به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۵/۰۴ ساعت ۱۲:۲۳
کد مطلب : ۱۱۲۲۷۹

بیانیه ۴کشور عربی علیه جمهوري‌اسلامي

گروه بين‌الملل: وزرای خارجه چهار کشور عربی در بيانيه‌اي اعلام كردند: جمهوری اسلامی ايران باید حسن همجواری با آن‌ها را رعایت کند.
به گزارش فارس، «انور قرقاش» وزیر مشاور در امور خارجه امارات متحده عربی نشست چهار جانبه‌ای را با حضور وزرای خارجه عربستان سعودی، امارات، بحرین، مصر و نیز دبیرکل اتحادیه عرب ریاست کرد. در این نشست چهار جانبه بحران ناشی از ایران و راه‌‌های مقابله با نفوذ این کشور در امور داخلی اعراب (ادعای این خبرگزاری) بررسی شده و بیانیه‌ای نیز به دنبال آن صادر شد.

در این جلسه وزرای خارجه حاضر سخنان و بیانیه‌های منفی از سوی مقام‌های ایران علیه کشورهای عربی نیز بررسی شد. در این بیانیه آمده است که کمیته چهارجانبه متوجه اقدام‌های تنش‌زای گسترده و جدی ایران و مداخله در امور داخلی اعراب شده است. در بیانیه این کمیته مطابق معمول مداخله ایران در امور کشورهای عربی محکوم و خواهان توقف آن شده است. همچنین در این بیانیه تاکید شده است که رابطه با ایران باید بر اساس احترام به تمامیت ارضی دیگر کشورها و رعایت حسن همجواری باشد.

کشورهای عربی اخیرا موجی را برای اتهام زنی به ایران وارد کرده‌اند و ادعا می‌کنند تهران در امور داخلی کشورهای عربی منطقه دخالت می‌کند. روزنامه «المدینه» عربستان سعودی نیز شنبه ادعا کرد که به پیش‌نویسی که قرار است در پایان این اجلاس کشورهای عربی قرائت شود، دست یافته است و در آن از ایران خواسته شده که از سیاست‌های تنش‌زا در کشورهای عربی دست بردارد. روزنامه کویتی «الجریده» نیز در یادداشتی در هفته گذشته با دفاع از وجود داعش مدعی شد این گروه تروریستی می‌تواند حائلی برابر ایران شیعه باشد.