به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۵/۰۷ ساعت ۱۲:۲۷
کد مطلب : ۱۱۲۴۷۵
آخرین وضیعت کودکان شین آبادی از زبان وزیر بهداشت

وزیربهدشت: اسیر حاشیه سازی ها نشویم

گروه جامعه: وزیر بهداشت درباره اقدامات وزارت بهداشت برای کودکان شین آبادی، اظهار کرد: گروهی از بهترین متخصصان کشور که مورد اعتماد خانواده های این کودکان هستند امور مربوط به درمان آنها را پیگیری می کنند و به آنها گفته ایم که دولت آمادگی دارد تا برای درمان بهتر، آنها را به هر نقطه ای از خارج و داخل کشور اعزام کند اما به دلیل تعداد زیاد اعمال جراحی مورد نیاز برای این کودکان، تصمیم اعزام این کودکان بر عهده تیم تخصصی پزشکی است.
وزیربهدشت: اسیر حاشیه سازی ها نشویم
به گزارش وبدا، دکتر سید حسن هاشمی در حاشیه بیست و دومین اجلاس روسای دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی سراسر کشور در خصوص وضعیت خطاهای پزشکی در کشور گفت: سازمان نظام پزشکی کل کشور، معاونت درمان وزارت بهداشت و دادگاه رسیدگی به جرائم پزشکی، نهادهای رسیدگی کننده به خطاهای پزشکی هستند و آمار آن را باید از سازمانها و نهادهای مرتبط گرفت که البته دقیق نیست و آمارها نسبی است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه نه تنها شاهد افزایش آمار خطاهای پزشکی نبوده ایم بلکه کاهش هم داشته ایم، افزود: اگر امروز خطاهای پزشکی بیشتر دیده می شود به این دلیل است که رسانه ها گسترش پیدا کردند البته برخی اطلاع رسانی‌های نادرست جای گلایه نیز دارد زیرا در اصل خبر، دروغ، شایعه و یا بزرگنمایی است بنابراین به دلیل گسترش رسانه های مجازی، ممکن است خطاهای پزشکی را بیشتر بشنویم.

دکتر هاشمی در ادامه خاطرنشان کرد: سازمان های مسئول در زمینه خطاهای پزشکی ادعا دارند که میزان خطاهای پزشکی در سال 94 افزایشی نداشته اما با این وجود سامانه های مختلفی برای شکایت مردم وجود دارند.

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود مهمترین چالش طرح تحول سلامت را مطالبات بخش خصوصی و دولتی از بیمه ها دانست و گفت: امیدواریم مجلس شورای اسلامی به لایحه اصلاحیه بودجه سال 95 که از طرف دولت پیشنهاد شده رای مثبت دهد زیرا با اعتباراتی که به بیمه اختصاص می یابد مشکلات مراکز درمانی در بخش خصوصی و دولتی، شرکت های داروسازی و تجهیزات پزشکی و پرسنل وزارت بهداشت حل خواهد شد.

اسیر حاشیه سازی ها نشویم
دکتر هاشمی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر سیاست وزارت بهداشت برای مواجهه با حاشیه سازی ها، خاطرنشان کرد: از روز اول گفتم که حاشیه سازی وجود دارد اما امسال برای همه دستگاه ها از جمله وزارت بهداشت این حاشیه سازی ها ایجادمی شود و لازم است تا دقت کنیم که اسیر این حاشیه سازی ها نشویم و متن را که مردم و منافع و سلامت آنها است را فراموش نکنیم.

وزیر بهداشت تاکید کرد: همواره بد اخلاقی هایی بوده که واقعیت ها را به صورت نادرست نمایش می دهند اما مهم این است که از مسیر صحیح، منحرف نشویم و تا پایان دولت این مسیر را ادامه دهیم زیرا انتظار مردم، رهبری و رییس جمهور نیز همین است.

خدمات بیمارستان قائم مشهد ادامه می یابد

دکتر هاشمی همچنین در خصوص وضعیت بیمارستان قائم مشهد نیز گفت: خدمات این بیمارستان ادامه می یابد و تا کنون بخش های زیادی از این بیمارستان نوسازی شده و علاوه بر نوسازی و بازسازی بخش های مختلف و اورژانس، طرح های دیگری نیز در دست اقدام است.

وزیر بهداشت با اشاره به بازدید قبلی خود از بیمارستان قائم، خاطرنشان کرد: طبق گزارش های بازرسی، مشکلات کاهش یافته و برای تکمیل ساخت بخش اورژانس این بیمارستان نیز به همراه خیرین حوزه سلامت حمایت هایی خواهیم کرد دانشگاه علوم پزشکی مشهد به بیمارستان امام رضا(ع) توجه خوبی کرده است و از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری اعتباراتی به آن اختصاص داده شده است.

دکتر هاشمی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه برنامه های وزارت بهداشت برای تامین بهداشت روان چیست، گفت: در سالهای گذشته به صورت سنتی و سالیانه برنامه هایی در اداره سلامت روان وزارت بهداشت و دفاتر آنها در دانشگاه های علوم پزشکی وجود داشت که در حوزه اعتیاد و توسعه تخت های روانپزشکی و پیشگیری از بیماری های اعصاب و روان تمرکز داشت.

مراقبت‌های اولیه سلامت روان برای همه ایرانیان

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت در دولت جدید کارشناسان مراقب سلامت را در مراکز بهداشتی بکار گرفت و به تدریج ایرانیان تحت مراقبت های اولیه و از جمله سلامت روان قرار می گیرند که به ازای هر 3000 نفر یک نفر مراقب سلامت فعالیت دارد تا در صورت نیاز، بیمار را به سطوح بعدی ارجاع دهد. دکتر هاشمی با بیان اینکه عوامل بیماری زای اعصاب و روان در اختیار وزارت بهداشت نیست، اضافه کرد: بخش عمده ای از عوامل بیماری زای اعصاب و روان به فعالیت کانونها و مراجع فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی مربوط می شود که اگر به درستی عمل کنند، بار اینگونه بیماری ها در کشور کاهش می یابد.

وزیر بهداشت ضمن قدردانی از رسانه هایی که در سفر قبلی خود به استان البرز به انعکاس خدمات انجام شده توسط نظام جمهوری اسلامی پرداختند، گفت: در گذشته در کشور هر سال حدود 1800 تخت بیمارستانی به ظرفیت بیمارستانی کشور افزوده می شد اما در طول مدت 18 ماه در استان البرز حدود 1000 تخت بیمارستانی، 210 پایگاه بهداشت، 67 مرکز جامع خدمات سلامت، تعداد زیادی پایگاه اورژانس و آمبولانس برای ارائه خدمات بهتر در اختیار مردم قرار گرفت اما تعداد تخت های روانپزشکی استان البرز با سه میلیون نفر جمعیت، فقط چهار تخت بود.

100 تخت روانپزشکی در استان البرز ساخته می شود
دکتر هاشمی تصریح کرد: تا پایان سال جاری در استان البرز 100 تخت روانپزشکی ساخته می شود اما کمبود تخت های روانپزشکی در کل کشور احساس می شود که این کمبودها تنها با حضور دولت برطرف نمی شود بلکه حضور خیرین و سازمان های مردم نهاد در این حوزه می تواند اثر بسیار زیادی داشته باشد زیرا این بیماران فقط مشکلات دارویی ندارند بلکه حمایت های اجتماعی از آنها اهمیت بسیار ویژه ای دارد.

وزیر بهداشت همچنین در خصوص وضعیت انتقال رشته روانشناسی به وزارت بهداشت، گفت: روانشناسی حدود 50 گرایش دارد که دو گرایش آن بالینی است یعنی حتما روانشناس بالینی باید در بالین بیماران باشد که در حوزه وزارت بهداشت است و در حال حاضر دو وزارتخانه اقدام به تربیت این افراد می کنند اما مجوز آن را صرفا وزارت بهداشت نمی دهد بلکه سازمان نظام روانشناسی اقدام به ارائه مجوز به روانشناسان بالینی می کند.

تولیت سلامت باید واحد باشد
دکتر هاشمی خاطرنشان کرد: بر اساس سیاست های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، تولیت سلامت باید واحد باشد و بنظر ما در صورتی که مجوز تربیت روانشناس بالینی را شورای گسترش آموزش پزشکی اعطا کند همه می توانند روانشناس بالینی تربیت کنند زیرا در این شورا برنامه های آموزشی و تعداد فارغ التحصیلان مورد نیاز بررسی می شود و باید در این زمینه تصمیم منطقی و خارج از احساس و به نفع سلامت بگیریم.

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص دریافت های پزشکان، گفت: پزشکان از دو مسیر حقوق دریافت می کنند و افرادی که در این زمینه انتقاد می کنند ممکن است اطلاعی نداشته باشند که حقوق پزشکان نیز همانند سایر گروه ها، توسط دولت تامین می شود به عنوان نمونه یک متخصص جراح مغز در ابتدا 2 میلیون و 160 هزار تومان و یا یک متخصص داخلی یک میلیون و 840 تومان دریافتی دارد اما پزشکان از سال 74 از مسیر دیگری که دولت و مجلس وقت تصویب کردند نیز کارانه دریافت می کنند.

دکتر هاشمی در ادامه افزود: از سال 74 تصمیم بر آن شد که بیمارستانها خودگردان شوند و در واقع بیمارستانها، تجهیزات و درمانگاه ها را به گروه های پزشکی اجاره دادند که 30 درصد از درآمدی که یک پزشک برای بیمارستان ایجاد می کند را به وی پرداخت می کند اما ممکن است پزشکی در یکی از شهرهای سیستان و بلوچستان تنها متخصص آن منطقه باشد و درآمدش بیشتر از پزشکان دیگر باشد.

وزیر بهداشت گفت: در شروع کار ما درآمد اختصاصی وزارت بهداشت 10 هزار میلیارد تومان بود اما در حال حاضر به 26 میلیارد تومان افزایش یافته و وزارت بهداشت بیشترین درآمد اختصاصی را در دولت دارد اما قانون پرداخت 30 درصد کارانه در طول سالهای زیاد تغییری نکرده و دستور کار جدید ما این است که برای آن سقف بگذاریم و نوعی وحدت رویه را در کشور ایجاد کنیم.

دکتر هاشمی همچنین در خصوص سرانه سلامت در کشور، خاطرنشان کرد: سرانه سلامت در کشور و در بخش اورژانس و مراکز بهداشتی و درمانی هر استان با نوعی بی عدالتی مشخص می شده و مربوط به زمان کنونی هم نیست و شاید قبل از انقلاب نیز چنین بی عدالتی وجود داشته اما شکایتی که مناطقی از کشور مانند مشهد با توجه به زائرپذیری و استانهای شمالی و فارس با توجه به توریست پذیر بودن داشته اند، اتفاق جدیدی نیست و امیدواریم که نمایندگان استان خراسان رضوی کمک کنند تا بتوانیم نهاد های تصمیم گیر را راضی کنیم که همانند سایر بخش ها و مناطق کشور به این استان نیز کمک کنند.

ضرورت افزوده شدن 2000 تخت بیمارستانی در مشهد
براساس گزارش وبدا، دکتر هاشمی در پایان یادآور شد: خوشبختانه زمین برای احداث بیمارستان540 تختخوابی مشهد توسط آستان قدس رضوی فراهم شده و باید منابع مورد نیاز را از محل فروش زمین دیگری فراهم کنیم. آرزو دارم که حداقل 2000 تخت بیمارستانی به ظرفیت تخت های بیمارستانی مشهد اضافه شود و به عهد خود وفادارم اگرچه ممکن است که راه اندازی این بیمارستان با تاخیر آغاز شود اما در ماه آینده با سرعت بیشتری به نتایج بهتری دست خواهیم یافت.
مرجع : ایسنا