به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۰۶
 
۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۵/۰۳ ساعت ۱۰:۲۳
کد مطلب : ۱۱۲۱۹۹
نفس کشیدن حق هر انسان است

ریزگرد​تعارف نکن​خوزستان​خانه خودت​است!

گروه جامعه: یک لحظه چشم‌هایت را ببند و یک نفس عمیق بکش؛ به ریه‌هایت فکر کن و اکسیژنی که فرو می‌دهی و احساس آرامشی که تو را فرا می‌گیرد.
ریزگرد​تعارف نکن​خوزستان​خانه خودت​است!

نفس کشیدن حق هر انسان است و نیازی که نمی‌شود از آن چشم‌ پوشید. حالا تصور کن در آن نفس عمیق که فرو می‌دهی، حجمی از خاک به درون ریه‌ات فرو رود؛ خاکی که این روزها صدایش می‌زنند "ریزگرد"، ولی زیبا هم که صدایش کنی، چیزی عوض نمی‌شود؛ همان خاک خودمان است.

"مهمان ناخوانده‌ای" که حالا بعد از 14 سال، دیگر صاحب‌خانه شده حق آب و گل دارد! حق دارد که بیاید و روزهای ما را تیره و تار کند؛ که بیاید و آنقدر بماند که حالا دیگر بخندیم به خودمان که انگار خاک‌شش داریم که زنده‌ایم! که متبرک بدانیم آن را، که شاید، شاید از کربلا آمده باشد؛ اگر آفریقایی نباشد، یا سوغاتی از عربستان!
این روزها هم که بومی‌اش کرده‌ایم خاک خودمان را هم می‌خوریم! خاک همین بیابان‌های خوزستان، خاک همین تالاب‌های خشک شده، خاک همین حوالی خودمان!
حالا که به لطف سدسازی و انتقال آب و کم‌لطفی آسمان، خودمان در خوزستان 280 هزار هکتار کانون گرد و خاک داریم که طوفان هم نمی‌خواهند، نسیمی آرام هم کفایت می‌کند که خاکی برخیزد و بر سر و صورت‌مان بنشیند، دیگر چه نیازی به وارداتش داریم؟! بومی‌سازی از این بهتر؟!
و دولت‌، یا بهتر بگویم، دولت‌ها، که آمدند و رفتند و وعده دادند که همین روزها خاک را از سر و صورت شما خوزستانی‌ها می‌تکانیم و آسمان‌تان دوباره آبی می‌شود! می‌آییم و 200 هزار هکتار بیابان‌های‌تان را مالچ می‌پاشانیم و اوضاع به‌سامان می‌شود؛ اعتبار می‌دهیم و چه و چه؛ و این می‌شود که تا به امروز و بعد از 14 سال، تنها 13 درصد از آن 200 هزار هکتار، مالچ‌پاشی شده و 480 میلیارد تومانی که نفتی‌ها می‌خواستند بدهند جای آن زمین‌هایی که خشک کرده‌اند، آن هم که آب رفت و شد 37 میلیارد تومان! و خاکی که هست و هنوز هم صدایش می‌زنیم ناخوانده!
می‌دانیم ذراتت کمتر از 10 میکرون، یعنی خیلی کوچک، هستند و وقتی نفس عمیق می‌کشیم، می‌آیی و تا عمق وجودمان می‌روی. باقی داستان را خوب می‌دانیم! می‌گویند شیر بخوریم و ماسک بزنیم، ولی می‌دانیم تو کار خودت را خوب بلدی و این چیزها فایده‌ای ندارد! می‌دانیم که با خرما و پرتقال‌مان هم چه کرده‌ای و مدارس را هم هر روز تعطیل می‌کنی؛ حتی هواپیماهای غول‌پیکر هم مقابل تو چاره‌ای جز تسلیم ندارند و مجبورند راه‌شان را کج کنند. و می‌دانیم که سالی 22 هزار نفر را هم راهی بیمارستان می‌کنی.ریزگرد محترم! شرایط برای حضورت فراهم است؛ تعارف نکن، ناخوانده یعنی چه؟ تو خود صاحب‌خانه‌ای! تا دلت بخواهد سد ساخته‌ایم، تالاب‌ها را خشکانده‌ایم و جایش چاه نفت زده‌ایم، درخت‌ها را قطع کرده‌ایم، کارون هم که دیگر قابل کشتی‌رانی نیست، آسمان هم که با ما قهر کرده؛ تو راحت باش، خانه خودت است!

 

مرجع : ايسنا