به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۱:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۶/۱۵ ساعت ۱۴:۵۳
کد مطلب : ۱۱۴۴۹۲
یک پژوهش روی زنان نشان داد

مصرف کلسیم خطر زوال عقل را بیشتر می‌کند

گروه علمی: یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که مصرف مکمل‌های کلسیم برای زنان مسن که دارای برخی بیماری‌های خاص هستند، با افزایش خطر زوال عقل در ارتباط است.
مصرف کلسیم خطر زوال عقل را بیشتر می‌کند
محققان طی انجام یک پژوهش 5 ساله دریافتند که خطر ابتلا به زوال عقل در زنانی که قبلا دچار سکته مغزی شده بوده و به طور منظم مکمل‌های کلسیم مصرف می‌کنند، هفت برابر بیشتر از زنانی است که دچار سکته مغزی شده بوده اما مکمل مصرف نمی‌کردند.
علاوه بر این، محققان دریافتند زنانی که نشانه‌هایی از اختلالاتی داشتند که  بر جریان خون در مغز تاثیر می‌گذارد و همچنین به طور منظم مکمل‌های کلسیم مصرف می‌کردند دو برابر احتمال ابتلا به زوال عقل در آنها نسبت به زنان دیگری که نشانه‌هایی از اختلال داشته اما مکمل مصرف نمی کردند، بیشتر است.
 
محققان این پژوهش می‌گویند در حالی که این پژوهش نشان دهنده ارتباط بین مصرف مکمل‌های کلسیم و خطر بالای ابتلا به زوال عقل در برخی از زنان است، با این حال بیانگر این امر نیست که مصرف مکمل‌های کلسیم باعث زوال می‌شود و پیش از ارائه هرگونه توصیه‌ای برای زنان در مورد خطرات بالقوه مصرف مکمل‌های کلسیم نیازمند انجام تحقیقات بیشتر هستیم.
 
در این پژوهش، محققان سابقه پزشکی 700 زن بین سنین 70 تا 92 را که در ابتدای این پژوهش دچار مشکل زوال عقل نبودند را مورد بررسی قرار دادند.   آنها در مورد مصرف مداوم و منظم این مکمل‌ها از زنان سوال کرده و حافظه و مهارتهای تفکری آنها را مورد بررسی قرار دادند. این دانشمندان همچنین مغز 447 نفر از شرکت کنندگان را اسکن کردند.

این محققان دریافتند که 54 زن قبل از شروع این پژوهش دچار سکته مغزی شده بوده و 98 زن در آغاز پژوهش مکمل‌های کلسیم مصرف می‌کردند.  در میان زنانی که در ابتدای این پژوهش از مغز آنها اسکن گرفته شده بود، 71 درصد دارای ضایعات در ماده سفید مغز خود بودند.  ماده سفید یک نشانگر برای بیماری عروق مغزی و اختلالاتی است که بر جریان خون مغز تاثیر می گذارد.
 
این ضایعات در افراد مسن شایع است به طوریکه یک پژوهش نشان می‌دهد که 50 تا98 درصد از سالمندان ممکن است به آن دچار شوند. محققان سپس وضعیت تمام این زنان را برای مدت پنج سال مورد بررسی قرار داده و متوجه شدند که 59 زن دچار پیشرفت در بیماری زوال عقل و 54 زن دچار سکته مغزی شده‌اند.
 
آنها سپس اعلام کردند که هنوز هم از دلیل ارتباط مصرف مکمل‌های کلسیم در برخی زنان و ابتلا به زوال عقل به درستی آگاه نیستند زیرا مکانیسم اثر این داروها هنوز مشخص نشده است. با این حال آنها می‌گویند که ممکن است مکمل‌های کلسیم عروق خونی را تحت تاثیر قرار داده و در نتیجه به طور بالقوه بر جریان خون در این عروقتاثیر  منفی بگذارد. تحقیقات قبلی نیز نشان داده است که ایجاد اختلال در عروق خونی با خطر زوال عقل مرتبط است.
 
محققان این پژوهش اظهار کردند که متاسفانه مردم بر این باورند که مصرف خودسرانه مکمل‌های دارویی بدون تجویز پزشک مانعی ندارد اما تحقیقات مختلف نشان می‌دهد که مصرف بی رویه این داروها با اثرات زیان‌باری همراه است.  این پژوهش در مجله Neurology به چاپ رسیده است.
مرجع : یاهو