به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۰:۰۸
 
۲۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۶/۰۵ ساعت ۱۴:۰۴
کد مطلب : ۱۱۴۶۹۶
چرا دست و پای مدیران دولت باید بلرزد؟

روحانی آری؛ دولت روحانی ...؟

روحانی آری؛ دولت روحانی ...؟
روح الله قاسم زاده

گروه سیاسی: برای موفقیت در پیشبرد برنامه‌های یک دولت، هیات وزیران نقش اصلی را ایفا می‌کنند چراکه پیاده و اجرا کننده‌ سیاست‌های شخص رئیس دولت و مطالباتی هستند که بارها و بارها از سوی هواداران آن مجموعه فریاد زده شده یا به آنها وعده داده شده است و اینکه هیات وزیران مدافع شخص رئیس‌جمهور و سیاست‌هایش باشند امری بدیهی و همواره مرسوم است. عدم هماهنگی و تناسب میان مواضع رئیس دولت و وزیران می‌تواند کریه‌ترین وجه ممکن را از حکومت‌داری به جلوه و نمایش بگذارد و زمینه‌های‌تردید و بدبینی نسبت به اهداف آن دولت را در جامعه و ازهم گسیختگی و پارگی انسجام دردرون کابینه رابه وجود آورد.

پدیده‌ای که این روزها در ایران شاهد آن هستیم، عدم هماهنگی‌های متداول میان مواضع روحانی و برخی وزرایش می‌باشد. گویی که فدرالیسم دردولت شکل گرفته و هریک دولت خودمختاری را دردرون این مجموعه شکل داده‌‌اند. در نهایت شاهد هستیم که خود روحانی باید پای به میدان بگذارد و نقش مشاوران و وزرا و حتی مدیران میانی خودرا بازی کند. شاید یکی از توفیقات احمدی نژاد در پیشبرد برنامه‌های بعضا حتی مخرب خود همین دفاع تمام قد هیات دولت از شخص اوبود. هرچند نگارنده توقع داس به دست گرفتن از حسن روحانی ندارد و گشاده‌رویی و آغوش باز او دربرابر اختلاف نظرهای درون کابینه را نقطه‌ی قوت او می‌داند، اما نبایستی کاربه آنجا بکشد که سیاست یک بام و دوهوا در برنامه‌ها حاکم شود و کلید گشایش بسیاری از مشکلات چوبی جلوه کند.

این که وزرایی چون فرهنگ و کشور، راهی جدا از روحانی و وعده‌ها و برنامه هایش را درپیش گرفته اند، نشان از چه دارد؟ اگر اعتقادی به برنامه‌های روحانی ندارند، به چه دلیل عقلانی و اخلاقی‌ای باید دربدنه‌ دولت باقی بمانند؟ آقای روحانی خبر دارد که هزینه‌ این کم کاری‌ها و سستی‌ها را خود او باید بپردازد؟ اینکه یک شبه وزیر تغییر نمی‌کند و درچهارسال کابینه ملون نمی‌شود پدیده‌ای منطقی است، اما کمرنگ شدن امیدها و پاشیده شدن غبار نومیدی بر رخسار جامعه را چگونه توجیهی در میان است؟ بی شک منصفان و آگاهان حساب شخص رئیس‌جمهور را از دولت محافظه کار و بعضا ناکارآمد او جدا می‌دانند، اما عموم جامعه که سبد رای روحانی را نیز باید درمیان آنان جست نیز این عقیده را دارند؟

و آیا این توجیه قانع کننده‌ای است که شخص رئیس‌جمهور پیگیر مطالبه‌ای باشد و حتی دستور آن را صادر کند، اما مدیران میانی دولت در اجرای آن دست و پایشان بلرزد؟ این فاجعه بارنیست که برخی عناصردولت ازکسی غیر ازرئیس جمهور دستور می‌گیرند و تبدیل به مهره‌های میدانی آن جریان‌ها شده اند؟ این که اغلب هجمه‌ها به دولت و کارشکنی‌ها دربرابر برنامه‌های آن به دلیل عدم شجاعت کافی مدیران این دولت در ایستادگی برابراین هجمه‌ها و پاسخگویی به موقع به برخی فحاشی‌ها باشد، آفت یک دولت است؛ درروزگاری که چماق اقتدارگرایی از بیان و قلم عقل گرایی و تحولخواهی قدرتمندتراست.

اگرچه الان فرصت کافی برای اجرای تغییرات دردولت وجودندارد، اما روحانی به هوش و گوش به زنگ باشد که تداوم حضوراینگونه افراد سست اراده و بی‌ثمر بدون درنظرگرفتن اقدامات تنبیهی، بی‌شک گریبان خوداورا در انتخابات ریاست‌جمهوری 96 خواهدگرفت و تبدیل به پاشنه‌ آشیل مرد دیپلمات سیاست ایران خواهندشد. هشدارهای کسانی چون خباز و حسن خمینی در این روزها نکته‌های بسیاری دردل خود جای داده است.

مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۶/۰۵ ۱۵:۲۲
امروز مشکل کنسرت و مسایل فرهنگی جزو 10 مشکل حتی 30 درصد مردم هم نیست ،
وزیر بهداشت که معاونش این ادعای غیر قابل باور را می کند که 30 درصد مردم نان خوردن هم ندارند خود در دو سال گذشته تعرفه های آزمایشگاه و رادیولوژی ها را یکدفعه 3-4 برابر کرده است ، یا ادعای معاون دروغ است که مردم توان پرداخت چنین افزایشی را دارند و یا کاری که وزرات کرده خیانت در حق همین مردمی است که ایشان مدعی هستند نان خوردن هم ندارند . (342541)
عدالت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۶/۰۵ ۲۳:۲۲
اقای روحانی یک اصولگرا است و بعد از رای اوری در ناباوری همه اصلاح طلبان را کنار گذاشت و یک دولت اصولگرا تشکیل داد در حالی که همه رای خود را از حمایت اصلاح طلبان داشت..دلیل اصلی ضعف دولت هم همین افراد اصولگرا و غیر همسو با نظر و رای مردم هستند مثل وزیر کشور و وزیر علوم که بعد سه سال هنوز فضای کشور و دانشگاها بسته و امنیتی است در اقتصاد هم که دولت بخاطر سود و جیب خود جلوی کاهش قیمت دلار را گرفته با وجود رفع تحریمها گرانی و کاهش شدید قدرت خرید مردم ادامه دارد...ایشان به هیچ وعده خود عمل نکرده... (342557)
رضا .ف
Russian Federation
۱۳۹۵/۰۶/۰۶ ۰۵:۳۳
این 2 وزیر یا با هماهنگی روحانی اینطور عمل میکنند یا خودسر هستند بهر حال وصله ناجوری در دولت هستند و غیر از دلسرد کردن مردم نتیجه ای ندارد که دودش به چشمان روحانی خواهد رفت یا اینکه او چیزی میداند که ملت متوجه نمیشوند . (342561)
تقی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۶/۰۵ ۱۹:۲۸
تغییرات باید در کابینه صورت بگیرد و گرنه دکتر روحانی با این وزرا زمین می خورد.
مردم دورترین شهر و ابادی ها هم می دانند در کابینه روحانی چه خبر است یعنی شخص ایشان نمی داند؟
البته صلاح مملکت خویش خسروان دانند و از ما گفتن و از آقای روحانی تاکنون نشنیدن بوده است. (342548)
913
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۶/۰۵ ۱۹:۵۱
مدیر بانکی رو میشناختم برنامه های زیادی داشت وقتی مدیر شد همه چیز رو به هم زد اون بانک دیگه شکل نگرفت تا اینکه مدیر دیگه ای اومد و همه ی کسانی که معلق شده بودند رو اورد باز سر کار و اوضاع رو به حالت اول کرد شعبه روال عادی پیدا کرد اما پیشرفت نکرد اقای روحانی عادی سازی کرد تا حدودی موفق بود اما نه زیاد (342550)
رضا
Romania
۱۳۹۵/۰۶/۰۵ ۱۹:۵۳
دولت روحانی حالتی شبیه دولت ائتلافی را دارد که افراد با پشتوانه های مختلف(بخوانید با پشتوانه آقاهای مختلف) در آن حضور دارند. لذا این اختلاف نظرها در دولت طبیعی است. (342551)
مجتبی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۶/۰۵ ۲۰:۵۹
از منظری دیگر این نوع رفتار را سیاست یک بام و دو هوا هم می نامند که اتفاقا در کشور ما بسیار به واقعیت نزدیک تر است به عنوان مثال عینی آن همه یقین داریم که دولت در مشهد کنسرتی برگزار نخواهد کرد حرف اول وزیر واقعیت ماجرا بود و بقیه فقط حرف است نکته دیگر اینکه دولت حسن روحانی یک دولت اییتلافی است و بعضی از تحلیل ها اساسا نمی تواند رفتار چنین دولت هایی را واکاوی کند (342552)
صالح
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۶/۰۵ ۲۱:۴۸
من فکر میکنم دولت روحانی اولویت های خیلی بیشتری نسبت به وزرای فرهنگ و کشور داره... وزارت خانه راه و مسکن، وزیر صنعت و معدن در اولویت هستند... (342553)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۶/۰۶ ۰۱:۱۹
وقتی که هنگام تشکیل کابینه حضرات افرادخودرابه عنوان وزیر وغیره می آوردندوآقای روحانی چون خودراوامدار آنان می دیدچشم بسته قبول می کرد شما نتیجه ای غیرازاینکه امروز می بینیدانتظار دارید؟ (342559)