به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۲۱:۰۴
 
۲۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۵/۲۸ ساعت ۲۱:۴۲
کد مطلب : ۱۱۴۱۲۴

سازمان عفو بین الملل: ۱۸هزار زنداني در سوریه زير شكنجه كشته شدند

انتشار گسترده تصاویر این پسر ۵ ساله که در بمباران دیروز حلب توسط جنگنده‌هاي روسي با حالتی مات و مبهوت در آمبولانس نشسته شبكه‌هاي تلويزيوني و اجتماعي جهان را منقلب کرد.
انتشار گسترده تصاویر این پسر ۵ ساله که در بمباران دیروز حلب توسط جنگنده‌هاي روسي با حالتی مات و مبهوت در آمبولانس نشسته شبكه‌هاي تلويزيوني و اجتماعي جهان را منقلب کرد.
گروه بين‌الملل: سازمان حقوق بشر عفو بین الملل می گوید که در سال های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ تقریبا ۱۸ هزار نفر در زندان های تحت کنترل دولت سوریه كشته شده‌اند؛ دوره‌ای که به گفته این گروه شاهد شكنجه هاي مختلف منتهي به مرگ، از مضروب شدن با روشهاي گوناگون، تجاوز، گرسنگي و تشنگي دادن به زندانيان بوده است. عفو بین الملل می‌گوید اسناد آن شامل مصاحبه با ۶۴ "بازمانده شکنجه" است که آزار فجیع در زندان ها و بازداشتگاه ها را توصیف می‌کنند.
این گزارش تحت عنوان "شکسته شدن انسان:‌ شکنجه، بیماری و مرگ در زندان‌های سوریه" روز پنجشنبه منتشر شد. عفو بین الملل گفت که به طور متوسط روزانه ۱۰ نفر یا ماهانه ۳۰۰ نفر در زندان های این کشور جان باخته اند.

دی میستورا: یک ماه است هیچ کاروان امدادی به برخی مناطق سوریه نرفته‌ است

نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد به انتقاد از عدم دسترسی کمک‌های بشردوستانه به برخی مناطق در سوریه پرداخت. استفان دی میستورا، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در سوریه گفت که هیچ کاروان امدادی طی یک ماه گذشته به برخی مناطق در سوریه نرفته‌ است. وی که نشست نیروهای ضربت امدادی را پس از هشت دقیقه پایان داد گفت: به دلیل تاخیرها در ارائه کمک و امدادر سانی برگزاری این نشست هیچ مفهومی ندارد.

دی میستورا گفت که اعلام آتش بس 48 ساعته در جنگ در شهر حلب سوریه مهمترین موضوع مذاکرات امروز بعداز ظهر وی با کشورهایی است که در این رابطه فعالیت دارند. وی تاکید کرد: من از سوی دبیرکل سازمان ملل تاکید دارم که برای آتش بس 48 ساعته جنگ در حلب به همکاری جدی آمریکا و روسیه و تمامی صاحبان نفوذ در این کشور نیاز داریم. دی میستورا گفت که هفته آینده بار دیگر نشست نیروهای امدادی ضربت را تشکیل خواهد داد و معتقد است که رئیسان این نشست یعنی آمریکا و روسیه همچنان خواهان راه حل غیرنظامی برای سوریه هستند.

او گفته است که تا وقتی که در سوریه تنها جنگ، بمب‌های بشکه‌ای، ناپالم، حملات هوایی و بمب‌گذاری انتحاری وجود دارد، انجام چنین مذاکراتی بی‌فایده است. صدها هزار نفر در شهرهای مختلف سوریه در محاصره نیروهای دولتی یا شورشیان سوریه هستند و سازمان ملل وضعیت بسیاری از آنها از جمله حلب را وخیم گزارش کرده است. دی میستورا با ابراز ناامیدی از آمادگی طرف‌های درگیر برای اجاری چنین آتش‌بسی گفته است که نه‌تنها روسیه و آمریکا بلکه کسانی که در نبردهای روی زمین هم نفوذ دارند، باید برای توقف درگیری اقدام کنند.