به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۱۳
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۶/۰۵ ساعت ۰۹:۴۵
کد مطلب : ۱۱۴۶۵۶

ساخت صفحات خورشیدی شناور در آب

گروه علمي: محققان موسسه فناوری ماساچوست برای اولین‌ بار صفحات مبدل حرارت خورشید شناور در آب را تولید کردند.
ساخت صفحات خورشیدی شناور در آب
مبدل حرارت خورشید دستگاهی است که برای بهره‌برداری از انرژی حرارتی (گرما) حاصل از انرژی خورشیدی بکار برده می‌شود. تفاوت این فناوری با مبدل سلول‌ خورشیدی به تغییر مکانیسم تبدیل انرژی از نور به حرارت مربوط می‌شود.

محققان موسسه MIT در گام اول طراحی صفحات شناور خورشیدی و میزان حرارت گرمایی خورشید در یک مربع را محاسبه کردند. در این بررسی مشخص شد که در بهترین شرایط آب‌وهوا و با آسمان صاف انرژی خورشیدی در واحد یک متر مربع به 1000 وات می‌رسد.

نیروگاه‌های خورشیدی رایج نیاز به سرمایه‌گذاری بسیاری در بخش طراحی، تامین مصالح و نگهداری دارند چرا که آینه‌ها باید به طور پیوسته تمیز شوند و همچنین نصب تجهیزات تنظیم پیوسته آینه‌ها در مقابل خورشید هزینه ساخت را دو چندان می‌کند بنابراین شرکت‌های دولتی و بخش خصوصی تمایلی به سرمایه‌گذاری در این حوزه ندارند.

صفحات شناور در دریا که توسط محققان موسسه فناوری ماساچوست تولید شده قادر به تامین حرارت برای جوشیدن آب در نور طبیعی خورشید هستند، بنابراین جریان بخار حاصل از جوشش آب در مجموعه صفحات صرف تولید برق می‌شود.

جورج نی، مهندس مکانیک از موسسه MIT عنوان کرد: تولید صفحات خورشیدی جدید اولین گام در اقتصادی کردن این فناوری با هزینه راه‌اندازی کم و نیاز به نگهداری پایین است.

وی در ادامه افزود: قسمت میانی صفحات خورشیدی شناور از لایه نازک مس در میان ترکیب مواد سرامیکی ساخته شده تا با کارایی بسیار بالا حرارت انرژی خورشید را جذب و به آب منتقل کند. همچنین لایه پایینی صفحات خورشیدی برای کمک به شناور ماندن از فوم بسیار سبک ساخته شده است.

محققان به منظور جذب بیشتر سرمایه‌گذاران برای تولید صفحات جدید خورشیدی از ارزان‌ترین مواد موجود در بازار استفاده کرده‌اند به‌طوری‌که هزینه ساخت یک متربع از این صفحات تقریبا به 6 دلار رسیده و این در حالی است که برای ساخت نیروگاه حرارتی-خورشیدی معمولی که نور خورشید را متمرکز و منعکس می‌کند حداقل 200 دلار در متر مربع سرمایه‌ اولیه لازم  است.

مرجع : ايسنا