به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۱:۵۲
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۵/۱۹ ساعت ۱۲:۴۶
کد مطلب : ۱۱۳۴۰۹
هشدار مقامات امنیت ملی حزب جمهوریخواه:

ترامپ خطرناک‌ترین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا خواهد بود

گروه بين‌الملل: پنجاه تن از مسئولان حزب جمهوری خواه آمریکا دربیانیه ای تاکید کردند ترامپ شایستگی لازم را برای اداره امور آمریکا ندارد.
ترامپ خطرناک‌ترین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا خواهد بود
حدود پنجاه تن از مسئولان امنیت ملی حزب جمهوری خواه آمریکا از جمله یکی از مدیران کل پیشین سازمان جاسوسی این کشور (سیا) با انتشار بیانیه ای تاکید کردند: دونالد ترامپ شایستگی لازم را برای اداره امور آمریکا ندارد و اگر به کاخ سفید راه یابد بی احتیاط ترین و خطرناک ترین رئیس جمهور تاریخ آمریکا خواهد بود. این بیانیه انتقاد آمیز از دونالد ترامپ که به لحاظ شدید اللحن بودن واژه ها و عبارات انتخاب شده کاملا متمایز از انتقادات قبلی است، تازه ترین اعتراض کارشناسان امنیتی حزب جمهوری خواه آمریکا از نامزد جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آینده این کشور است.

مسئولان امنیتی حزب جمهوری خواه آمریکا در بیانیه خود تاکید کردند:" دونالد ترامپ شخصیت، شایستگی و تجربه رئیس جمهور شدن را ندارد و اگر به کاخ سفید راه یابد اقتدار اخلاقی آمریکا را که ادعای رهبری جهان آزاد را دارد، تضعیف خواهد کرد. به نظر می‌رسد ترامپ کمترین شناختی از قانون اساسی آمریکا، قوانین رایج در آمریکا، نهادهای آمریکایی، ارزشهای آمریکایی از جمله مدارای مذهبی، آزادی مطبوعات و استقلال قضایی ندارد." در این بیانیه آمده است:" هیچ یک از ما در انتخابات ریاست جمهوری آینده به دونالد ترامپ رای نخواهیم داد. برخی از ما درباره شایستگی های هیلاری کلینتون نامزد حزب دموکرات در انتخابات آینده نیز شک و تردیدهایی داریم."

جمهوری خواهان در این بیانیه که ابتدا در روزنامه نیویورک تایمز منتشر شد، تاکید کردند:" از دیدگاه سیاست خارجی دونالد ترامپ صلاحیت های لازم را برای تصدی ریاست جمهوری و فرماندهی کل نیروهای مسلح آمریکا ندارد. در واقع ما اطمینان یافته ایم که اگر دونالد ترامپ در انتخابات نوامبر آینده پیروز شود، یک رئیس جمهور خطرناک خواهد بود و امنیت ملی ، آرامش و آسایش آمریکایی ها را به خطر خواهد انداخت." از جمله افرادی که این بیانیه را امضا کرده اند تعداد زیادی از مسئولان حزب جمهوری خواه هستند که در دوره روسای جمهور جمهوری خواه آمریکا مناصب دولتی داشته اند و از میان آنها می‌توان به مایکل هایدن رئیس پیشین سیا اشاره کرد که مدتی نیز ریاست آژانس امنیت ملی آمریکا را بر عهده داشته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز از واشنگتن، مایکل چرتوف وزیر امنیت داخلی آمریکا در دوره ریاست جمهوری جرج دبلیو بوش، جان نگروپونته مدیر پیشین سازمان اطلاعات ملی آمریکا و همچنین کارلا هیلز و رابرت زوئلیک دو نماینده تجاری آمریکا در ادوار گذشته از دیگر مسئولان جمهوری خواهی هستند که بیانیه انتقاد آمیز بر ضد ترامپ را امضا کرده اند. اما از افرادی که در تهیه این بیانیه نقش ایفا کرده اند می‌توان به فیلیپ زلیکوف اشاره کرد که یکی از مشاوران اصلی کندولیزا رایس وزیر امور خارجه پیشین آمریکا بوده است.

دونالد ترامپ در واکنش به بیانیه انتقاد آمیز این گروه از مسئولان امنیتی حزب جمهوری خواه آمریکا تاکید کرد امضا کنندگان این بیانیه "اعضای گروهی از نخبگان شکست خورده واشنگتن هستند که باید به خاطر ناامن و خطرناک کردن جهان ملامت شوند". دونالد ترامپ در واکنش به بیانیه انتقاد آمیز این گروه از مسئولان امنیتی حزب جمهوری خواه آمریکا تاکید کرد امضا کنندگان این بیانیه "اعضای گروهی از نخبگان شکست خورده واشنگتن هستند که باید به خاطر ناامن و خطرناک کردن جهان ملامت شوند".

دونالد ترامپ در پاسخ به بیانیه انتقاد آمیز مسئولان امنیتی جمهوری خواه تصریح کرد:" این افراد که در گذشته در سیستم حکومتی آمریکا بوده اند به همراه هیلاری کلینتون سرمنشا فجایعی بوده اند که منجر به تهاجم به عراق شد و کاری کردند که اتباع آمریکایی در بنغازی لیبی جان خود را از دست بدهند؛ اینها همان افرادی هستند که با عملکرد خود اجازه دادند گروه تروریستی داعش شکل بگیرد."
مسئولان امنیتی حزب جمهوری خواه آمریکا در بیانیه خود به اظهار نظرهای خاص و جنجالی میلیاردر بخش املاک آمریکا اشاره نکردند اما بیانیه انتقاد آمیز آنها در واقع پاسخ به یک رشته اظهارات جنجال برانگیز ترامپ است.

دونالد ترامپ پیوسته اظهار نظرها و موضع گیری هایی می‌کند که نه تنها از طرف رقبا بلکه حتی گاهی از طرف مسئولان حزب جمهوری خواه نیز به نژاد پرستی متهم می‌شود. ترامپ علاوه برمخالفت با پذیرش آوارگان سوری و تاکید بر ضرورت منع ورود مسلمانان به خاک آمریکا، حتی مکزیکی ها را که همسایه آمریکا هستند دزد و قاچاقچی توصیف کرده و تاکید کرده است در صورت ورود به کاخ سفید با هزینه مکزیکی ها در مرزهای آمریکا با این کشور دیوار خواهد کشید. دونالد ترامپ ضرورت وجود سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را نیز زیر سوال برده و در موضعی بحث برانگیز از ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه تمجید کرده است.