به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۵/۲۲ ساعت ۱۴:۴۷
کد مطلب : ۱۱۳۶۳۳

فرمان‌آرا با دلم می‌خواد به سینما می‌آید

گروه فرهنگی: فیلم «دلم می‌خواد» تازه‌ترین ساخته بهمن فرمان‌آرا پس از رفع اختلافات میان تهیه کننده و کارگردان، توسط شورای پروانه نمایش تماشا شد تا پس از اعمال برخی اصلاحات جزیی، مجوز نمایش دریافت نماید و نخستین فیلم فرمان‌آرا با فضایی متفاوت و شاد به اکران برسد.

بهمن فرمان آرا که در دو دهه اخیر با ساخت «بوی کافور عطر یاس»، «خانه‌ای روی آب» و «یک بوس کوچولو» که به سه گانه مرگ معروف شدند و سپس ساخت فیلم «خاک آشنا» را که پس از دو سال توقیف، اکران شد، مدت طولانی بود که از فیلمسازی فاصله گرفته بود و اوج این فاصله گیری با تعطیلی خانه سینما و اعتراض عملی فرمان آرا نظاره شد و چنین تصور شد که این کارگردان پرسابقه دیگر روی صندلی کارگردانی نخواهد نشست.

فرمان آرا در پی تعطیلی موقت خانهٔ سینما توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت پیشین، سه سیمرغ بلورین خود را به نشانه اعتراض به دفتر جشنواره فجر پس داد و پس از آن به صورت علنی تاکید کرد تا این مدیران در سینما (شمقدری و همکارانش) در مصدر امور باشند، فیلمی نخواهد ساخت و به این گفته اش نیز تا پایان عمر دولت پیشین وفادار ماند و هیچ اثری نساخت و ترجیح داد سناریوهایش را از کشوی میزش خارج نکند.

از تغییرات مدیریتی در سازمان سینمایی و بازگشایی خانه سینما بود که فرمان آرا از ساخت اثر جدیدی خبر داد که محتوایش را متفاوت با آثار پیشین خواند اما درباره وجه تمایز این اثر با فیلم هایش پیشینش سخنی به میان نیاورد و پس از درخواست ایوبی از او برای بازگشت به جمع فیلمسازان فعال در عرصه تولید، او رسماً پروژه تازه اش را کلید زد و این درخواست را اتفاقی نادر در سینمای ایران خواند.

این فیلم که آخرین جلسات ضبطش اسفندماه 1392 به پایان رسید، به عنوان آغاز یک سلسله آثار با مضامینی شاد تلقی می‌شد که البته بعید است طنز تلخی در پی اش نداشته باشد و فرمان آرا به خنداندن بی‌هدف مخاطب بسنده کند. با پایان فیلمبرداری و در مرحله تدوین این فیلم، اختلافات میان تهیه کننده و کارگردان «دلم می‌خواد» آشکار و رسانه‌ای شد.بدین ترتیب فیلم تازه فرمان آرا در یک بلاتکلیفی کم‌سابقه گرفتار شد و با عبور از سال‌های 1393 و 1394 اتفاق خاصی رخ نداد.

با پادرمیانی برخی سینماگران از جمله رضا کیانیان برخی مشکلات حل شد و ظاهراً اخیراً تهیه کننده، امتیاز سرمایه گذاری‌اش را به شخص دیگری واگذار کرده و صرفاً عنوان تهیه کننده را در اختیار دارد.پس از این نقل و انتقال، نسخه مورد تایید از فیلم فرمان آرا به سازمان سینمایی ارسال شده و این نسخه در شورای پروانه نمایش مورد بازبینی قرار گرفته است. اعضای شورای پروانه نمایش نیز به روال مرسوم اصلاحاتی درباره این فیلم اعلام کرده‌اند که پس از اعمال این اصلاحات، «دلم می‌خواد» پروانه نمایش را دریافت می‌کند.

در صورت ارائه نسخه نهایی این فیلم به سازمان سینمایی، زمان چندانی تا صدور پروانه نمایش، ثبت قرارداد و قرارگیری در نوبت اکران و در نهایت اکران «دلم می‌خواد» باقی نمانده است. رضا کیانیان، مهناز افشار، محمدرضا گلزار، آرمینه زیتون‌چیان، رضا بهبودی، ندا مقصودی، پیام دهکردی، صابر ابر، رؤیا نونهالی، علی سرابی، بهناز جعفری، فرزین صابونی، سحر دولتشاهی، احمد ساعتچیان و مریم بوبانی در فیلم تازه فرمان آرا بازی کرده اند.