به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۰۹:۰۰
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۶/۰۲ ساعت ۰۹:۳۰
کد مطلب : ۱۱۴۴۴۳
حکم قضایی برای ۵ سینماگر و ۳ دفتر پخش فيلم

توقيف فيلم به ممنوع الكاري بدل شد!

گروه هنري: روزنامه ایران در گزارشي نوشت: «کسی را به جرم مرتکب نشده، مجازات نمی‌کنند» دقیقاً حدود یک ماه قبل بود که این جمله به نقل از غلامرضا موسوی رئیس شورای عالی تهیه‌کنندگان سینما تیتر برخی رسانه‌های خبری شد. صحبت‌های او در واکنش به تب و تابی بود که بواسطه عملکرد شبکه‌های ماهواره‌ای گریبانگیر اهالی سینما شده بود. در آخرین روزهای تیرماه، شبکه جِم بعد از فراز و نشیب‌هایی که در مسیر اکران سینمای ایران ایجاد کرده بود دوباره برگشته بود سر خانه اولش و پخش تیزرهای سینمایی از این شبکه آغاز شده بود.

اگر چه تهیه‌کنندگان این آثار هیچ‌کدام منکر تأثیرات فوق‌العاده اما ناخواسته تبلیغات ماهواره‌ای نبودند اما بواسطه دردسری که دامنگیر برخی فیلم‌ها شده بود با ابراز نگرانی نسبت به پخش این تیزرها واکنش نشان دادند تا شاید گرفتار مخمصه‌ای نشوند که فیلم «آااادت نمی‌کنیم» از سر گذرانده بود. پخش همین تبلیغات ماهواره‌ای که چند روزی اکران این فیلم را متوقف کرده بود حالا زنگ خطر را برای سازندگان فیلم‌هایی که مشمول این لطف ناخواسته قرار گرفته بودند به صدا درآورده بود. با وجود این غلامرضا موسوی رئیس شورای عالی تهیه‌کنندگان سینما در واکنش به ابراز نگرانی این گروه از فیلمسازان اطمینان داد که جای نگرانی نیست و از آنها درخواست کرد این مسأله را با مسئولان وزارت ارشاد در میان بگذارند و اعلام کنند شبکه جم بدون هماهنگی و اجازه آنان، تیزرها را پخش می‌کند.

در ادامه حبیب ایل‌بیگی معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی هم از این موضوع سخن گفت که حتماً دستگاه‌های نظارتی مطلع می‌شوند که آیا این تیزرها از داخل کشور سفارش شده یا اینکه این شبکه به طور خودسر آنها را پخش می‌کند و به صورت ضمنی اطمینان داد که اگر پخش تیزر فیلمی بدون سفارشی از داخل کشور اتفاق افتاده باشد، اینگونه نیست که با سازندگان آن فیلم برخورد شود. البته او در همان زمان در پاسخ به این پرسش که اگر شبکه جم خودسرانه آگهی‌ها را پخش کرده باشد، وزارت ارشاد و سازمان سینمایی از سینماگران حمایت می‌کنند تا دچار مشکل نشوند؟ گفت که اگر تخلف ثابت و احراز شود، بنا بر اصل استقلال قوا، قوه مجریه نمی‌تواند در کار قوه قضائیه ورود کند و اینکه به اعتقاد او دستگاه نظارتی با اطلاعات و اسنادی که دارد، اصل ماجرا را می‌داند.

روز گذشته و به فاصله یک ماه بعد از تب و تاب شکل گرفته میان اهالی سینما سرانجام پخش تیزرهای ماهواره‌ای کار دست سینماگران داد و طبق نامه دادستانی به سازمان سینمایی برای برخی از سینماگران «حکم قضایی» صادر شد. با انتشار خبر ممنوع الفعالیت شدن برخی از سینماگرانی که این روزها فیلم بر پرده دارند و تیزر فیلم‌هایشان در شبکه‌های ماهواره‌ای پخش شده است، حبیب ایل بیگی رئیس اداره ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی در پاسخ به مهر صحت این موضوع را تأیید کرد و درباره سینماگرانی که تیزر فیلم هایشان از شبکه ماهواره ای پخش شده است، گفت: بازپرس ویژه، با ابلاغ ویژه رئیس قوه قضائیه طی نامه ای به حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی از این سازمان خواسته است که تا اطلاع ثانوی از ارائه هرگونه خدمات و مجوز به تعدادی از سینماگران و دفاتر پخش سینمایی جلوگیری کند.

وی در پاسخ به این که در این نامه اسامی چه افراد و شرکت هایی آورده شده است، عنوان کرد: مصطفی کیایی، علیرضا سرتیپی عبدالله علیخانی، سیدامیر پروین حسینی و رضا میرکریمی به عنوان تهیه کنندگان فیلم هایی چون «بارکد»، «دراکولا»، «زاپاس»، «دختر » و «آبنبات چوبی» و همچنین سه دفتر پخش سینمایی شامل فیلمیران به مدیریت علی سرتیپی، نورتابان به مدیریت محمدرضا صابری و پویافیلم به مدیریت عبدالله علیخانی نام های آورده شده در این نامه است.