به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۶/۰۷ ساعت ۱۱:۴۰
کد مطلب : ۱۱۴۸۷۱
به دلیل "استفاده از سلاح شیمیایی" مطرح شد؛

درخواست ترکیه برای مجازات دولت سوریه

گروه بین الملل: در پی ادعای تیم تحقیقاتی سازمان ملل مبنی بر استفاده نظام سوریه از گازهای سمی در جنگ با شورشیان، وزارت خارجه ترکیه در بیانیه‌ای خواهان اتخاذ اقدامات لازم برای "مجازات" دمشق شد.
درخواست ترکیه برای مجازات دولت سوریه
به گزارش پایگاه خبری سوریا نیوز، وزارت خارجه ترکیه در بیانیه‌ای مدعی شد: مکانیسم تحققیات مشترک سازمان ملل «قطعیت» استفاده نظام سوریه از سلاح‌ شیمیایی در این کشور طی سه سال اخیر را نشان داد و «ثابت کرد» نظام سوریه به تعهدات خود پس از حمله با گاز سارین به منطقه غوطه دمشق در 2013، پایبند نبوده و به استفاده مجدد از این سلاح‌ها ادامه می‌دهد.

در این بیانیه آمده است: این تحقیقات نشان داد که هشدارهای ترکیه به سازمان ملل درباره استفاده نظام سوریه از سلاح‌های شیمیایی «به حق» بوده است و از سازمان منع تسلیحات شیمیایی می‌خواهیم «تناقضات» در اظهارات مسئولان نظام سوریه درخصوص برنامه‌های شیمیایی‌اش را پیگیری کرده و گزارش‌هایی در این خصوص تهیه کند.

وزارت حارجه ترکیه در ادامه استفاده از سلاح های شیمیایی را جنایتی علیه بشریت خوانده و از سازمان منع تسلیحات شیمیایی خواست اقداماتی را برای مجازات سوریه در نظر بگیرد.

همچنین در این بیانیه آمده است : با وجود اثبات انجام حملات شیمیایی و دبگر جنایات وحشیانه از سوی داعش، این گروه همچنان به اقدامات خود ادامه می دهد. روز پنجشنبه یک تیم تحقیقاتی سازمان ملل مدعی شد که دولت سوریه و گروه داعش از سلاح شیمیایی در جنگ استفاده کرده‌اند. این گزارش مدعی است که ارتش سوریه طی دو سال دستکم دو حمله با گاز سارین در ادلب انجام داده است.

نتایج تحقیقات مشترک سازمان ملل و دیده‌بان جهانی تسلیحات شیمیایی همچنین تاکید دارد که شبه‌نظامیان داعش از گاز خردل استفاده کرده‌اند. ژان مارک آیرو، وزیر امور خارجه فرانسه نیز در پی ارائه این گزارش گفت: پاریس خواهان واکنشی جدی به این شرایط است. شورای امنیت نباید از مسئولیت‌هایش شانه خالی کند و فرانسه اکنون در حال همکاری با شرکایش در خصوص این مساله است.
مرجع : ایسنا