به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۶/۰۲ ساعت ۰۹:۱۸
کد مطلب : ۱۱۴۴۳۹
نتیجه‌ی مجلس غیرعلنی!

تبعیض نفتی ایران برای چین و روسیه

گروه اقتصادي: جلسه ی غیرعلنی بررسی قراردادهای جدید نفتی در مجلس که با احضار وزیر نفت برگزار شد، پس از چانه زنی ها به نفع دلالان نفتی روسیه و چین انجامید.
تبعیض نفتی ایران برای چین و روسیه
به گزارش انصاف نیوز، قرار شده است که روسیه و چین از این پس در اولویت قراردادهای نفتی ایران قرار بگیرند و به جای رقابت آزاد برای قراردادهای نفتی ایران برای این دو کشور تبعیض مثبت قائل شوند. توجیهی که برای این تبعیض مثبت و اولویت این دو کشور آورده شده، حمایت آنها در طول تحریم ها و مذاکرات هسته ای با کشورهای ۵+۱ است در حالی که بخشی از کارشناسان نقش این دو کشور را غیرشفاف و دلالی دو جانبه در مذاکرات و در طول تحریم ها خوانده اند.

تحریم های «ظالمانه» علیه ایران با تایید روسیه و چین بر ایران تصویب و اعمال شده است. این دو کشور مهم عضو ثابت شورای امنیت سازمان ملل متحد در طول مذاکرات هسته ای همواره مواضع دوگانه ای اتخاذ می کرده اند. در ماه های اخیر بخشی از نمایندگان مجلس و فعالان سیاسی، نگرانی خود را از قراردادهای جدید نفتی به صورتی مبهم و غیرشفاف اعلام می کردند؛ اکثر منتقدان عضو جریان همسوی دولت احمدی نژاد بودند که تحریم ها در آن دوره اتفاق افتاد.

دولت احمدی نژد که به تحریک تحریم کنندگان برای تضویر تحریم های بیشتر پرداخته بود، تحریم ها را بی اثر می خواند و برای دور زدن تحریم ها هزینه های هنگفتی به کشور اعمال کرد. فروش نفت در اواخر دولت احمدی نژاد به صورت رسمی ممکن نبود و «بابک زنجانی» یکی از کانال های فروش نفت غیررسمی بود که پس از ناتوانی در پرداخت ۱۰ هزار میلیارد تومان پول نفت، در زندان به سر می برد.

حالا با افزایش تولید نفت که در دولت احمدی نژاد در اثر تحریم ها به حداقل رسیده بود، بخشی از حامیان آن دولت نقدهایی را به قراردادهای جدید نفتی مطرح کرده اند که به تبعیض مثبت به نفع شرکت های نفتی روسی و چینی ختم شده است. حامیان این تبعیض تاکنون به صورت علنی از آن دفاع نکرده اند و جلسه ی امروز مجلس به صورت غیرعلنی برگزار شده است. پیگیری بخشی از نمایندگان مجلس و فعالان سیاسی که از یک جریان خاص هستند، شائبه ی دلالی آنها برای شرکت های نفتی آن دو کشور را در فشار به دولت به وجود آورده است.