین آزمونش به عنوان یک وزیر امور خارجه محسوب می‌شود.

وی گفت: حادثه مونیخ یک رویداد تروریستی دیگر به نظر می‌آید و بار دیگر ثابت می‌کند که ما با یک پدیده جهانی و یک بیماری جهانی مواجهیم که باید آن را رفع کنیم.

وزیر امور خارجه انگلیس افزود: نشست ائتلاف ضد داعش در آمریکا که در آن ۴۰ وزیر امور خارجه دیگر نیز شرکت داشتند باید به صورت جهانی با این مساله مقابله کند و به تمامی علائم و روند افراط گرایی بپردازد. ما باید از خودمان بپرسیم چه خبر است. چه طور جرقه افراط گرایی در ذهن مردم زده می‌شود.

بوریس جانسون ادامه داد: بسیار خوشحالم که می‌شنوم بان کی مون می‌خواهد روی این مساله تمرکز کند. تروریسم در سوریه، سودان، یمن، لیبی، سومالی و تمامی کشورها شایع است و در تمامی این کشورها انگلیس نقش مهمی در دیپلماسی و حفظ صلح ایفا می‌کند.

وی گفت: بان کی مون می‌گوید که انگلیس باید نقش پررنگ‌تری را در سازمان ملل ایفا کند. ایشان به این مساله چندین بار اشاره کرده و من موافقم که بر تعهدمان در این زمینه مجددا تاکید می‌کنم.
مرجع : ایسنا