به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۹:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۵/۲۱ ساعت ۱۳:۱۴
کد مطلب : ۱۱۳۵۶۵
مساله عضویت ترکیه اصلا محل بحث نیست

ناتو: آنکارا شریک استراتژیک ماست

گروه بین الملل: ناتو در واکنش به گزارشات اخیر درخصوص عضویت ترکیه و موضع ائتلاف نظامی ناتو نسبت به کودتای نافرجام 15 ژوئیه، تاکید کرد که این مساله اصلا محل بحث در این ائتلاف نیست.
ناتو: آنکارا شریک استراتژیک ماست
به نوشته روزنامه حریت، سخنگوی ائتلاف ناتو در بیانیه‌ای گفت: لغو عضویت ترکیه در ناتو اصلا محل بحث نیست. ائتلاف ما به دفاع جمعی متعهد است و بر پایه اصول دموکراسی، آزادی فردی، حقوق بشر و اجرای قانون بنا شده است.

ناتو بر تداوم مشارکت ترکیه حساب کرده و ترکیه نیز می‌تواند بر همبستگی و حمایت ناتو حساب کند. آنکارا یکی از متحدان ارزشمند است که مشارکت‌های دائم و حضور پررنگی در تصمیمات مربوط به چالش‌های امنیتی دارد. ائتلاف ناتو افزود: ینس استولتنبرگ (دبیرکل ناتو) شب کودتا با رجب طیب اردوغان رییس‌جمهور و مولد چاوش اوغلو وزیر خارجه ترکیه صحبت کرده است.

در ادامه این بیانیه آمده است: استولتنبرک در جریان این تماس تلفنی به شدت کودتای نافرجام در ترکیه را محکوم و بر حمایت کامل از نهادهای دموکراتیک ترکیه تاکید کرده است. او همچنین از دولت منتخب ترکیه و احترام به تصمیم مردم این کشور حمایت کرده است. استولتنبرک همچنین به تمامی خانواده‌های قربانیان این کودتای نافرجام تسلیت گفت.

در همین حال تاجان ایلدم، معاون دبیرکل ناتو در امور دیپلماسی عمومی گفت: عضویت ترکیه در ناتو به هیچ عنوان محل بحث نیست. وی افزود: ناتو در زمان‌های سخت و دشوار در کنار ترکیه ایستاده است. کودتای نافرجام 15 ژوئیه حمله‌ای به نهادهای دموکراتیک بود. ناتو به شدت این کودتا را محکوم کرده و موضع مردم ترکیه را تحسین می‌کند. عضویت ترکیه در ناتو به هیچ عنوان محل بحث نیست. ترکیه یکی از متحدان قابل اعتماد ناتو محسوب می‌شود. هیچ شکی در مشارکت‌های ترکیه در ناتو وجود ندارد. امیدوارم که این گمانه‌زنی‌ها هر چه سریعتر برطرف شود. ناتو همچنین بر اهمیت مذاکرات کنونی ترکیه با روسیه تاکید می‌کند.
مرجع : ایسنا