به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۵/۲۶ ساعت ۱۵:۰۲
کد مطلب : ۱۱۳۹۹۰
ورد اسمیت؛برنامه رباتیک برای گزارش خبر

ربات‌های خبـرنگــار در المپیـک ریـو

گروه فناوری: اگر در گذشته فناوری‌های جدید جایگزین بسیاری از مشاغل خدماتی شدند، امروز هوش مصنوعی در رقابت با شغل‌های پویا و حرفه‌ای قرار گرفته است. پیشرفت هوش مصنوعی می‌تواند در آینده درصد قابل توجهی از صاحبان مشاغل را تهدید کند.
ربات‌های خبـرنگــار در المپیـک ریـو
پیش‌بینی می‌شود تا سال 1414 شمسی/ 2035 میلادی، 50 درصد شغل‌هایی که در دنیای هوش مصنوعی معادلی برای آنها وجود دارد، از میان بروند.
اکنون زمان آن رسیده است که رزومه‌های خلاقانه‌تری ارائه کنیم تا موقعیت شغلی خود را در امان نگه داریم. کاری که ربات‌ها از عهده انجام آن برنمی‌آیند می‌تواند برگ برنده انسان باشد. ربات‌های خبرنگار می‌توانند کمیت اطلاعاتی را که در دسترس بشر است به طور باورنکردنی افزایش دهند، اما هیچ وقت نمی‌توانند نقشی را که یک انسان در تحلیل و تنظیم یک گزارش دارد، تحت تاثیر قرار دهند. این ربات‌ها در نهایت اخبار فوری را که در یک قالب خاص قرار می‌گیرند، پیاده می‌کنند و دیگر نقش‌های یک خبرنگار حرفه‌ای در جایگاه خود باقی می‌ماند.
 
ایده استفاده از هوش مصنوعی اخبار ساده و مفیدی را به مخاطب انتقال می‌دهد. ربات‌های خبرنگار می‌توانند در زمان بسیار کوتاهی نتایج و امتیازهای ورزشکاران را در مسابقات المپیک گزارش کنند. در نگاه نخست به نظر می‌رسد این ربات‌ها جای خبرنگاران را می‌گیرند، اما استفاده از این ربات‌ها زمان بیشتری به خبرنگاران می‌دهد تا اخبار جالب و گزارش‌های پیچیده بعد از بازی را با کیفیت بهتری ارائه کنند.
 
همزمان با آغاز المپیک ریو، علاقه‌مندان به رشته‌های مختلف ورزشی در سراسر جهان اخبار و نتایج مسابقات را دنبال می‌کنند. خبرگزاری‌ها، رسانه‌های مکتوب، دیداری و شنیداری همه در تلاش هستند در کوتاه‌ترین زمان ممکن، مخاطبان را از آخرین امتیازات قهرمانان جهان مطلع کنند. در این میان واشنگتن پست از این خلاقیت جدید برای پوشش خبری مسابقات بهره برده است.

همه خبرنگاران این رسانه انسان نیستند و تعدادی ربات هم در گروه خبرنگاران اعزامی به المپیک شرکت دارند. واشنگتن‌پست از هوش مصنوعی و ربات‌های خبرنگار برای پوشش خبرهای مربوط به المپیک ریو 2016 استفاده میکند. نرم‌افزار هلیوگراف (Heliograf) به ایجاد داده‌های خام و به‌روزرسانی سریع و کوتاه کمک می‌کند. در مرحله بعد خبرنگارها اطلاعات چالش‌برانگیز و هوشمندانه مسابقات را تحلیل می‌کنند.
 
واشنگتن پست از نرم‌افزارهایی برای گزارش زنده خبری درباره المپیک استفاده می‌کند که نتایج مسابقات را در لحظه پوشش می‌دهند. هوش مصنوعی داده‌هایی مثل نتایج مسابقات، تعداد مدال‌ها و اطلاعات مشابه را گردآوری می‌کند و در قالب‌های خبری از پیش تعیین‌شده قرار می‌دهد. مسئولان این روزنامه معتقدند با این کار ربات‌ها جایگزین انسان نخواهند شد و خبرنگاران هم فرصت و فراغت بیشتری دارند تا اخبار جالب و گزارش‌های پیچیده بعد از مسابقات را باکیفیت بهتری ارائه کنند.
 
با وجود سرعت و دقت بالای این نرم‌افزار، استفاده از هوش مصنوعی هنوز به مرحله‌ای نرسیده است که نیاز به نیروی انسانی درگیر کار را کاهش دهد. در حال حاضر سه مهندس تمام وقت نرم‌افزار را پایش می‌کنند و چهار پنج نفر دیگر در پروژه کنترل و تنظیم نرم‌افزار درگیر هستند، اما در آینده‌ای نه‌چندان دور خبرنگاران زمان آزاد بیشتر برای تحلیل محتوا دارند و نرم‌افزار قابلیت‌های بیشتری در مدیریت محتوا پیدا خواهد کرد. برای مثال قابلیت‌های آینده این نرم‌افزار می‌تواند جست‌وجوی کلمات کلیدی باشد که بیشتر در اخبار مورد توجه قرار گرفته‌اند.
 
پیش از این هم ربات‌هایی به عنوان خبرنگار استفاده شده‌اند، اما این نخستین بار است که در برنامه‌ای با ابعاد جهانی و حساسیت خبرها از این ربات‌ها استفاده می‌شود.  ربات خبرنگاری که پیش از این معرفی شده بود، ربات چینی بود که می‌توانست گزارش‌هایی با حجم و سرعت هزار کلمه در دقیقه تولید کند و در عین حال قابلیت جست‌وجوی سریع اطلاعات را داشته باشد، اما گزارش‌های این ربات نمی‌تواند تحلیلی باشد و ممکن است این گزارش‌ها منطقی در محتوای خود نداشته باشند. در اینجا نقش خبرنگارها پررنگ می‌شود و می‌توانند با دید منطقی، این گزارش‌ها را تحلیل کنند.
 
ربات‌های عکاس مسابقات المپیک
 در المپیک 2016 ریو، ربات‌های عکاس نیز به کمک عکاسان آمدند. هنگام برگزاری مسابقات شنای المپیک عکاسان اجازه ورود به آب را ندارند. ال‌بلو، یکی از عکاسان ورزشی گتی ایمیجز (Getty Images) که تاکنون از 11 مسابقه المپیک عکاسی کرده است، امسال با کمک ربات‌های زیرآبی تصاویری زنده از شناگران هنگام مسابقه ثبت شد. پیش از این هم از دوربین‌های رباتیک زیر آبی برای عکاسی استفاده می‌شد، اما این دوربین‌ها محدودیت حرکتی داشتند و به صورت ثابت قرار می‌گرفتند. وقتی شناگر از مقابل آنها عبور می‌کرد، دوربین از آنها عکس می‌گرفت و بسیاری از مواقع قاب مناسبی ثبت نمی‌شد. در ربات‌هایی که بتازگی از آنها استفاده شده است، عکاس می‌تواند سوژه را زیر نظر بگیرد، روی آن زوم کند و تصویر را از زوایای مختلف ببیند. همچنین امکان ویرایش تصاویر در لحظه وجود دارد و همان زمان تصویر پخش می‌شود.
 
این ربات‌ها نه‌تنها در مسابقات شنا و برای تصاویر زیر آبی، بلکه در دیگر مسابقات نیز می‌توانند تحولی در عکاسی ورزشی ایجاد کنند. امکان نصب دوربین در زوایای جدید، ثبت تصاویر 360 درجه و تنظیم نوردهی و فوکوس دوربین با کمک ربات‌ها امکانی است که ربات‌های هوشمند در اختیار عکاسان ورزشی قرار داده‌اند.
 
با وجود ربات‌های عکاس باز هم نقش انسان فراموش نمی‌شود. به گفته بلو، عکاسی که با کمک این ربات‌ها مسابقات شنا و شیرجه را از زاویه جدیدی ثبت کرده است، فقط وسیله‌ای برای تهیه تصاویر بهتر هستند. فعلا این ربات‌ها ایده‌ای برای استفاده از زوایای مناسب هنگام عکاسی ندارند و همچنین خلاقیت انسان سر جای خودش محکم ایستاده است.
 
نرم‌افزارهای تنظیم خبر در آینده
 نرم‌افزار ورد اسمیت (Wordsmith) برنامه رباتیک دیگری است که می‌تواند خبرهایی که قالب مشخص دارند را به سرعت گزارش کند. در برنامه‌های هوش مصنوعی مانند ورد اسمیت، حجم زیادی از داده‌ها، در زمانی کوتاه تحلیل می‌شود و گزیده‌ای از آن در قالبی که برایش تعریف شده، پیاده‌سازی می‌شود. این برنامه نیاز به چند مرحله ویرایش ندارد و با دقت بالا این کار انجام می‌شود. سرعت گزارش‌های این ربات 14 بار بیشتر از سرعت انسان است. برنامه بولد (Bold) نیز دستیار هوشمندی برای ورد اسمیت است تا ساختار جمله و شیوه انتخاب کلمات را کنترل کند. در واقع بولد به نوعی ویراستار این برنامه به شمار می‌رود.
مرجع : جام جم آنلاین