به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۶/۰۴ ساعت ۰۹:۳۷
کد مطلب : ۱۱۴۶۲۵
وزیر فرهنگ و ارشاد تشریح کرد:

سال گذشته 80 هزار کتاب انتشار​ یافت

گروه فرهنگي: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در برنامه زنده گفت و گوی ویژه خبری شبکه سبلان استان اردبیل، برخی از دستاوردهای دولت تدبیر و امید در حوزه فرهنگ و هنر را تشریح کرد.
سال گذشته 80 هزار کتاب انتشار​ یافت
علی جنتی  در تشریح اقدام های دولت یازدهم طی سه سال گذشته گفت: ایجاد فضای باز و آرام برای فعالیت های فرهنگی و هنری از جمله فعالان حوزه موسیقی، هنرهای نمایشی، تجسمی و سینماگران جزو اولویت های برنامه های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار داشت. وی افزود: در این زمینه موفقیت هایی بدست آمد که از جمله می توان به افزایش قابل توجه عنوان کتاب های چاپ شده از زمان آغاز خدمت دولت یازدهم اشاره کرد که در این راستا سال گذشته 80 هزار عنوان کتاب انتشار یافت در حالی که طی سه سال پیش از آن تنها 20 هزار عنوان کتاب به چاپ رسیده بود. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: همچنین تولید فیلم های مستند، کوتاه و بلند رشد خوبی داشته و با اقدام هایی مانند تجهیز سینماهای کشور به امکان پخش دیجیتال جهت پخش همزمان فیلم ها، رونق به این حوزه بازگردانده شد.
او اضافه کرد: پیشتر احساس می شد بسیاری از سینماگران با دولت و وزات فرهنگ و ارشاد اسلامی قهر کردند که با گام هایی که در چارچوب سیاست های این وزارتخانه برداشته شد، امروز در بیشتر برنامه ها حضور می یابند و از جمله در فیلم سازی در حوزه اجتماعی که به سفارش وزارت ارشاد صورت می گیرد، استقبال خوبی شده است.
جنتی اظهار داشت: در گذشته شاهد تمرکز امکانات در تهران بودیم که برای تحقق عدالت فرهنگی به منظور استفاده نسبی همه شهروندان از ابزارها و فضاهای فرهنگی، تلاش شد تا بخش قابل توجهی از امکانات به سوی شهرستان ها سوق یابد.
وی گفت: تخصیص 20 درصد اعتبارات معاونت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شهرستان ها در سال گذشته ابلاغ شد و امسال نیز این سیاست در پیش گرفته شد و اختصاص بیش از 20 درصد اعتبارات به شهرستان ها ابلاغ شده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین به احیای صندوق اعتباری حمایت از هنرمندان، نویسندگان و روزنامه نگاران در دولت تدبیر و امید اشاره کرد و گفت: صندوق پیشتر ورشکسته بود و از بابت پرداخت حق بیمه اعضا 400 میلیارد ریال بدهی داشت که با تلاش های صورت گرفته روی پای خود خواهد ایستاد.

***آشتی مردم با سینماها
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با اشاره به توجه ویژه دولت تدبیر و امید به اقتصاد فرهنگ و هنر در سه سال گذشته گفت: در نتیجه تسهیلات اعمالی تنها در سه ماهه اول سال جاری 600 میلیارد ریال فیلم های اکران شده در سینماهای کشور فروش داشت در حالی که این میزان در طول سال 1392 تنها 520 میلیارد ریال بود.
وی با اشاره به حضور هشت میلیون نفر در سینماهای کشور در سه ماهه اول امسال گفت: گام های خوبی در این راستا از جمله در حوزه سینما برداشته شده و سینماگرانی که پیشتر به دنبال تغییر کاربری سینماها به مجتمع های تجاری بودند، امروز به دنبال گسترش فعالیت های خود هستند.
او به بازسازی سینماها در این راستا اشاره و بیان کرد: روند پیشین متوقف شده و امروز سرمایه گذاران در کنار مجتمع های تجاری به احداث سالن های سینما تمایل دارند و از جمله در تهران 12مجتمع از این دست بهره برداری شده است.
جنتی افزود: در کنار تهران، پردیس های سینمایی در دیگر استان ها از جمله اصفهان و مشهد احداث شد و با معافیت هایی که شهرداری ها در این زمینه قایل شده اند، سرمایه گذاران را در این امر بیش از پیش ترغیب کرده است.

**400 مجتمع فرهنگی و هنری خصوصی شد
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه تشریح کرد: در راستای واسپاری فعالیت ها تا کنون 400 مجتمع فرهنگی و هنری به بخش خصوصی واگذاز شده است و این روند همچنان در دستور کار وزارتخانه قرار خواهد داشت.
وی افزود: در همین زمینه از زمان روی کار آمدن دولت تدبیر و امید اصناف و تشکل های مردمی در امر برگزاری نمایشگاه ها مانند نمایشگاه کتاب و رسانه های دیجیتال دخالت داده شدند و هنرمندان برتر در فعالیت های فرهنگی و هنری استانی، کشوری و جهانی مورد حمایت ویژه این وزارتخانه قرار گرفته اند.
جنتی گفت: هم اکنون شعب انجمن سینمای جوان در بیشتر شهرها و مرکز استان ها در راستای تقویت نیروهای جوان بومی دایر است و زمینه برای حضور هنرمندان مستعد در جشنواره های تئاتر، فیلم و از جمله جشنواره های مناسبتی همچون دهه مبارک فجر فراهم می باشد.
وی همچنین با اشاره به فعالیت حدود 80 رایزن فرهنگی در خارج از کشور افزود: بر اساس تفاهم نامه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اداره های کل فرهنگ و ارشاد استان ها، بجای تهران از گروه های تئاتر و موسیقی استانی در مناسبت های مختلف و برگزاری هفته های فرهنگی استفاده می شود.

***تحکیم خانواده و اقتصاد مقاومتی در دستور کار شورای فرهنگ عمومی
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به پراکندگی مباحث مورد بررسی در شوراهای فرهنگ عمومی اشاره کرد و گفت: به منظور اثربخشی بیشتر خروجی جلسه ها از جلمه در تهران مباحث مربوط با تحکیم خانواده به صورت مستمر و جدی سال گذشته در دستور کار قرار گرفت.
او اضافه کرد: جنبه های مختلف آسیب هایی مانند افزایش طلاق که منجر به فروپاشی بنیان خانواده هاست طی جلسه های مختلف شورای فرهنگ عمومی مورد بررسی قرار گرفت و راهکارهایی برای کاهش این آسیب ها ارایه شده که آثار آن به تدریج در سطح جامعه مشهود خواهد شد.
جنتی ادامه داد: یکی از بندهای اقتصاد مقاومتی بر گفتمان سازی تاکید دارد و با توجه به نامگذاری سال جاری از سوی مقام معظم رهبری، این امر که جزو وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، تا پایان امسال در جلسه های شورای فرهنگ عمومی پیگیری خواهد شد.
وی بیان کرد: تا زمانی که خودکفایی در باور مردم جای نگیرد، پیشرفت اقتصادی پیش نمی رود و از این رو باید از تجمل، مصرف گرایی و تشریفات زاید جلوگیری و الگوهای مناسب همچون روحیه کار آفرینی و سبک زندگی ایرانی- اسلامی ترویج شود که این امر به استان ها نیز ابلاغ شده تا از دیدگاه های صاحبنظران در این زمینه بهره بگیریم.

**همه مجموعه ها برای مقابله با تهاجم فرهنگی ورود کنند
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به ابراز نگرانی مقام معظم رهبری در زمینه وضعیت عمومی فرهنگ کشور گفت: مسائل فرهنگی طی 2 دهه گذشته دغدغه اصلی همه دلسوزان بوده زیرا تحولات در حوزه فرهنگ و هنر با گسترش شبکه های ماهواره ای، شبکه های اجتماعی، فضای مجازی و تردد شهروندان به کشورهای غربی بر جامعه ایرانی اثر گذاشته است.
او بیان کرد: از این رو رهبر معظم انقلاب بارها با عنوان تهاجم، شبیه خون و ناتوی فرهنگی بر مشکلات موجود در حوزه فرهنگ و هنر ایرانی- اسلامی تاکید داشتند و در این راستا باید همه دستگاه های فرهنگی برنامه ریزی کرده و وارد صحنه شوند.
جنتی افزود: بهترین راه مقابله با این جریان برنامه های مثبت است و اگر مجموعه های ذی ربط مانند صدا و سیما برنامه های جذاب تولید کنند، میزان تاثیر برنامه های مخرب کاهش خواهد یافت و در این راستا باید در فضا مجازی و شبکه های اجتماعی حضور یافته و فرهنگ خود را منتقل کنیم.
وی با تاکید بر اینکه اثرگذاری فعالیت های فرهنگی نیازمند زمان است، بیان کرد: نمی توانیم اجازه دهیم دروازه ها باز شده و هر موردی به راحتی وارد فرهنگ مردم شود و باید خاکریزی تعریف شود وگرنه دشمن به راحتی در کشور نفوذ خواهد کرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: با استفاده از ابزارهای فرهنگی و هنری مانند فیلم، کتاب، نمایش و هنرهای تجسمی می توان تا حدودی به مقابله با جریان های فرهنگی نفوذی پرداخت اما این مسوولیت منحصر به این وزارتخانه نیست.
او اضافه کرد: سازمان تبلیغات اسلامی، صدا و سیما و 840 نفر ائمه جمعه در کنار اصحاب فرهنگ باید وارد عمل شده و هریک مسوولیت خود را با این جریانی که به سرعت در حال تحول است، ادا کند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه 6 نفر از معاونان وزارتخانه برای سفری 2روزه از ظهر چهارشنبه در استان اردبیل به سر می برد؛ شرکت در جلسه شورای اداری و دیدار با فعالان فرهنگی و هنری و اصحاب رسانه از جمله برنامه های سفر علی جنتی به این استان است.
مرجع : ايرنا