به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۳۸
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۶/۰۷ ساعت ۱۶:۰۰
کد مطلب : ۱۱۴۸۹۰

جنجالی که بازیکن فوتبال آمریکایی برپا کرد

گروه ورزشی: کالین کپرنیک، بازیکن برجسته فوتبال آمریکایی، در اعتراض به 'تبعیض نژادی' هنگام نواخته شدن سرود ملی ایالات متحده به جای آن که از جایش برخیزد، روی نیمکت نشست.
جنجالی که بازیکن فوتبال آمریکایی برپا کرد
کپرنیک که در تیم فوتبال فورتی‌نایترز (چهل و نُهی‌ها) سانفرانسیسکو از چهره‌های کلیدی است، در آغاز یک بازی دوستانه و هنگامی که به رسم مسابقات لیگ ملی فوتبال آمریکا، سرود ملی این کشور نواخته شد، مانند سایر بازیکنان نایستاد و به نشانه اعتراض روی نیمکت نشست.او سپس علت این اعتراض را چنین بیان کرد: "من نمی‌توانم بایستم و به پرچمی کشوری احترام بگذارم که به سیاهان و رنگین پوستان ظلم می‌کند".

اعتراض این بازیکن برجسته فوتبال آمریکایی به خشونت پلیس علیه آمریکایی-آفریقایی‌تباران است.او از حامیان جنبش "زندگی سیاهان اهمیت دارد" است که از چند سال پیش در اعتراض به کشته شدن مردان و پسران سیاه‌پوست با شلیک ماموران پلیس شکل گرفت.این رفتار کالین کپرنیک باعث شد بعضی از تماشاگران هنگام ورود کپرنیک به زمین مسابقه او را هو کنند اما تیم فورتی‌نایترز اعلام کرده به حق کپرنیک برای اعتراض احترام می‌گذارد.

در بیانیه منتشر شده از سوی این تیم آمده: "ما حق افراد را برای همراهی کردن یا نکردن ما در احترام گذاشتن به سرود ملی محفوظ می‌دانیم."همزمان سازمان لیگ فوتبال آمریکا (ان.اف.ال.) هم در واکنش به این خبر گفت: "ما بازیکنان را تشویق به احترام گذاشتن به سرود ملی می‌کنیم اما آنها مجبور به این کار نیستند."

درج این خبر به خارج از ورزشگاه هم واکنش‌های فراوانی به دنبال داشته است.در توییتر، کاربران نظرات نسبتا تندی در مورد این رفتار کالین کپرنیک منتشر کرده‌اند.دن بونجینو، مامور سابق سیا که اکنون برای راه‌یابی به کنگره از ایالت فلوریدا نامزد شده، نوشته: "این یک بی‌احترامی فاحش به پرچم و کشور ما بود. این اعتراض نبود، فقط بی‌احترامی بود."جمیل بوئه، دیگر کاربر توتیتر نوشته: "دو ماه پیش می‌گفتیم باید محمد علی را به علت پافشاری بر عقایدش تحسین کرد. امروز می‌گوییم کالین کپرنیک بی‌احترامی کرده."

اوبری هاف توییت کرده: "این مرد مسخره است. برو بابا. تو کشوری که به تو اجازه رشد و موفقیت داده را دوست نداری. خب برو بیرون."تی.جی. ییت در توییتی نوشته: "مغزم سوت می‌کشد وقتی می‌بینم چه قدر زیادند افرادی که از مملکتی که در آن زندگی می‌کنند متنفرند."

کالین کپرنیک در سال ۲۰۱۳ بازیکن کلیدی تیمش بود و توانست در به فینال رسیدن فورتی‌نایترز نقش اساسی بازی کند؛ هر چند در یکی دو سال گذشته فراز و نشیب داشته است.او در شبکه‌های اجتماعی برای مبارزه با "تبعیض نژادی" فعالیت می‌کند و می‌گوید این موضوع برایش بسیار مهم‌تر از فوتبال است.
مرجع : بی بی سی