به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۳:۴۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۶/۰۳ ساعت ۱۰:۰۲
کد مطلب : ۱۱۴۵۴۹
مجید قیصری ارزیابی کرد

حضور نویسندگان در فضای مجازی

کروه فرهنگي: مجید قیصری می‌گوید: برخی نویسندگان علاقه وافری به لایک و فالوئر دارند اما بسیاری از نویسندگان هم یا به شبکه‌های مجازی نمی‌آیند یا با نام مستعار می‌آیند.
حضور نویسندگان در فضای مجازی

این داستان‌نویس درباره تأثیر فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بر اهل قلم اظهار کرد: من شخصا خیلی با فضای مجازی ارتباط ندارم. از آن تأثیر نگرفته‌ام و تأثیرش را هم بر نزدیکانم دقیق نسنجیده‌ام. اما هیچ‌گاه ندیده‌م اطرافیان من دنبال چنین امری باشند.برخی معتقدند نویسندگان می‌توانند پیشقراولان فکری جامعه باشند اما با ورود شبکه‌های اجتماعی این روند از بین رفته یعنی به جای تأثیر نویسندگان بر جامعه، این مخاطب است که از طریق شبکه‌های اجتماعی بر نویسنده تأثیر می‌گذارد. قیصری در واکنش به این دیدگاه اظهار کرد: البته برخی نویسندگان علاقه وافری به لایک و فالوئر دارند اما بسیاری از نویسندگان در فضای مجازی شرکت نمی‌کنند و برای حضور در این فضا ابا دارند. برخی هم با نام مستعار به این شبکه‌ها می‌آیند. در مقابل، کسانی با یک یا دو کتاب کانال شخصی تلگرام می‌زنند. خیلی از نویسندگان و شاعران کانال دارند. البته همین که زمانش را دارند خوب است و می‌توانند از این فضا برای تبلیغ آثارشان استفاده کنند. البته من گمان می‌کنم  تبلیغ کار ناشر است که کتاب را از طریق فضای مجازی معرفی کند.

او با بیان این‌که نسل جدید بیش‌تر با فضای مجازی کنار آمده است، متذکر شد: این نسل بهتر از فضای مجازی استفاده می‌کند. البته نسل قدیم که بیش‌تر کار کرده‌ خیلی در این فضا وارد نمی‌شود اما در کل امیدوارم نویسندگانی که در این شبکه‌های مجازی فعال‌اند احتیاط‌شان را بیش‌تر کنند.قیصری درباره تأثیر اهل قلم بر جامعه نیز بیان کرد: تأثیر بر جامعه توسط نویسندگان را می‌توان تأثیر ثانویه نوشتن دانست. آدم می‌نویسد که لذت ببرد، کتاب می‌خواند و فیلم می‌بیند که لذت ببرد. من فیلم نمی‌بینم که چیزی یاد بگیرم یا تغییر کنم پس تأثیری که نویسنده از طریق آثارش بر جامعه می‌گذارد تأثیر ثانویه نوشتن است.

این نویسنده سپس درباره جدیدترین اثر در دست انتشارش گفت: مجموعه داستان «جشن همگانی» به تازگی مجوزهای لازم را گرفته است و امیدوارم به زودی منتشر شود. کار انتشار این اثر را نشر افق انجام می‌دهد و حدودا بعد از تابستان منتشر خواهد شد. داستان‌های این مجموعه فضای اجتماعی دارند و مسائل اجتماعی را بیان می‌کنند.پیش‌تر از مجید قیصری کتاب‌هایی از جمله «نگهبان تاریکی»، «شماس شامی»، «سه کاهن» و «سه دختر گل‌فروش» منتشر شده است.

مرجع : ايسنا