به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۶:۳۸
 
۵۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۵/۰۵ ساعت ۱۰:۰۸
کد مطلب : ۱۱۲۳۴۳
آقاي روحاني؛ بی‌تعارف ناتوانان کابینه را عزل کن

از «گروه پایداری» تا «ناپایداران» کابینه!

از «گروه پایداری» تا «ناپایداران» کابینه!
اسماعیل حسین‌پور

گروه سياسي: قبل از ورود به بحث تاكيد كنم كه: اگر امروز به عنوان یک حامی دولت که بیش از 50 یادداشت در دفاع از دولت و دولتمردانش نوشته‌ام دغدغه‌ای بر زبان می‌آورم به این خاطر است که احساس می‌کنم برخی وزرا و اطرافیان آقای روحانی در یأس آفرینی و بی‌اعتمادی مردم به کابینه، گوی سبقت را از تندروها ربوده‌اند و این زنگ خطر بزرگی برای فردای دولت است.

حرفی که تنها یک سال پس از شروع به کار دولت دکتر روحانی در نشست برخی حامیان دولت با آقای یونسی دستیار رئیس جمهور در انتقاد از برخی وزرای ناهمسو با مردم و بیگانه با مشی و مرام دکتر روحانی در کابینه اش گفتم: «وزیری که جرأت و شهامت حمایت از ایده‌های دکتر روحانی را ندارد وزیر روحانی نیست و برخی اطرافیان آقای رئیس جمهور میز و منصب‌شان را بیشتر از آقای روحانی دوست دارند.»

حالا دو سال پس از آن نشست و آن باور دیروز، به یقین می‌گویم مشکل دکتر روحانی جبهه پایداری و دلواپسان و تندروها نیستند مشکل دکتر روحانی برخی وزرا و ناپایداران کابینه آقای رئیس جمهور هستند که با عملکرد ناصواب و ضدتدبیر خود باعث آسیب جدی به جایگاه دولت شده اند. وزیرانی که سوگمندانه باید گفت امیدسوزی‌های بزرگی داشته‌اند و دارند.

برخی وزرای دکتر روحانی برای در امان ماندن از سؤال نمایندگان مجلس نهم و برای حفظ میز و منصب شان، به جای انتصاب مدیران همراه با دکتر روحانی، عملا مدیران مدنظر نمایندگان تندروی مجلس نهم و ضد برنامه‌های دولت را نه تنها در سطح استانها بلکه با رایزنی، مدیران مدنظر را در سطح شهرستانها هم منصوب کرده‌اند که امروز هنرشان به سخره گرفتن دولت و برنامه هایش، سنگ‌اندازی در مسیر اهداف دولت و ناامید ساختن مردم است و شاید طنز تلخی است که دولت دکتر روحانی جزء معدود دولت هایی است که مخالفانش بیش از موافقانش بر سرِ کارند و شگفتا که روحانی مظلومانه باید برای عملکرد ناصواب این مدیران نیز پاسخگو باشد.

مشکل بزرگ امروز دولت روحانی یأس و ناامیدی مردم و رویگردانی از دولت «تدبیر» است که برخی از آن ثمره‌ی عملکرد خویش‌اندیشانه‌ی برخی وزرای ناتوان یا ناهمسو با رييس‌جمهور است. این یأس روح آزار متأسفانه با سوء مدیریت‌ها در بین اقشار آسیب پذیر بالاست. از سویی انفعال تیم اطلاع رسانی دولت در دفاع از عملکرد دولت به خصوص فیش‌های نامتعارف، سبب شده است بسیاری از کارگران و حقوق بگیران و کارکنان دولت نیز دچار یأس و ناامیدی شوند و حالا خود روحانی هم با عدم تغییر در بدنه کابینه اش پایگاه و جایگاه اجتماعی اش را در بین قشر عظیمی از مردم و به ویژه نخبگان و سیاسیون دچار آسیب می‌کند و این یأس و ناامیدی دارد در همه لایه‌های اجتماع فراگیر می‌شود که می‌تواند برای دکتر روحانی خطرآفرین باشد و با این رویه، بوی بهبود ز اوضاع نمی‌شنویم.

جای سؤال اینجاست که نظارت دولت بر عملکرد وزرا چگونه است که خیلی از حامیان دیروز و فردای دولت از سوء مدیریت برخی وزرا و ناهمسویی شان به فریاد آمده‌اند ولی هیچ تغییر و توجهی از سوی رئیس جمهور محترم برای تحقق خواست حامیان و همراهانش صورت نگرفته است! آیا از دید دکتر روحانی و اطرافیانش، همه‌ی وزرا در ارزیابی‌های احتمالی موفق بوده اند؟ پس این نارضایتی رو به گسترش در بین مردم و حامیان دولت چیست؟

امروز هر چه به انتخابات نزدیک می‌شویم هجمه‌های هدفمند از سوی رقیب به روحانی بیشتر می‌شود و شاید در این شرایط، روحانی مظلومی است که هم از سوی برخی وزرای کابینه اش و هم از سوی بسیاری بدخواهان بیرون از کابینه اش مورد هجمه است. در پایان صادقانه می‌گویم «تدبیر» بدون «تغییر» به ثمر نمی‌نشیند و «اعتدال» بدون «اقتدار» ثمری ندارد. بر خلاف احمدی نژاد که نیمی از کابینه اش را شاید بی‌تعارف و گاه بی‌دلیل برکنار می‌کرد مردم در این سه سال هنوز از دکتر روحانی در برخورد با وزرای ناتوان و ناهمراه، اقتداری ندیده‌اند.

هر چند معتقدم پایگاه رقبای روحانی در بین مردم پایین است ولی بی‌رقیب دانستن دکتر روحانی در انتخابات 96 همان خوش بینی و خطا و جفایی است که در سال 84 با هاشمی کردیم. به نظر نگارنده تا دیر نشده است به جای عزل وزرای ناتوان توسط مجلس، شخص رييس‌جمهور باید بی‌تعارف ناتوانان و ناهمراهان کابینه اش را عزل کند تا مردم باور کنند که روحانی واقعا با هیچ کس عقد اخوت نبسته است. در پایان به یاد شعری از «عماد خراسانی» افتادم که می‌گوید:
بر ما گذشت نیک و بد اما تو روزگار فکری به حال خویش کن این روزگار نیست
من هم با الهام از این شعر خطاب به آقاي روحانی عزیز می‌گویم:
آقای رئیس جمهور فکری به حال خویش کن این کابینه نیست.

ساجد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۵/۰۵ ۱۰:۳۵
ازین سیاست بازی ها دست بردارید یه فکری به حال معیشت مردم بکنید...بترسید از آه مزدم...جناب روحانی ما به شما رای دادیم به خاطر حمایت خاتمی و هاشمی از شما...با وزراتون رودربایستی نداشته باشید...اگر کار نمیکنند که نمیکنن,برکنار کنید. (341501)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۵/۰۵ ۱۴:۳۵
در مور فیش ها یکی بیاید بگوید آیا کسی که در بخش خصوصی مثلا 50 میلیون درآمد دارد مگر مغز .... خورده بیاید با ماهی 5 میلیون مدیر دولتی شود ؟ و یا از راههای غیر قانونی و بده بستان در خرید ها و .... همان 50 میلیون و یا بیشتر را در بیاورد (341516)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۵/۰۵ ۲۰:۱۵
......نعمت زاده که مردم را خاین خطاب می کند ؟؟؟؟؟؟هاشمی که فقط وزیر جیب پزشکان است ؟؟؟؟؟؟ طیب نیا که بعد رسوایی حقوقها باز 20 میلیون برای مدیران تعین می کند و 812 برای مردم ؟؟؟!! فرهادی که پرونده بورسیه غیر قانونی را بست ؟؟؟؟ رحمانی فضلی اصولگرا ؟؟ جنتی که توان جلوگیری از کنسرت جواز دار را هم ندارد ؟؟؟؟؟ کدام وزیر ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (341536)
دیواندری
۱۳۹۵/۰۵/۰۵ ۱۱:۱۰
وزارت کشور و وزارت اقتصاد را فراموش نکنید. البته وزیر اقتصاد چهره ای علمی و توانمند ومیباشد اما رییس کل بانک مرکزی که اصولا باید اقتصاد دان باشد متاسفانه چنین نیست و همین رییس کل محترم دردانه احمدی نژاد در سیستم بانکی را که در دولت یازدهم از چرخه مدیران بانکی حذف شده بود را مجددا به سیستم بازگرداند و مسئولیت مهمترین پژوهشکده بانک را به وی داد در حالی که آن آقا درخصوص شرکت نفت نیکو" بانک امیر منصور آریا"تاسیس لیزینگهای شخصی برای مدیران سابق بانک ملت باسرمایه بانک وتخلفات عدیده باید محاکمه شود. (341503)
پیمانکار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۵/۰۵ ۱۱:۵۷
باسلام دقیقا در یسیار از ادارات استان کردستان همین اتفاق افتاده و اقوام و فامیل نماینده های تند رو به مدیر کلی ادارات منصوب شده و جالب اینجاست که از روز اول بر ضد دولت تدبیر و امید مشغول به کارند و با توجه به اعتراضات بسیاری از کارکنان هنوز در مسند قدرت هستند(مانند برادر زن نماینده سنندج) (341504)
هموطن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۵/۰۵ ۱۲:۳۰
با سلام
لطفا اسم این وزرایی که مد نظر شما هست رو هم بیارید تا ما بهتر بشناسیمشون. چون مخفی کاری کردن در این موارد دلیلی نداره.
ممنون (341507)
مهمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۵/۰۵ ۱۹:۴۳
اولین انها نوبخت (341533)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۵/۰۵ ۱۳:۴۲
متاسفانه از همان اول آقاي روحاني قول و وعده هايي به صاحبان قدرن و ثروت و اطرافيان آقاي هاشمي رفسنجاني داد و الان نميتونه از اون قول و وعده ها شانه خالي كنه وگرنه از همان اول نبايستي با انتخاب افرادي مثل نعمت زاده وزير صنايع و هاشمي وزير بهداشت و ربيعي وزير رفاه اعتماد مردم به خودش و خدشه دار كنه ! (341511)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۵/۰۵ ۱۳:۴۲
آقایانی همچون جناب آقای نعمت زاده و حمید چیت چیان تا حالا چه کار مثمرثمری انجام داده اند؟ اگر همان روز اول بجای اصرار داشتن بر قیمت کنونی خودروها جلوی خودرو سازها می ابستادند و سود چند ده میلیونی را کمی تقلیل می دادند الان لازم نبود که با 30 درصد تولید پیش بروند و در همین مدت زمان به همان سود فروش موردنظر رسیده بودند، آقای چیت چیان هم که حتی جرات و جسارت اظهار نظر جلوی مجلسیان را ندارند نمونه بارز این حرف به داستان دریاچه ارومیه و سخنان قاضی پور مراجعه شود. (341512)
پزشکپور
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۵/۰۵ ۱۴:۴۰
1 نوبخت سازمان مدیرت بسته تمام جوانان از دولت ناامید شدند2 استاندار لرستان3 بانک مرکزی3 وزیر تهاون وکار4 وزیر صنعت5 وزیر ورزش ضعیف ترین مدیرا دولت بودند که دولت زمینگیر کردند (341519)
بهیار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۵/۰۵ ۱۴:۴۳
من به احترام اصلاحات، رای عارف را به روحانی دادم و پشمان هم نیستم اما برای دلسوزان این فرصت - هر چند متوسط - بگویم که من با این سه سال کار دولت ، دیگر حتا نمی توانم یک نفر از ده ها نفری را که برای رای دادن متقاعد کردم ؛ مجاب کنم . من هم با نویسنده موافقم. وزیری که باید مثل کوه بایستد و از مدیرانش دفاع کند و فریاد سر بدهد که مدریرانم سالمند ، قانون دولت قبل ناسالم است ، با اخراج ده مدیر آب به آسیاب حریف می ریزد همانند متحدان لیست امید در مجلس است . هشت ماه وقت بیشتر نمانده است . . . (341520)
شهاب
Romania
۱۳۹۵/۰۵/۰۵ ۱۷:۱۱
نوشته خوبی بود چون اگه کابینه خوب و با تدبیرو با اقتدار بود و به نفع مردم اسیب پذیر جامعه کار میکرد اینقدر نارضایتی در مردم گسترش پیدا نمیکرد (341523)
فرهنگی
Romania
۱۳۹۵/۰۵/۰۵ ۱۷:۳۱
بدون شک یکی از ضعیف ترین وزرا وزیر آموزش وپرورش است که باعث شده اکثریت معلما از دولت روحانی دل خوشی نداشته باشند اگه کسی فک میکنه با وجود امثال نوبخت و فانی معلما و خانواده هاشون به روحانی رای میدن سخت در اشتباهه (341524)
ابراهیم موسوی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۵/۰۵ ۱۸:۱۱
اتفاقا ایشون از جمله وزرای توانمند دولت هست. البته اگر در این دولت مثل دولت قبلی علیه قدرتها هارت و پورت توخالی بکنند قیمت نفت ممکن است بالا برود اما پشت سرش جلوی فروش نفت را می گیرند و عملا درآمد کشور از وضعیت فعلی هم کمتر می شود.
مدیریت درخشان مدیران دولت پاکدستان را هم دیدیم که نمونش علی آبادی و سخنرانیش در اوپک بود! حالا از بنزین سرطانزا و... بگذریم. (341526)
ث
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۵/۰۶ ۰۰:۴۵
فردی که میخواهد رییس جمهور شود باید برنامه هایش همه گیر باشد.
رای با شعار و برنامه اختصاصی چه از پایگاه روشنفکران باشد میشود ۴ میلیون آقای معین در ۸۴ و چه رای اختصاصی از پایگاه مذهبی ها و حزب اللهی های عزیز باشد میشود ۴ میلیون اقای جلیلی .
رییس جمهور باید طبیب درد همه اقشار و دهکها باشد.
اگر این اوضاع اقتصادی ادامه پیدا کند تا سال ۹۶ آینده خوشی برای ادامه این دولت دیده نمیشود (341547)
ناتلی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۵/۰۶ ۰۷:۳۸
عجب توقعی. سه سال طول کشید ایشون استاندار احمدی نژادو تو قزوین عوض کنه.خخخ (341554)