به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۱:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۵/۳۰ ساعت ۱۶:۲۸
کد مطلب : ۱۱۴۲۴۸

چشم‌انداز اقتصاد جهانی در سال 2016

گروه اقتصادی: بانک جهانی در آخرین گزارش خود، رشد اقتصادی جهان را در سال 2016 ، برابر با 2.4 درصد پیش‌بینی کرده است که 0.5 درصد نسبت به پیش‌بینی قبلی کاهش یافته است.
در فصل اول سال 2016 اقتصاد جهانی مطابق انتظارات عملکردی ضعیف و کند داشت. کاهش رشد اقتصادی چین و حرکت اقتصاد این کشور به سمت تعادل جدید، سطح پایین قیمت‌ها در بازار کالاهای پایه به‌خصوص نفت، کاهش سرمایه‌گذاری در برخی از اقتصادها، روند کند تجارت و در آخر کاهش جریان سرمایه در اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه، مجموعه عواملی بودند که بهبود اقتصاد را محدود کردند.
کاهش صادرات در ابتدای فصل اول به دلیل نوسانات به وجود آمده در بازارهای مالی جهانی و یوان بوده است اما در ماه مارس، روند صادرات بهبود قابل ملاحظه‌ای یافت و همچنین ذخایر ارزی چین که از ماه نوامبر سال 2015 روند کاهشی داشت، افزایش یافته است.
نرخ پایین تورم در بسیاری از اقتصادها، سیاست‌گذاران را در کشورهای مختلف تشویق به اعمال سیاست‌های پولی انبساطی می‌کند.


در ابتدای فصل اول، بانک مرکزی اروپا، در ادامه تشدید سیاست‌های پولی خود، نرخ بهره را به صفر درصد و نرخ سپرده‌گذاری را به 0.4 - درصد رساند. همچنین بانک مرکزی ژاپن نرخ بهره بانکی را در محدوده منفی قرار داده است. علاوه بر این، در فصل اول سال 2016 فدرال رزرو آمریکا نیز مرحله دوم افزایش نرخ بهره را به تعویق انداخت. با وجود سیاست‌های اتخاذ شده، در فصل اول سال 2016، نرخ تورم جهان به خصوص در اقتصادهای توسعه‌یافته، باز هم در سطح پایین باقی ماند. نرخ تورم نقطه به نقطه در حوزه اروپا همچنان منفی بود. نرخ تورم نقطه به نقطه در آمریکا در فصل نخست سال جاری میلادی در حدود یک درصد باقی ماند. در مقابل، نرخ تورم در چین روند افزایشی داشت که تا حدودی نشان از اثرگذاری سیاست‌های پولی بانک مرکزی چین دارد.


انتظار می‌رود اقتصاد جهان در سال 2016 عملکردی تقریبا یکسان با سال 2015 داشته باشد، رشد اقتصادی جهان در سال 2015 برابر با 3.1 درصد بود و برای سال 2016، 3.2 درصد پیش‌بینی شده است. همچنین نرخ رشد برای اقتصادهای توسعه‌یافته برابر با 1.9 درصد و برای اقتصادهای در حال توسعه برابر با 4درصد بود. در واقع، رشد اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه در سال 2016 با آهنگی کمتر از سال قبل افزایش خواهد یافت. این امر عمدتا به دلیل کاهش رشد اقتصادی چین، ضعف عملکرد اقتصادهای صادرکننده نفت و همچنین دیگر کشورهای صادرکننده کالاهای پایه به خصوص اقتصادهای حوزه آمریکای لاتین است.


بانک جهانی نیز در آخرین گزارش خود، رشد اقتصادی جهان را در سال 2016 ، برابر با 2.4 درصد پیش‌بینی کرده است که 0.5 درصد نسبت به پیش‌بینی قبلی کاهش یافته است. این نهاد نیز، کاهش رشد اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه به خصوص اقتصادهای صادرکننده کالاهای پایه را به عنوان اصلی‌ترین عامل بدتر شدن چشم‌انداز رشد اقتصادی جهان معرفی کرده است.