به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۴:۳۲
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۵/۰۸ ساعت ۱۰:۱۸
کد مطلب : ۱۱۲۴۹۱

روند سینوسی تولید خودرو در ایران

گروه اقتصادی: تولید انواع خودرو در ایران در پنج سال اخیر روند سینوسی شامل دوره‌های صعود و نزول داشته است.
روند سینوسی تولید خودرو در ایران
تا سال ۱۳۹۱ تیراژ تولید خودرو در ایران روندی صعودی داشت اما از این سال به بعد تحت تاثیر برخی اتفاقات داخلی و خارجی روند تولید خودرو نزولی شد. سال ۱۳۹۰ که سال اوج تیراژ تولید خودرو در ایران بود، در مجموع یک میلیون و ۶۵۰ هزار دستگاه خودرو تولید شد. سال ۱۳۹۱ اما روند نزولی این صنعت آغاز شده و تولید این محصول در این سال به ۹۲۴ هزار دستگاه کاهش یافت.

سال ۱۳۹۲ روند نزولی تولید خودرو تشدید شده و تولید این محصولات به ۷۳۷ هزار دستگاه رسید. اما در سال ۱۳۹۳ روند تولید خودرو مجددا صعودی شده و به یک میلیون و ۱۳۰ هزار دستگاه افزایش یافت. سال ۱۳۹۴ اما تولید این محصول مجددا کاهش یافته و به ۹۷۶ هزار دستگاه رسید؛ این در حالی بود که وزارت صنعت، معدن و تجارت تولید یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو در این سال را هدف‌گذاری کرده بود.

برای سال جاری (۱۳۹۵) نیز هدف‌گذاری تولید یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو از سوی وزارت صنعـت، معدن و تجارت صورت گرفته که البته برخی فعالان صنعت خودرو معتقدند این هدف بیش از حد خوشبینانه بوده و محقق نخواهد شد. روند سینوسی صعودی و نزولی تولید خودرو در ایران در حالی است که براساس سند اهداف و سیاست‌های توسعه صنعت خودرو در افق ۱۴۰۴، تولید انواع خودروهای سبک شامل سواری و وانت در ایران ظرف ۱۰ سال آینده باید به سه میلیون دستگاه افزایش یابد.
مرجع : ایسنا