کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

سن‌بیماری قلبی‌درایران به زیر40سال رسید

ایرنا , 25 مرداد 1395 ساعت 16:09

گروه سلامت: رئیس انجمن آترواسکلروز با اشاره به کاهش سن ابتلا به بیماری قلبی -عروقی درایران به زیر 40 سال،گفت:بیماری های قلبی-عروقی درکشورافزایش قابل توجهی داشته، به طوری که سن ابتلا حدود 35 سال گزارش شده است.


دکترمسعود قاسمی درنشست خبری هجدهمین کنگره تازه های قلب وعروق افزود:درکشورهای درحال توسعه میزان ابتلا به بیماری قلبی-عروقی افزایش قابل توجهی دارد بطوری که درجمعیت مردان سن ابتلا به انواع این بیماری ها حدود 30 تا 35 سال است که البته ایران نیزمتفاوت ازاین شرایط نیست.

رئیس هجدهمین کنگره تازه های قلب و عروق با اشاره به اینکه ازهر10 ایرانی 4 نفر به بیماری های غیرواگیرمبتلا می شوند،ادامه داد:درکشورما حدود 40 درصد علت مرگ و میرها ناشی از بیماری های غیرواگیر است و به نوعی به بیماری قلبی و عروقی ارتباط دارد؛ اگرحوادث و بیماری های مغزی را به این آمار اضافه کنیم، 40 درصد آمار بسیار بالایی است. دکتر قاسمی در خصوص مهمترین عوامل ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی به استعمال سیگار و قلیان اشاره کرد و گفت: سیگار وقلیان ازجمله عواملی هستند که فرد را به انواع بیماری های قلبی وعروقی دچارمی کند وافراد سیگاری 5 برابر بیشتر به بیماری قلبی مبتلا می شوند و در کنار این افراد خانواده و نزدیکان آنان نیز دو برابر بیشتر ازسایرابتلا به این بیماری ها را تجربه می کنند.

*** مصرف نمک در ایران بالاتر ازحد استاندارد جهانی

رئیس هجدهمین کنگره تازه های قلب -عروق در ادامه به مصرف بیش از اندازه نمک درمیان خانواده های ایرانی اشاره کرد و گفت:نمک یکی ازمهمترین عواملی است که منجر به ابتلا به بیماری های قلبی-عروقی می شود؛ درایران مصرف سدیم بالاتر از استاندارد جهانی است و اغلب غذاهای ایرانی شوراست؛ به عنوان مثال در فست فودها تا 40 درصد نمک افزوده می شود. وی توضیح داد:بررسی ها نشان می دهد که شیوع بیماری قلبی - عروقی، حدود 25 درصد افسردگی را به دنبال دارد و یک چهارم بیماران قلبی دچار افسردگی می شوند.

قاسمی همچنین افزود: استفاده ازروغن های جامد در پخت و پز نیز ازعواملی است که ابتلا به بیماری های قلبی-عروقی را افزایش می دهد و این نیازمند همکاری بخش های مختلف و سیاستگذاری ها نظام سلامت کشوراست.

وی از مقوله پیشگیری به عنوان اصل مهم نام برد و گفت :سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که تا سال 2025 بیماری های قلبی و عروقی باید تا 25 درصد کاهش یابد. قاسمی یادآور شد:ساختار تغذیه نیزایران باید مورد توجه قرار گیرد؛ تغذیه سالم از ابتدای تولد و با فرهنگ سازی درخانواده ها امکان پذیر است. بسیاری از مراکزی که مواد غذایی آماده و تهیه می کنند از روغن های جامد استفاده می کنند؛اگر 4 تا 5بار در هفته ازروغن جامد استفاده شود در دهه دوم و سوم زندگی بیماری قلبی به سراغمان خواهد آمد.

وی تاکید کرد:کاهش روغن جامد ازبرنامه غذایی نیازمند همکاری سراسری،ابتکار عمومی وهمت بلند می خواهد که زندگی در آینده سالم تری داشته باشیم.

*** شیوع دیابت در بین جوانان و کودکان


رئیس انجمن آترواسکلروز ایران به دیابت نوع 2 اشاره کرد وگفت:درگذشته بیشترافراد سالمند مبتلا به دیابت می شدند اما امروزه دیابت نوع 2 درجوانان وحتی کودکان نیز مشاهده می شود. دکتر قاسمی با بیان اینکه درهجدهمین کنگره تازه های قلب-عروق، آخرین روش های درمانی و همچنین جدید ترین تکنیک های جراحی و درمان به مخاطبان ارایه می شود،گفت: دراین کنگره کارگاه های درمان بیماری وریدی، استنت گذاری، بالون گذاری، لیزرتراپی برگزار می شود.همچنین تعویض دریچه آئورت بدون جراحی به متخصصان آموزش داده می شود.

وی ادامه داد:رفع تنگی رگ های گردنی، تعبیه دریچه آئورت بدون جراحی، تکنولوژی ترمیم دریچه میترال بدون جراحی از جدید ترین روش های درمان است که در این کنگره نیز ارائه خواهد شد. قاسمی اظهار کرد:با توجه به پیشرفت های علمی و پزشکی درکشورمان تمامی روش های درمان و جراحی بیماری های قلبی که درجهان متداول است درایران توسط متخصصان انجام می شود.

وی تاکید کرد:نیاز داریم سطح و روش های علمی به صورت یکنواخت درکشورانجام شود و دراین کنگره سعی می شود تا پزشکان در دور افتاده ترین نقطه کشور تمامی روش ها و تکنیک های جدید درمان و جراحی را آموزش ببینند. قاسمی تاکید کرد:باید همت کرد تا تجهیزات پزشکی و نیروی انسانی متخصص در سراسر کشور و حتی در دور ترین نقاط کشور به صورت عادلانه و مناسب توزیع شود. هجدهمین کنگره تازه های قلب-عروق با حضور محققان و متخصصان داخلی و خارجی از 23 تا 26 شهریور در برج میلاد برگزار می شود.


کد مطلب: 113921

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/113921/سن-بیماری-قلبی-درایران-زیر40سال-رسید

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir