کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

اوگاندا؛ کارآفرین‌ترین کشور دنیا

دنياي اقتصاد , 10 مرداد 1395 ساعت 10:33

گروه اقتصادي: اداره هر کسب‌وکاری مزیت‌های خودش را دارد؛ داشتن کنترل بیشتر، پاسخگو نبودن به بالادستی و انتخاب ساعات کاری. در انگلستان و آمریکا، کارآفرینان با استارت‌آپ‌ها همراه شده‌اند. اما در برخی کشورها، خوداشتغالی رویا نیست، بلکه یک ضرورت است. وقتی شغل به اندازه کافی وجود ندارد،


باید شانس خودتان را امتحان کنید. طبق تحقیقی که سال گذشته گروه شبکه‌سازی کسب‌وکار Approved Index واقع در لندن انجام داده، کشورهای در حال توسعه بیش از کشورهای غربی کارآفرین پرورش می‌دهند و کشورهایی که بیشترین کارآفرینان را دارند در حال گذر از یک انقلاب تجاری هستند. به گفته تریلبی راجنا از Approved Index، «در کشورهایی که اقتصاد ضعیف‌تر دارند یا نرخ بیکاری بالا است، شهروندان در هر جایی که فرصتی بیابند به شروع کسب‌وکارهای کوچک خودشان روی می‌آورند.»

در تحقیق مذکور، کارآفرینی به عنوان درصدی از جمعیت بزرگسال که مالک یک کسب‌وکار جدید هستند و حداقل سه ماه به نیروی کار خود حقوق و دستمزد پرداخت کرده‌اند، محاسبه می‌شود. آمریکا از نظر میزان کارآفرینی رتبه 41 دنیا را دارد و رتبه بریتانیا 37 است. همچنین استرالیا که در جایگاه 26 ایستاده، در میان کشورهای توسعه‌یافته بالاترین رتبه کارآفرینی را دارد. شاید وضعیت آب‌وهوایی محیط خوبی را برای شروع یک کسب‌وکار تازه در این کشور فراهم کرده است. اوگاندا با نرخ کارآفرینی 28 درصد بالاترین رتبه را دارد و سورینام با 2/ 0 درصد در انتهای لیست است. 10 کشور برتر دنیا از نظر کارآفرینی که از سوی Approved Index اعلام شده عبارتند از:

10) فیلیپین: 5/ 10 درصد از جمعیت این کشور کارآفرین هستند. در سال 1987 قانون اساسی فیلیپین کارآفرینی را به عنوان موتور رشد اقتصادی این کشور به رسمیت شناخت. در سال 2011، حدود 830 هزار بنگاه تجاری در فیلیپین ثبت شده بود که از این میان 6/ 99 درصد آنها بنگاه‌های خرد، کوچک و متوسط بودند و 38درصد رشد اشتغال این کشور را تامین می‌کنند.

9) شیلی: این کشور یکی از باثبات‌ترین و مرفه‌ترین کشورهای آمریکای جنوبی محسوب می‌شود و حدود 11 درصد جمعیت آن کارآفرینی را انتخاب کرده‌اند.

8) بوتسوانا: 1/ 11 درصد جمعیت این کشور کارآفرین هستند و با برپایی انبوهی از دکه‌های کوچک کسب‌وکار شخصی راه‌اندازی کرده‌اند.

7) جامائیکا: 9/ 11 درصد جمعیت جامائیکا خوداشتغالی ایجاد کرده‌اند و بسیاری از آنها دستفروش هستند. دولت تلاش کرده ایده‌های کارآفرینی بهتری را در بحث تکنولوژی ترویج دهد.

6) آنگولا:
4/ 12 درصد جمعیت آنگولا برای خودشان کار می‌کنند. فروشنده‌های خیابانی بخش عمده‌ای از این خوداشتغالی را تشکیل می‌دهند. حجم بالای ترافیک در این کشور به مشاغل اینچنینی کمک زیادی کرده است.

5) ویتنام: حدود 3/ 13 درصد جمعیت خوداشتغال هستند. ویتنام به داشتن دکه‌های فروشندگی فراوان و آرایشگاه‌های خیابانی معروف است.

4) کامرون: 7/ 13 درصد جمعیت این کشور خوداشتغال هستند، از جمله کارگرانی که در صنایع غذایی و خدماتی برای خودشان کار می‌کنند.

3) برزیل: 8/ 13 درصد کارآفرین هستند و عمدتا فروشندگی می‌کنند. تقریبا نیمی از این کارآفرینان را زنان تشکیل می‌دهند.

2) تایلند:
7/ 16 درصد از جمعیت کشور برای خودشان کار می‌کنند و حمل‌ونقل عمومی یکی از بزرگ‌ترین بخش‌های کارآفرینی در این کشور است. موتورهای کابین‌دار، وسیله‌های رایج گردش در شهرهای تایلند هستند و در مناطق توریستی می‌توانند منبع درآمد خوبی باشند.

1) اوگاندا:
تعداد قابل توجه 1/ 28 درصد از جمعیت اوگاندا کارآفرین هستند که آن را با سرمایه‌گذاری روی آزادی پس از دهه‌ها حکومت دیکتاتوری به دست آورده‌اند. توسعه بسیاری از کسب‌وکارها در اوگاندا به یمن اقدام اخیر دولت این کشور مبنی بر نصب کابل‌های فیبر نوری بوده که امروز حتی دورافتاده‌ترین روستاهای این کشور را نیز به اینترنت متصل کرده است.

سریع‌ترین کارآفرینان
Approved Index در تحقیق دیگری کشورهایی را که در حداقل زمان ممکن می‌توان در آنها کسب‌وکاری راه‌اندازی کرد، شناسایی کرده است. 10کشور اول در این زمینه در جدول معرفی شده‌اند. با توجه به این آمار پیشنهاد می‌شود اگر ایده‌ای چند میلیون دلاری در ذهن دارید و می‌خواهید هر چه زودتر آن را عملی کنید، به نیوزیلند بروید؛ جایی که شروع یک کسب‌وکار به حداقل زمان نیاز دارد. در این کشور کلیه کارهای قانونی برای شروع کسب‌وکار کمتر از 24 ساعت طول می‌کشد. مقدونیه، کانادا، هنگ‌کنگ و گرجستان در رده‌های بعد قرار می‌گیرند. کارآفرینانی که می‌خواهند کسب‌وکاری را در ونزوئلا شروع کنند، بهتر است از تصمیم خود منصرف شوند. در این کشور روند اداری این کار 144 روز یا 5 ماه طول می‌کشد. بالا بودن میزان فساد و هزینه‌ تاسیس یک بنگاه در ونزوئلا، این کار را سخت‌تر از هر کشور دیگری در دنیا کرده است.

پی‌نوشت:
1- طبق تعریف دیده‌بان جهانی کار آفرینی (GEM) کارآفرین شخصی است که کسب وکار کوچکی دارد و حداقل 3 ماه به کارمند خود حقوق پرداخت کرده باشد.

اوگاندا؛ کارآفرین‌ترین کشور دنیا


کد مطلب: 112642

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/112642/اوگاندا-کارآفرین-ترین-کشور-دنیا

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir