به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۵/۱۹ ساعت ۱۱:۳۶
کد مطلب : ۱۱۳۴۰۵

خشم منتقدان از دولتِ حامی فضای مجازی

گروه سیاسی: سخنان اخیر رییس جمهوری مبنی تلاش برای جلوگیری از مسدود شدن شبکه های اجتماعی و امکان بهره جویی مردم از جریان آزاد اطلاعات و فضای نقد سبب خشم برخی صفحه ها و کانال های مجازی مخالف دولت شد. طی هفته گذشته، «برجام» و عملکرد دولت در زمینه حقوق های نامتعارف همچنان هدف حمله منتقدان بود.
خشم منتقدان از دولتِ حامی فضای مجازی
«حسن روحانی» رییس جمهوری دوشنبه هفته گذشته (یازدهم مرداد) در مراسم پنجاهمین سالگرد تاسیس شرکت ملی گاز ایران با اشاره به اصرار دولت برای جلوگیری از مسدود شدن شبکه های مجازی گفت: انقلابی بودن به معنای آزادی ملت و آزادی اندیشه، بیان و انتقاد است و اینکه امروز مردم ما در فضای مجازی سلیقه، نظر و انتقاد خود را نسبت به حاکمیت، برنامه ها و تصمیمات دولت ابراز می کنند، موجب می شود تا زیبایی انقلاب و آزادی را نه در فضای حقیقی، بلکه در فضای مجازی هم احساس کنیم.

به گفته وی، این از اقدام های مهم دولت یازدهم بود تا مردم بتوانند (به شبکه های اجتماعی و رسانه های مجازی) دسترسی داشته باشند، نقد کرده و نظرات خود را در کشور حاکم کنند. تلاش دولت برای دسترسی مردم به شبکه های اجتماعی و فضای نقد و نظر از مهمترین محورهای حمله مخالفان به دولت طی هفته گذشته در فضای مجازی بود. برجام، فیش های حقوقی نامتعارف و دیگر اقدام های دولت نیز آماج انتقادهایی غیرسازنده قرار گرفت.

سخنان روحانی درباره شبکه های اجتماعی، زیر تیغ نقد
یک کانال تلگرامی منتقد درباره سخنان هفته گذشته رییس جمهوری نوشت: رییس جمهوری در ابلاغی، آزمون استخدامی دولت در 19 شهریور را با هدف پیشگیری از تضییع حقوق زنان لغو کرد. این ابلاغ ریاکارانه، با دیگر سخن رییس جمهوری در مراسم سالگرد تشکیل شرکت گاز که از مقاومت در مقابل محدود شدن فضای مجازی سخن گفت، از یک جنس هستند؛ قطب بندی های کاذب با طرف فرضی در غیاب کارآمدی.

همچنین یک فعال رسانه ای منتقد دولت در کانال تلگرامی خود نوشت: آقای «حسن روحانی» در همایش «گازی» انقلابی بودن را به باز گذاشتن «فضای مجازی» تعبیر کرد و اینکه دولت فشار زیادی را در این راستا تحمل کرد تا نقد دولت جا بیافتد. سیل سوالات از دولت حکایت از یک سونامی دارد. این به مثابه بومرنگی است که 3 سال پیش برای فرافکنی پرتاب شد و حالا حرکت معکوس آغاز کرده است.

کانال دیگری زیر عنوان «تلگرام کلید جدید انتخاباتی روحانی» نوشت: مرور سیاست های رسانه ای روحانی و حضور غافلگیرانه او در گفت وگوی تلویزیونی همگرا با فعالیت های تبلیغاتی زودهنگام وی است. تمرکز روحانی بر تلگرام بعنوان یگانه عامل شانس موفقیت او در انتخابات پیش رو، سخنرانی هایش را دستخوش موضع گیری های غیرعلمی کرده است.

سریال ناتمام انتقاد از برجام
توافق هسته ای و برجام با وجود رفع تحریم ها علیه ایران و ایجاد ثبات و آرامش برای کشور، همچنان از سوی منتقدان دولت سندی بی حاصل معرفی می شود. درکنار برجام، فیش های حقوقی نامتعارف هم آماج تاخت و تاز مخالفان است.
یک رسانه مجازی به نقل از نماینده شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی نوشت: متاسفانه برخی برجام را برای مردم بزک کردند اما امروز که مشخص شده است این توافق سودی برای کشور ندارد از صفوف مدافعان برجام در حال گریز به صفوف منتقدین هستند.

کانال مجازی که خود را منتسب به اصولگرایان می داند درباره برجام نوشت: پس از روشن شدن بی دستاوردی مذاکرات برای مردم، دولت به «مقصرتراشی برای بی دستاوردی برجام» روی آورده است. تلاش برای اجباری شدن لمس دستاوردهای برجام، از راه های ممکن برای عبور بی سر و صدا از شکست وعده های برجامی به شمار می آید.
همین کانال با اشاره به قراردادهای نفتی جدید آورد: آیا سرنوشت پر خسارت و عایدی «تقریبا هیچ» برجام کافی نیست تا از تکرار روند «محرمانه سازی» «تصویب عجولانه قیمت نفت» پرهیز کنیم؟ دولت و وزارت نفت باید به طوردقیق گزارش دهند که کدام تکالیف اصلاحی بر عهده شان بوده و چه کرده اند؟ و با کدام منتقدان اصلی ولو درحد نیم ساعت جلسه گذاشته اند؟

کانال تلگرامی یکی از خبرگزاری ها یادداشت «پرویز شیخ طادی» کارگردان سینما خطاب به رییس جمهوری را منتشر کرد در بخشی از این یادداشت می خوانیم: از دولت می خواهم از تعصب بر «برجام» بپرهیزد. نباید از یاد برد که ایرباس و بویینگ تنها سازندگان صنایع هوایی نیستند.

تلاش خستگی ناپذیر مخالفان برای تخریب دولت در ماجرای فیش های حقوقی
کانال تلگرامی یکی از رسانه های تندرو با اشاره به گفته های «محمدباقر نوبخت» سخنگوی دولت درباره رییس پیشین صندوق توسعه ملی او را به جانبداری از مدیر ۵۷ میلیونی متهم کرد. در همین پیوند «علیرضا قزوه» شاعر در صفحه اینستاگرام خود با انتشار قطعه شعری به سخنان نوبخت واکنش نشان داد. در بخش هایی از این شعر می خوانیم: این ذخیره هم ذخیره ای است از ذخیره های ارزی نظام/ لقمه می خورند/ لقمه ی حرام/ این ذخیره - مجرم بزرگ روزگار- را بزرگ کن/ این ذخیره را برای روزهای سخت بعد از این خود نگاه دار.

کانال تلگرامی یکی از خبرگزاری ها تصاویری از نقاشی های گرافیتی (دیوارنگاری) در شهر مشهد منتشر کرد و در توضیح آن نوشت: هنرمندان گرافیت کار مشهدی هم با هنر خود معترض حقوق های نجومی مدیران دولتی شدند.

کانال دیگری زیر عنوان «تعلل در برخورد با نجومی بگیران» نوشت: در دولت یازدهم انگیزه کافی برای برخورد با مدیران نجومی و حرامخواران وجود ندارد. دولت تنها معدودی از مدیران متخلف را برکنار و یا با استعفای آنان موافقت کرده و سوال اینجا است آیا دولت موظف نیست به عملکرد خلاف مدیرانی که اسامی آنان افشا نشده است رسیدگی کند؟

«احمد توکلی» نماینده پیشین مجلس در کانال خبری خود نوشت: روحانی با حرام خواری در فیش های حقوقی برخورد نکند در انتخابات آینده ماندگار نمی شود. برجام برخلاف ادعای دولت نتوانست تمامی تحریم ها را از بین ببرد.

دیگر کانال تلگرامی داعیه دار اصولگرایی با طرح این پرسش که آیا دولت راضی به دل کندن از مدیران فاسد می شود؟ نوشت: آیا قرار است دولت به جای پیگیری جدی موضوع و اعلام نتیجه آن به مردم صبر کند تا موضوع شامل مرور زمان شود و این ۹۵۰ مدیر متخلف بدون مجازات به حیف و میل کردن بیت المال ادامه دهند.

نقدهای بی پایه به تصمیم های دولت؛ از خرید هواپیما تا احیای سازمان برنامه و بودجه
یک کانال تلگرامی مخالف دولت از دیدگاهی متعارض با کارگردان منتقد خریداری هواپیما از بویینگ و ایرباس، درباره خرید هواپیما از ژاپن نوشت: آیا رییس جمهوری خبر دارد ژاپنی ها تولیدکننده هواپیما نیستند و خودشان واردکننده اند. شرکت میتسوبیشی سابقه تولید یک فروند هواپیما هم ندارد، معلوم نیست چطور مسوولان وزارت راه برای خرید هواپیما به این شرکت مراجعه کرده اند؟

کانال دیگری نیز به نقل از سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس نوشت: مردم باید بدانند که دولت با افزایش مناطق آزاد چه بلایی بر سر آنها می آورد. سود کلانی از این طریق نصیب دولتی ها به ویژه آقازاده ها می شود. می خواهند سرمایه مردم را به تاراج ببرند.

«حسین دهباشی» مستندساز و تاریخ پژوه در کانال تلگرامی خود نوشت: گیرِ کارِ این دولتِ عزیز درواقع بی صدایی و تنهایی و مظلومیّت نیست، کهنسالی و عدمِ تحققِ وعده هایِ بسیار و از پااُفتادگی و شکافِ هردم عمیق ترِ توده مردمِ معمولی با نخبگان است و بی تدبیریِ دوستان و آشنایان و نااُمیدیِ مردمان، همین.

کانال یکی از خبرگزاری ها نیز درباره تصمیم دولت در زمینه سازمان مدیریت و برنامه ریزی آورد: برای سومین بار در ۱۰ سال گذشته «سازمان برنامه و بودجه» و «سازمان امور اداری و استخدامی» از هم مجزا شدند آن هم با دو رییس مجزا. افکار عمومی اما از روحانی می پرسند که چرا احیای یک سازمان به عنوان وعده انتخاباتی مطرح و پس از تحقق همان وعده، دولت دوباره به نقطه صفر بازگشته است؟
مرجع : ایرنا