به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۴:۱۲
 
۱۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۵/۲۴ ساعت ۱۵:۵۸
کد مطلب : ۱۱۳۸۶۹

دلواپسان ساختمان اوقاف را تخلیه نکردند!

گروه سیاسی: با وجود صدور حکم قضایی به نفع اداره کل اوقاف استان تهران مبنی بر تخلیه ساختمان این مجموعه، اوقاف هنوز نتوانسته است ساختمان موقوفه «میرشکار» را از روزنامه «وطن امروز» بازپس بگیرد.
روزنامه ایران نوشت: سند جدیدی که روز گذشته در اختیار «ایران» قرار گرفت، نشان می دهد روزنامه «وطن امروز» همچنان در ساختمان وقفی ای مستقر است که موعد اجاره آن 29 اسفندماه 1390 به پایان رسیده است، اما سند اخیر، تأیید می کند که با وجود صدور حکم قضایی به نفع اداره کل اوقاف استان تهران مبنی بر تخلیه ساختمان مذکور و علی رغم ارائه فرصت برای تخلیه، اوقاف هنوز نتوانسته است ساختمان موقوفه «میرشکار» را از «وطن امروز» بازپس بگیرد.

آغاز ماجرا
توجه رسانه ها به موضوع ساختمان وقفی سه طبقه این روزنامه، نحوه اجاره و میزان اجاره بهای آن، زمانی جلب شد که «وطن امروز» چهارشنبه 6 مرداد منتشر نشد. در اطلاعیه ای که در کانال «تلگرام» این رسانه منتشر شد، دلیل این تصمیم، «اخلالی که مأموران یکی از نهادها در فرآیند کاری روزنامه ایجاد کردند»، عنوان شد. اظهارات یک مقام آگاه در «ایرنا» نشان داد این نهاد، اداره اوقاف است که ساختمان وقفی را از این روزنامه مطالبه کرده است. اوقاف در اطلاعیه ای، ضمن رد این ادعا که تصمیم به منتشر نکردن یک روزه «وطن امروز»، ناشی از تلاش این سازمان برای بازپس گیری ساختمان بود، تأکید کرد: «ساختمان فعلی روزنامه وطن امروز در اول آبان 1390... در اختیار این روزنامه قرار گرفته و به هیچ وجه به صورت رایگان در اختیار این روزنامه نبوده است. با توجه به اتمام زمان اجاره در پایان مدت مقرر (29/12/1390) و با وجود مکاتبات متعدد صورت پذیرفته با روزنامه وطن امروز درخصوص تمدید سند اجاره و پرداخت اجور معوقه و اجرت المثل ایام تصرف، با توجه به عدم تمکین روزنامه، در اجرای نیت واقف خلل ایجاد شده است.»

این اطلاعیه با اشاره به اینکه «در تاریخ 15/2/93 و 29/4/93 از سوی شعبه هشتم دادگاه حقوقی تهران، حکم تخلیه و پرداخت اجرت المثل تصرف صادر شده است»، آمده است: «در تاریخ 5/5/95، ضابطین قضایی به منظور اجرای حکم به محل مورد نظر مراجعه و با اعطای مهلت 10 روزه از تاریخ مذکور برای تخلیه مکان مورد نظر، صورتجلسه ای تنظیم و به تأیید قائم مقام روزنامه وطن امروز و نماینده اوقاف رسیده است.» در پاسخ به این اطلاعیه، «وطن امروز» مدعی شد که اجاره بها را پرداخت کرده و مشکل نه از این روزنامه، که ناشی از اوقاف است که به صورت غیرمعقول اجاره بها را افزایش داده و با وجود پیگیری آنان، اوقاف حاضر به مذاکره و مصالحه نشده است.

این ادعا، از سوی یک مقام آگاه که با «ایران» گفت وگو کرد، رد شد. این مقام آگاه، ضمن اذعان به پرداخت های «وطن امروز» تأکید کرد که مطابق رأی قضایی، «وطن امروز» باید اجرت المثل زمانی که ساختمان را در اختیار داشته، پرداخت کند و علاوه بر آن، مطابق حکم قضایی باید نسبت به تخلیه ساختمان نیز اقدام کند. وی با تأکید بر اینکه طبق ضوابط، اجرای حکم تخلیه از سوی ضابط قضایی صورت می گیرد، از فرصت 10 روزه به «وطن امروز» برای تخلیه ساختمان خبر داد که البته تا امروز اجرا نشده است. این مقام آگاه خاطرنشان کرد: «وقتی اجاره بها پرداخت نشده است، به این معنی است که سازمان اوقاف نمی تواند نیت واقف را اجرا کند زیرا باید پولی پرداخت شود تا بتوان نیت واقف را اجرا و در مسیر تعیین شده از سوی واقف هزینه کرد، اما این اتفاق نیفتاد.»

آخرین سند چه می گوید؟
سندی که روز گذشته در اختیار «ایران» قرار گرفت، نشان می دهد که با وجود فرصت 10 روزه ای که براساس صورتجلسه 5 مردادماه 1395 به «وطن امروز» داده شده بود تا ساختمان را تخلیه کند، این روزنامه همچنان از این اقدام خودداری می کند. این در حالی است که حکم قضایی برای تخلیه این ساختمان، در سال 1393 صادر شده و اوقاف دو سال به «وطن امروز» فرصت داده است تا علاوه بر پرداخت اجرت المثل مدت زمان در اختیار داشتن این ساختمان، آن را تخلیه کند. اما به نظر می رسد «وطن امروز» به «چندین مرتبه اخطار» توجهی نکرده و با وجود پایان مهلت 10 روزه تخلیه، همچنان بر آن است تا ساختمان سه طبقه موقوفه میرشکار را در اختیار داشته باشد. امری که سبب شد اوقاف بار دیگر دست به دامان مرجع قضایی شود تا شاید به این ترتیب، در نهایت بتواند با دریافت ساختمان و اجاره بها، به نیت واقف عمل کند. اما سؤال دیگر این است که اگر ساختمان تخلیه نشده و اقدام به تخلیه تنها به امضای یک صورتجلسه منتهی شده است، «اخلال مأموران» اوقاف (که منابع آگاه تأکید کرد نه از اوقاف، که ضابط قضایی بوده است) چگونه می توانسته است مانع انتشار یک روزه این روزنامه شود؟